Inderdaad. Bij een Peu garage krijg je hetzelfde verhaal.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Maar heeft die dealer ook geprobeert em te bestellen. Er staat namelijk geen nfp bij.
Ik wil mijn broer em wel laten bestellen (werkt bij een cit dealer).
Hij heeft em zelf begin dit jaar nog besteld, voor zijn 16v.
Bij zowel Driessen Eindhoven als Ebben kreeg ik te horen dat ze hem niet meer konden leveren. Maar ik wacht nu eerst even af wat dat Spaanse ding wordt. Als ze met iets goeds komen voor eenderde van de Nederlandse prijs, hoor je mij niet meer zeuren.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
bearwil schreef:Bij zowel Driessen Eindhoven als Ebben kreeg ik te horen dat ze hem niet meer konden leveren. Maar ik wacht nu eerst even af wat dat Spaanse ding wordt. Als ze met iets goeds komen voor eenderde van de Nederlandse prijs, hoor je mij niet meer zeuren.
Als ze tegenwoordig bij de dealer “BX” horen, verkopen ze bij voorbaat al NEE.
Ze doen er nog geeneens de moeite voor.
En Bart Ebben is geen dealer, dus die moet het ook zoeken bij andere toeleveranciers.
Maar die spaanse site van I.J.S. ziet er veel belovend uit. Voor dat bedrag durf ik er wel 2 op voorraad te nemen. Bij een 16V met airco krijgt ie toch meer voor zijn kiezen.
En laten mijn broer en ik nu alebei een 16V hebben met airco. En hebben allebei de poelie al een keer vervangen.
Ik zou zeggen, wacht dan maar even af hoe het met die van mij gaat en als alles goed is, dan kun je ze beter nu voor een prikkie alvast kopen dan later lang moeten zoeken.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
bx16vert schreef:En laten mijn broer en ik nu alebei een 16V hebben met airco. En hebben allebei de poelie al een keer vervangen.
hier ook 2 16V’s met fabrieksairco, beide over de twee ton met nog de originele poelie. even afkloppen dus ... derde 16V gasbak met airco gesloopt had ook de poelie kapot gelopen al een keer. gesloopte was een mk2, andere een mk1 en mk2.
over die dealers tsja bekend probleem… enige dat vaak helpt is of veel kennis hebben van wat je wilt en duwen dat ze moeten zoeken of je moet de dealer goed kennen. BX valt niks aan te verdienen en bij een beurtje is het gewoon het advies dat het ding weg moet en het niet waard is. uitzondering op de regel daargelaten.
ik weet overigens niet of het ook in dit draadje over parts exchange e.d. ging: ik ken genoeg dealers die hun voorraad er niet in hebben staan (veel werk en geen zin in claimen ze. moet het magazijn voor opgeruimt worden etc etc), daar komen de “verloren” parts vaak vandaan. connecties in het circuit zijn goud waard.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Bij Van Gompel hebben ze echt goed gezocht bij de importeur en bij de aangesloten dealers. Niks te vinden. Ook nog in hun eigen magazijn gekeken, maar ook zonder resultaat. En ik moet zeggen dat de magazijnman die ik bij Driessen aan de telefoon had, ook heel behulpzaam was, heeft me zelfs nog het nieuwe Citroën nummer van de poelie gegeven waaronder die nu te vinden is. Maar goed, als die Spanjaarden het kunstje kunnen flikken voor eenderde van de originele prijs, hoor je mij niet klagen. Moet alleen wat langer wachten en gelukkig is de GTi er nog.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Spaanse krukaspoellie ?
Ik hoop het niet voor je, maar heb ooit zo een ding gezien (voor een V6-24V) en die was behoorlijk krom. Dat ding was van messing ipv gietijzer of smeedstaal, aan de structuur te zien was deze gemaakt op een draaibank, zou dan toch niet krom mogen zijn, maar was helaas zo krom als een hoepel.
Op de plaatjes ziet deze er ook uit alsof hij van messing is. Hoop dat het exemplaar dat je hebt gezien een eenmalig foutje was, anders heb ik nog steeds een probleem. En met krom bedoel je echt onbruikbaar krom, niet een klein beetje?
Hoe zit het trouwens met de levensduur van messing t.o.v. staal of gietijzer?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
sommige onderdelen zijn inderdaad *echt* niet aan te komen en dat worden er langzaam steeds meer hopelijk is die spaanse poelie gewoon netjes…
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Als je een goed voorbeeld hebt en er 10 tot 20 handmatig laat produceren, zijn de kosten ook nog wel te overzien, er zal dan alleen iemand moeten investeren…
Is er een tekening of schets te vinden of te produceren (evt. een goede foto met afmetingen erbij) van zo’n poelie? Ik kan via mijn werk ook nog wel e.e.a. regelen bij diverse productiebedrijven… Tis maar een idee.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Alu poelie; iig goedkoper en lichter dan orgineel…
Zal inderdaad uitkomen op ongeveer de halve prijs van het origineel. Dus ook nog interessant, maar dit is net als de Spaanse een massieve en die mist dus de rubberen trillingsdemper tussen beide delen. Het voordeel is natuurlijk dat hij dan ook niet stuk kan, want de mijne is bezweken doordat het rubber weg is en ik denk dat dit bij de meeste het geval zal zijn.
Heb trouwens ook zitten denken aan een manier om de originele poelie op te knappen. Als je op de motorkant van de kern van de poelie een ring last die genoeg uitsteekt om de buitenste ring vast te houden, dan kun je op maat gesneden rubber weer om de kern leggen, daaromheen de buitenste ring schuiven en vervolgens pak je voor de voorkant eenzelfde ring als je hebt vastgelast. Deze las je echter niet, maar je boort drie gaten in kern en ring, tapt wat schroefdraad en zet de ring met drie bouten vast. Mocht het rubber ooit weer verslijten, dan hoef je alleen maar het frontplaatje los te halen en wat nieuw rubber ertussen te frotten. Een reviseerbare poelie dus. Briljant idee of mis ik iets?
Ik kan het zelf jammer genoeg niet uitproberen, want ik kan niet lassen en ben een kei in het tappen van bier maar niet van schroefdraad.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Zulke modificaties hebben niet bepaald een goede invloed op de balans van de poelie.
Het gemis van de rubberen trillingsdemper is in mijn ogen te verwaarlozen. Aan de loop van de motor merk je het niet en de extra schokken die multiriem moet opvangen zullen naar mijn weten niet echt veel invloed hebben op de slijtage.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geloof me maar: Als PSA dit onderdeel massief -dus goedkoper- had kunnen inbouwen, hadden ze het ZEKER gedaan.
Citroen!