Goed, weer tijd geleden dat ik hier gepost heb. Bx is al een tijdje overleden en heb zelf nu een peugeot.
Maar mijn vriendin rijd al een tijdje een AX. Nu doet het probleem zich voor wanneer je een constante snelheid rijd rond 3000 toeren en je laat gas los (dus niet remmen, alleen gas los) zodat je wat zachter komt te rijden dan stotterd hij tijdens het vertragen.
Wanneer je vervolgens weer gas geeft doet hij eerst helemaal niks en dan op gegeven moment geeft hij ineens een stoot gas. Het geeft beetje hetzelfde resultaat als gas geven en ineens de koppeling op laten komen rijdende weg. eerst niks en dan ineens schiet de auto weg.
Het is overigens een ax 1.1 first met 4bakkie.
Wat zou dit kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ontsteking of een zwaar vervuild injectiehuis.
Haal de luchtfilterslurf eens los en kijk eens in het huis/ venturi.
Vuil/ vettig? -> schoonmaken (klik!).
Have fun!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
gaat motor-management-lampje nog branden?
en toevallig een idee hoe oud bougies / bougiekabels zijn?
2CV 1985
Hallo!
Mijn ax doet dit ook. Vooral in zijn 2 is het heel erg dan hakkeld hij inderdaad! Garage heeft tegen mij gezegd dat het komt omdat hij oud is. Inmiddels ben ik er wel aan gewend maar als ik dan mensen meeneem die schrikken dan nogal snel of ze schieten ineens naar voren
Kan er zelf wel om lachen
Groetjes
Mijn auto hapert ook wel eens bij constant toerental (als je het gas vast houdt) bijv. bij 100 km/u. Bij mij komt dit door een vuil injectiehuis (magneti marelli).
Je kan proberen een flesje injectorreiniger bij een volle tank te gooien (verkrijgbaar bij Halfords o.a.), dat scheelt wel iets. Het beste werkt bij mij lange afstanden rijden en dan ook aardig doorrijden (zo’n 120 km/u). Heb ook al eens met de hand het injectiehuis schoongemaakt; ben je wel even bezig maar het kan de moeite waard zijn, zeker gezien sommige AXen door n foutje wel eens olie in het injectiehuis hebben (zoals mijn AXje ook last van heeft). Al eens op t AX forum gekeken? Daar haal ik ook altijd tips vandaan
Succes!
O en trouwens; stotteren in zijn twee; scheelt het als je iets later naar z’n twee schakelt of maakt dat ook niet uit? Ik weet het verder ook niet; ben ook maar een eenvoudige citroen liefhebber
Citroën !
Goed het is al weer tijdje geleden. Het stotteren is al wel minder en het ineens doorschieten bij gasgeven gebeurd ook nog maar zelden. Eigenlijk alleen bij lange afstanden.
Nu heeft me vriendin vandaag haar axje naar de apk gebracht. Buiten dat hij wat duurder uit viel dan verwacht 340 euro voor draagarmrubbers vervangen voor. Zeiden ze dat ze olie tegengekomen waren in het koelsysteem.
Wat kan dit zijn? ik dacht zelf de koppakking ofzo? en kan dit te maken hebben met het stotteren?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Olie in koelsysteem betekent bijna altijd een doorgeslagen koppakking, helaas een kwaaltje van de TU-motoren.
De nieuwe koppakkingen zijn een stuk beter dan de originele, en het wisselen ervan is op een zaterdag te doen.
Als je handig bent kun je het zelf, eventueel met hulp.
Zie daarvoor ook het forum van de AXClub; daar wordt regelmatig hulp aangeboden, want zo heel ingewikkeld is dat niet.
Kosten: +/- €100 aan materiaal (koppakkingset + distributieriemset + koelvloeistof etc).
De genoemde 340 euri voor draagarmrubbers is hoofdzakelijk arbeidsloon: de rubbers zijn tientjeswerk, een complete (dus met rubbers en fuseekogel) draagarm kost iets van 80 euri…
Een flacon injectiereiniger wil inderdaad wel eens helpen, beter is gewoon het injectiehuis goed schoonmaken.
Door de dikke slang vanaf het kleppendeksel naar het luchtfilterkanaal wordt damp afgezogen van het blok, vaak komt er ook een oliemist mee.
Deze mist/ nevel versmeert op de duur je injectiehuis.
Op het luchtfilterkanaal van de ZX is hiermee rekening gehouden door een soort schotje; dat van de AX heeft dit niet.
Je kunt eventueel wat staalwol in het darmpje/ slurfje drukken, maar let erop dat je er nog goed doorheen kunt blazen.
Dit staalwol belemmert olie mee te komen, zodat dit weer terugdruppelt in het blok en je injectiehuis minder snel versmeerd.
Wel regelmatig schoonmaken dan dit staalwol/ darmpje: doorspoelen met benzine ofzo…
‘Spirit of avant-garde’
Bedankt pascal! hij gaat binnenkort naar EH autoservice in zierikzee. Die was met de draagarm rubbers al stuk goedkoper en die gaat even kijken wat er aan de hand is met de motor. Want de andere problemen van kapotte koppakking heeft hij niet (roken en overhitten).
Mocht het te duur uitvallen voor mijn vriendin kan ik er natuurlijk altijd zelf eens naar kijken. Probleem is alleen dat ik geen goede garage heb dus moet ik dan ook even bij me vriendin vragen of het daar in de garage kan
Bedankt voor de tips in ieder geval.