Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
BX19TZI schreef:Zo kwam ik er achter dat de herrie die je soms hoort, afkomstig is van een niet goed gemonteerde distributieriem. Ding zit er nog geen 30k in.
Ik doe dit echt af als gelul. Bedoel er niks vervelends mee, maar dit slaat nog kant nog wal.
Kenners… zucht.. zal mij wel weer benieuwen kerel.
Eerst luisteren, dan oordelen. Ik, maar vooral een professioneel monteur die er ook bij stond (en zelf een 16V heeft), was meteen van mening dat de db riem klappert. En zodanig klappert dat je er geen duizenden kilometers meer mee moet gaan rijden.
Overigens kan ik wel meer dingen opnoemen hoor Willem, maar Ber weet ze en da’s wel mooi genoeg. Ik vind wel dat je je toon een beetje mag matigen.
laat ik eens slim zijn en het via pb afhandelen
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
@ ber
Zal je topic niet verder vervuilen. Ik wens je veel succes toe met de wagen en dat weet je best.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Goed on topic dus weer. Ik heb ooit een keer een auto, geen BX, naar de kl… geholpen door een gebroken db-riem, dus ik laat er liever even naar kijken en bij de geringste twijfel de riem vervangen. Trouwens Tonie, het kan dus ook met een zatte kop, of heb je de volgende dag alsnog alles recht moeten zetten?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik kan heel goed lezen, dank je
Verder ga ik hier geen auto afzeiken, en da’s ook nergens voor nodig. Er zijn wat items aan die auto (en de koelvloeistofslangen waren er daar eigenlijk niet een van ) die vrij dringend behoefte hebben aan een goede aanpak. Dat wist Ber al toen hij de auto kocht, toch? Verder zeg ik ook niets over jouw garage, maar het zóu toch zo kunnen zijn dat er ergens in de afgelopen 30.000 kilometer iets “scheef” is komen te zitten? Gezien het geluid, zeker bij onbelast optoeren, is controle van de riem toch het minste, en ik verwacht dat de garage waar Ber de auto heen gaat brengen zal adviseren om een en ander te vervangen.
Het matigen slaat erop dat jij onmiddelijk een opmerking (noem het kritiek, en dan van kenners ) als gelul afdoet. Dat vind ik niet netjes. En da’s al.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
bearwil schreef:Goed on topic dus weer. Ik heb ooit een keer een auto, geen BX, naar de kl… geholpen door een gebroken db-riem, dus ik laat er liever even naar kijken en bij de geringste twijfel de riem vervangen. Trouwens Tonie, het kan dus ook met een zatte kop, of heb je de volgende dag alsnog alles recht moeten zetten?
Haha ja de dag erna heb ik na een ritje waarbij duidelijk opviel dat het niet klopte, dat geluid ten eerste maar ook nog minder vermogen dan ik gewend was (dat was de 4e dbriem van de 16V ofzo, vandaar dat ik er ook wel een biertje bij lustte ) dus kapje maar weer los en toen zag ik dat de achterste spanrol wel wat strakker mocht. Daarna was alles weer goed!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Vandaag door schade en schande geleerd dat het geklepper niet van de distributieriem kwam, maar van een loszittende poelie. Reed naar Vught om die jongens van de Youngtimergarage er eens naar te laten kijken en om zelf hun werk ook eens te beoordelen en was net op de A50 toen opeens alle stroom weg was. Dus aan de kant en keek eens naar mijn dynamosnaar. Ik had eerder al gezien dat de onderste poelie (de krukaspoelie?) al wat heen en weer bewoog en dus ook de veroorzaker van de herrie zou kunnen zijn en nu zat die nog losser. Wegenwacht bevestigde mijn diagnose. De Schicht had niet op de dynamo gereden, maar op de accu en hield dat niet al te lang vol. Accu een tijdje bijgeladen en weer naar huis terug gereden. Maar nu moet die poelie dus vervangen worden, of helpt alleen maar opnieuw vastzetten ook? In het eerste geval is de vraag, is zo’n poelie Citroen specifiek of kun je die bij de gewone automaterialenhandel ook halen en is dit een simpele klus of een kl…werk?
Overigens had de Schicht drie weken stilgestaan want met al dat strooizout was ik eigenlijk wel blij dat de GTi nog steeds niet verkocht is.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Is gelukkig redelijk makkelijk te doen! ik zou niet weten waarom hij niet opnieuw vastgezet kan worden? er zit geen rubber in ofzo. Als je het niet vertrouwd even een klein druppelte locktite op de boutjes?
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Hoe kom je er het gemakkelijkste bij? Voorwiel eraf halen?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Voorwiel loshalen en dan het spatscherm in je wielkast, dan zie je hem zo zitten.
De poulie zit met 4 bouten vast op de krukas.
Haal hem eerst maar eens helemaal los om hem goed te bekijken, er zijn eigenlijk maar 3 opties:
- poulie is niet goed vastgezet en los getrild.
- poulie is niet goed gemonteerd -> er zit een stift in de krukas die in een gat in de poulie valt, als je de poulie een kwartslag verkeerd monteerd zit hij er scheef op.
- poulie is kapot-> de poulie bestaat uit een metalen hart en de daadwerkelijke poulie waar de v-snaar overheen ligt, die twee delen zijn verbonden met een rubberen rand, dat is om trillingen tegen te gaan. Dat rubber kan op een gegeven moment naar de klits gaan en dan gaat je poulie stuk, in het ergste geval klapt de buitenrand er vanaf en kan het lelijke schade veroorzaken.
Deze poulie is trouwens vrij specifiek dus als ie stuk is wordt het een toertje om er weer een te vinden, ik gok dat van Gompel er nog wel een heeft liggen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Dus maar hopen dat hij alleen maar is losgetrild. Heeft wel het voordeel dat de bouten in elk geval niet muurvast zitten. Spatscherm haal je ook met wat boutjes los?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat zit met fijne plastic plugjes vast, maar in tegenstelling tot vele andere @#$^@#%$@# plugjes kan je deze altijd erg goed hergebruiken. Mocht je er niet uit komen wil ik ook wel een keer langskomen. Ik rijd nu ook weer 16v dus we kunnen goed kijken hoe alles zit .
Dat zijn dus iets prettigere plugjes dan die van de achterklepbekleding, da’s in elk geval goed nieuws. En mocht ik er niet uitkomen, dan wel onbekende beren op de weg vinden, dan maak ik graag gebruik van je aanbod. Wil trouwens die Mk1 ook wel eens zien.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Vandaag naar de poelie gekeken bij een DHZ-garage, had geen zin om het met dit weer buiten te doen en de poelie is zelf aan gort. Buitenste ring hangt los om de kern. Naar Van Gompel geweest, had er geen meer liggen en nieuw is die ook niet meer leverbaar. Dus heeft iemand er nog eentje? Blijkt trouwens dat er toch een tijdje matig onderhoud aan de Schicht is gepleegd. Spatscherm in de wielkast is niet aanwezig, keek zo tegen de poelie aan.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Heb even gezocht naar een nieuwe en vond er eentje bij Winparts nadat ik mijn kenteken had ingegeven, maar heb m’n twijfels of het wel de goede is. Past op erg veel andere modellen en ik zie geen vier boutgaten. Dit zijn de gegevens:
Origineel nummer:
CITROËN - 0515.G3
Artikelinformatie:
breedte (mm) : 44
Toepassing : motorzijde
Riemschijf-Ø [mm] : 156
gewicht (kg) : 2,290
Ribbenaantal : 6
Hier is een link met de foto:
poelie
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé