Vandaag gezocht waarom ik geen warme lucht uit de blower in het interieur kreeg. Ik heb een CX met airco, en naast de rechterbedieningstang (temperatuur kachel) staan graden aangeven. ( blauw 15- rood 30).
Het blijkt te liggen aan het motortje wat onder koelwater expansievat zit. Het motortje moet in het luchthuis een klep of zo iets bedienen. Toen ik de klep handmatig naar de andere kant had gezet, toen werd het erg warm in het interieur.
alleen kan ik dan niet vanuit de auto de kachel iets kouder zetten. Krijgt het motortje geen goed signaal vanuit de bediening in het interieur ? Hoe kan ik dat meten ? Wat voor een signaal moet ik meten aan de stekker van het motortje onder het expansievat ?
Daarnaast zit er onderaan het dashboard een vreemde knop waarvan ik de functie niet weet. Ook in het instructieboekje kan ik dit niet vinden. Iemand enig idee wat dit is, of heeft deze knop misschien zelf ook in zijn CX ?
Alle tips zijn harte welkom.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Kan het niet zijn dat het motortje wel werkt maar dat de tandjes versleten zijn?
Ik heb ook een 25 GTI serie 1, maar die knop zit er niet. Volgens mij niet origineel en daarom staat ie ook niet in het instructieboekje. Is het een draaiknop of een trekknop? Die 2 kleine schroefjes ken ik trouwens ook niet.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Regelbare interval voor ruitenwisser?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vermoed een fader voor de luidsprekers. heb die dingen vaker gezien op een cx op die plaats.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Dat motortje krijgt gewoon 12 volt. Op de regelschuif voor koud/warm zit onderaan bij de koudste stand in het binnen werk 2 mircoswitchen die de motor bedienen (op de foto in de buurt van de rode/blauwe kabel). Maar waarschijnlijk si het motortje gewoon gaar, was bij mij ook compleet vastgelopen van binnen. Kun je als je hem uitbouwt makelijk testen door er 12 volt op te zetten het ding moet dan draaien.
en tja die draaiknop ik zou zeggen volg de draden die eraan zitten en laat je verrassen waar je uitkomt., ik heb werkelijk geen idee en zie er niet orgineel uit net zoals dat metertje langs de klok.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het metertje naast de klok is een thermometer.
Ik zal het motortje morgen eens uitbouwen en testen met 12V. Tandjes van het wieltje zien er goed uit, zo ook de tandjes van de klep. Wanneer je met de hand tegen de klep aanduwd dan slaat het mechanisme geen tandjes over. Dit lijkt dus goed te gaan.
De knop onder het dashboard is een draaiknop waarbij je 1 slag naar recht of naar links kunt geven. De suggestie van waterman (fader luidsprekers) klinkt aannemelijk.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
is het niet zo dat constant spanning op de motor staat dus dit kun je terplekke meten
groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ja staat constant onder spanning en als ik me goed herriner zit er een stekker vlak bij de motor waar je kunt meten.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dan is het toch een kwestie van stekker los,twee draden naar de akku en kijken wat hij doet.
plus en min een keer omwisselen en je weet het.
Is minder werk dan uitbouwen,en dat kan altijd nog.
succes
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Het mysterieuze knopje is inderdaad het knopje voor de fader.
Wat de verwarming betreft kan ik je alleen maar zeggen dat hij bij mij 100% gewerkt heeft. Wel vond ik de bediening erg soepel gaan, alsof hij niets hoefde te bedienen. Maar dat deed hij dus wel.
Ja, inderdaad kachel werkte wel tijdens de proefrit.
Ik kon het aardig warm stoken in de CX.
En inderdaad lijkt het dat de bediening iets te soepel gaat. Bijna zonder enige vorm van weerstand of is dit normaal ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Quo schreef:En inderdaad lijkt het dat de bediening iets te soepel gaat. Bijna zonder enige vorm van weerstand of is dit normaal ?
Is dat niet bij alle CX’en zo? Die grote schakelaar heeft toch een enorme hefboomwerking op zo’n klein tandwieltje?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het motortje heb ik aangesloten op 12V en begon te draaien. Deze werkt dus nog. Ik had gehoopt dat de stekker van het motortje het probleem was. De stekker was namelijk ernstig gecorrodeerd. Na schoonmaken doet deze het weer. Het is wel nodig om binnenkort deze stekker te vervangen.
Alleen bij het bedienen van de kacheltemperatuur krijgt het motortje nog steeds geen signaal om de andere kant op te gaan draaien. Moet dat signaal af komen van het wieltje wat je met de bediening hendel versteld ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Niet direct. Er is ook een automatische temperatuurregeling. Daarom staan de graden langs de baan van de temperatuurhendel. De temperatuur in de auto wordt gemeten in het kooitje tegen het plafond.
Het signaal dat de klep bedient, moet dus van die temperatuurregeling komen. Maar ik zou zo niet weten waar die zit. Waarschijnlijk ook ergens in de middentunnel.