Bij gebruik van de airco van mijn C4 coupe 1.6HDI lekt er constant water op de vloermat bj de pendalen. Ik denk dat er een afvoer of iets dergelijk moet zitten die nu dicht zit. Iemand een idee om dit op te lossen?
Bedankt Leon
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_15363.jpg)
Totaal aantal Berichten: 75
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTi by Loeb
- C2 1.4 VTR
Leon,
De condens afvoer van je airco zit dicht met vuil. Condens water zoekt dan een weg en komt uit binnen t.h.v. van je pedalen.
De afvoer zit tegen het kopschot in de motorruimte. Er moet een plaat worden weggehaald om erbij te kunnen. Als je zelf een brug hebt zal het wel te doen zijn. Anders een bezoekje aan een dealer. Vorig jaar (vorige C4) was ik hiervoor € 55,- armer bij de merkdealer.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Wanneer er langdurig (of in één keer veel) water in de voetruimte komt, is het schoonmaken van de AC leiding alleen niet voldoende. De vloer moet eerst ook goed drogen. De dempingsmatten zuigen namelijk helemaal vol met water. Toen dit bij mij gebeurde (tijdens vakantie een paar jaar terug), moesten de matten uit de auto worden gehaald om ze droog te krijgen. Tijdens de warme zomerdagen zonder regen moest mijn auto 2 dagen bij de dealer in de garage “naakt” staan. Pas toen waren de matten echt droog. Ik kan me voorstellen dat het drogen ook zou zijn gelukt zonder de matten eruit te halen. Dit zou echter veeeeel langer duren. Dus Leon, een waarschuwing voor jou: nu het niet meer hartje zomer is, is het waarschijnlijk het beste om de vloerbekleding eruit te halen. Want als je dat niet doet, kan de auto muf gaan ruiken.
Totaal aantal Berichten: 34
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk ligne ambiance
Afgelopen zomer in Frankrijk ook gehad. Bij mij aan passagierszijde.
Ik heb de schroef losgehaald in het gat van de luchtuitstroomopening bij de voeten. Hierdoor kon ik mijn hand net tussen de kunststof beplating wringen.
Ongeveer daar boven voel je dan een ongeveer 1 cm. dikke slang die in de middentunnel steekt.
Je kunt deze voorzichtig lostrekken naar boven toe. Zit gewoon geklemd.
Eenmaal los stroomde er onwijs veel water uit het slangetje, dus een handdoek erbij houden om niet nog meer water in de voetenbak te krijgen.
Het gaatje waar het slangetje inzit daarna schoongemaakt, allemaal gore troep zat daarin. vervolgens heb ik voorzichtig met een takje, ( ik zat in Frankrijk zonder spullen ) maar waarschijnlijk is het beter te doen met een stuk installatiedraad o.i.d., doorgeprikt.
Slangetje weer terug, schroefje vast, airco op vol en daarna druppelde ze vrolijk aan de onderkant! Geen last meer gehad van condens in de voetenbak.
Het zou een stuk makkelijker zijn als de beplating er op de een of andere manier voor weg kon, het zit los je kunt het bewegen. Maar ik had geen idee hoe die vast zit en met een beetje lenige polsen red je het zo ook.
Succes
Citroën AX 1.1i Image
Peugeot 306 1.9 d
Peugeot 306 1.9 d break
Peugeot 306 2.0 HDI break
Citroën C4 berline 1.6 HDI Ligne Ambiance
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Oh ja, bij mij was het ook aan de passagierszijde.
Leon, heb je misschien een C4 met stuur rechts?
Hi,
bedankt voor de tip, ik heb met een installatiedraadje de doorvoer aan de passagierzijde doorgestoken en het probleem is verholpen. % minuten werk en alles werkt weer!!!
Thanks Leon