Koppelingspedaal probleem xsara picasso 2002
Ppassie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32

- Xsara Picasso 1.8 Plaisir
Gepost: 04 september 2010 12:57 AM

Ik heb 2 weken geleden een citroen xsara picasse uit 2002 gekocht met 100k km op de teller. Nu valt mij op dat als ik de koppeling heel rustig laat opkomen, dat je dan wat “Weerstand” voelt. Hij gaat als het ware wat schokkerig omhoog. Tijden het rijden maakt dat niet zoveel uit, maar als je heel langzaam wilt wegrijden vanuit stilstand (en de koppeling even wilt laten slippen) dan is het wat lastig doseren.

Er zit nog een half jaar bovag garantie op, dus ik bel maandag sowieso even met de garage, maar wat denken jullie? Ikzelf denk dat misschien de kabel versleten is? (ik weet niet of dat “normaal” is bij een picasso met 100k op de teller) of kan het ook de koppeling zelf zijn ( dat zou wel erg vroeg zijn lijkt me)

Pascal

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 04 september 2010 10:04 AM
  [ # 1 ]

Bij de 1.8i 16v dit stukje tekst, maar bij een ander blok zal het zeker ook je hevel zijn maar dan misschien op een andere plek:

Ik heb al 2 keer in 8000km mijn koppelingshevel gesmeerd.

De koppelingshevel geeft dat gekraak. Waarschijnlijk als jij onder de linkerzijde van de voorkant van de auto gaat luisteren, zal je het daar horen “kraken” bij het langzaam bedienen van het pedaal.
Bekijk dat eens met 2 personen. De één duwt op het pedaal en de ander luistert.

Nu is het ‘leuke’ dat de koppelingshevel “het blok in verdwijnt” achter een rubber.
Hoe kan je het zien:
Zet de auto stevig op de handrem.
Zet iemand achter het stuur om het pedaal rustig in te trappen en los te laten.
Ga zelf met een spuitbus kruip-vet onder de voorbumper van de auto liggen voor zover je hoofd en armen eronder passen…
Kruip dus linksvoor-onder de auto en kijk vóóraan het blok.
Tijdens het intrappen zie je dan een kopje bewegen, en daaraan zie je een hevel door een rubber het blok in verdwijnen.
Zet de spuitbus met kruipvet met een lang buisje (geen korte spuitmond maar zo’n dun buisje eraan) dóór het rubber, en spuit EXACT in het verlengde van de hevel naar binnen.
Het buisje zit nu dus in de holte van de hevel en spuit vet op het te smeren punt.
Mocht het niet meteen lukken, heb je misgespoten !!

Het buisje van de spuitbus wat bijbuigen zodat je goed op datgeen spuit wat daarbinnen achter dat rubber is helpt.

Laat af en toe zonder dat je vingers in de weg zitten (!) degeen in de auto langzaam trappen nadat je eens gespoten hebt.

Succes !

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

Ppassie
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 september 2010 12:17 PM
  [ # 2 ]

Ik zal vandaag eens gaan luisteren op de juiste plek. Ik wacht nog even met smeren omdat er toch garantie op zit, en bel eerst de garage. Maar ik hoef dus niet bang te zijn dat de koppeling zelf kapot is? (las op verschillende plekken dat een kapotte druklager ook voor dit soort problemen kan zorgen, ahoewel de auto helemaal geen bijgeluiden produceert tijdens het rijden, dus dat lijkt me ook sterk)

Pascal

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 04 september 2010 08:58 PM
  [ # 3 ]

Ik kan niet zien of er nog meer aan de hand is natuurlijk. Hopen op het eenvoudigste wat ermee zou kunnen zijn.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

Ppassie
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 september 2010 10:19 AM
  [ # 4 ]

Ik ben inmiddels bij de garage geweest, en daar hebben 2 monteurs in de auto gereden, en deze zeggen dat de koppeling precies zo aanvoelt als elke andere picasso. Nu ben ik hiervoor een japanse (toyota) auto gewent die een hydraulisch bediende koppeling had, dus blijkbaar ligt het aan mij Smile

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook