Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Sinds een tijdje klinkt gezang op uit de kofferbak van mijn ZX (diesel,‘97, 307k km.). Het is te luid voor bandengeluid en dat kan het ook niet zijn want hij deed het voorheen, met dezelfde banden, niet. Bij stapvoets rijden schommelt de auto een beetje, alsof er een kleine slag in het wiel zit; aan de banden is niets te zien en de wielen zijn er ook niet onlangs afgeweest. Bij hogere snelheden geen trillingen of onbalans, maar wel een zingend geluid, alsof je in een auto zonder achterbank en dus veel wiel/bandlawaai rijdt. Wat zou het kunnen zijn ? Een wiellager ?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Een wiellager of een flinke canvasbreuk in je band!
Dit kan heel gevaarlijk zijn en ik raad je aan om het zo snel mogeljk te laten controleren door iemand die er verstand van heeft!!!
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
OK, ik heb de auto opgekrikt en alle wielen “bevoeld”: geen hoogteslag, slinger of bulten op de zijkanten te zien en te voelen. Zouden het toch de lagers zijn ?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Dat zou goed kunnen.
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Misschien ligt het toch aan de band,probeer eens hoe het gaat met het reservewiel erop.
Met z’n vieren in je Eendje.
heb je niet even aan je wiel getrokken en gevoeld toen je het had opgekrikt? Als het lager rot is zou je speling op het wiel moeten voelen.
Overiges, vergelijk ook eens links tov recht voor wat betreft het draagarm lager. Zit de zwenkarm aan de ene kant op de zelfde manier als de andere kant. Mochten je spatschermen niet gedeukt zijn, kun je ook even kijken of de ruimte tussen de buitenste wang van een wiel en spatscherm links gelijk is aan recht. ( komt niet op de mm hoor)
Links vergelijken tegenover rechts aan ruimte tussen de band en de wielkast heeft niet veel zin aangezien daar bij de meeste Zx,en verschil in zit. En niet zo,n beetje ook. En dat komt dan niet door een verotte as of zo. Meestal heeft de rechterkant minder ruimte dan de linker.
Ik zou ook even kijken of er geen gaten gerot zijn in de wielkasten. Is niet altijd zichtbaar omdat de coating aan de buitenkant en de bitunem aan de binnenkant het gat dicht kunnen houden. Dus gewoon goed duwen en hopen dat je er nergens door gaat
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF