Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Het betreft een Xantia, maar daar het een redelijk ‘algemeen’ probleem is, zet ik het topic maar hier neer…
Het gaat om een Xantia 1.9TD met automaat, bouwjaar 1999 (type 2 dus)
Het is me tot op heden 3x gebeurd waarvan 2x in 1 rit (Enschede naar A’dam). Ik rij lekker rustig 120 in zijn hoogste versnelling als ik opeens een lichte bok voel in het vooronder en de auto gewoon ‘doodvalt’. Ik stuur de vluchtstrook op, zet ‘m in z’n P, haal hem van het contact, zet hem weer op contact en hij start weer zonder problemen.\
Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn, v/d week maar eens langs de garage om de computer uit te laten lezen, maar misschien kan iemand hier alvast een zinnig balletje opgooien zodat ik niet helemaal onbeslagen ten ijs kom?
Brandstoftoevoer? Verder kom ik ook niet, ja, een vage technische storing misschien
Ik ga van de week de Limousine maar eens van stal halen, die doet het tenminste altijd
Bij voorbaat dank voor alle tips en/of opmerkingen!
Robert
PS bij een handschakelbak zou ik bij een soortgelijk geval de versnelling in zijn vrij zetten en gewoon opnieuw proberen te starten waarna ik de auto weer in zijn versnelling zet en als dit werkt, gewoon mijn weg vervolgen, maar kan dit bij een automaat ook? Snapt die in welke versnelling hij ‘m moet gooien als ik ‘m opnieuw start bij bijv. 100km/h?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
- C15 GV (Grand Volume)
Net teruggereden van A’dam naar Enschede zonder een centje pijn… Wel het grootste deel op de cruisecontrol, maar toch nog wel wat gas geven en loslaten, helemaal niets dus!
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
- C15 GV (Grand Volume)
Computer uitgelezen…. Hoop foutmeldingen waarvan er een 2-tal bleef terugkomen, die van de injectiesensor en die van de temperatuursensor. Ik heb me laten vertellen dat de temperatuursensor iets te maken heeft met de vervroeging bij het inspuiten van de brandstof.
Deze sensor is vervangen, de foutmeldingen zijn (en blijven) nu weg en er is voorzichtig getest met ansich positief resultaat (niets dus ).
Volgende week weer een paar langere ritten; ‘fingers crossed’!
Ik weet nog wel dat toen mijn BX dan raar zou doen. Ik weet nog dat mijn broer een keer reed en de LPG bijna op was. Ik had hem dus gezegd als hij op is even schakelaar in de neutraalstand en als hij niet meer trekt dan op benzine zetten.
LPG was op, duwt die toch wel mijn pook in N en zet dan de schakelaar op benzine. Bij het weer in A zetten ging hij heel hoog in toeren (precies of hij ging 1 -> 2 -> 3 in plaats van ineens naar 3). Dus als je de motor opnieuw start tegen 100km/u dan vermoed ik dat jouw automaat ook zo gaat denken (heb het achteraf nooit meer geprobeerd hoor)
- C15 GV (Grand Volume)
Tnx voor je commentaar! Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je bij zo’n ‘moderne’ auto/bak op die manier je bak zou kunnen vernaggelen…... Mocht de situatie zich nog een keer voordoen probeer ik het misschien wel gewoon.
Ik hoop eigenlijk dat het nu opgelost is (anders blijft het ook geld kosten )