Totaal aantal Berichten: 6168
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Kan van slechte ontsteking tot een versleten carburateur zijn.
Controleer in ieder geval je verdeler, rotor, kabels, staat van de bougies. Luchtfilter schoon?
Kijk ook of je (automatische?) choke goed terugkomt.
Als dat allemaal geen soulaas biedt: carburateur eens schoonmaken, eventueel opnieuw afstellen. Heb je een Weber of een Solex? Ik denk het laatste, en die zijn berucht om de slijtage van de gasklep-as.
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mocht het een solex zijn ik heb het volgende nog liggen:
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ok, verder nog niet met het “startprobleem” bezig geweest, maar nu gaat er ineens een lampje (zwak) branden waarvan ik niet kan thuisbrengen waar deze voor dient…
Het is het 3e lampje in de 2e rij:
Iemand een idee waar deze voor is?
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Zojuist e.e.a. nog eens nagelopen;
blijkt de benzineslang naar de carburateur nogal gaar en te lekken.
Omdat deze onder wat ander spul doorloopt viel het me nu pas op, dus deze heb ik direct vervangen,
Daarnaast zat de buis voor warme lucht; van het uitlaatspruitstuk naar het luchtfilter los, dus deze heb ik even goed vastgezet.
Hopelijk verhelpt dit het soms slechte starten; de bx startte direct en bleef probleemloos lopen.
De automatische choke lijkt prima te functioneren.
Nu blijft het probleem van “het rare lampje”.
Ik kan dit lampje nergens terugvinden;
niet in het instructieboekje, niet in de vraagbaak en ook niet na uren zoeken op het internet.
Vanmiddag bleef trouwens ook mijn laadstroomlampje even branden nadat ik de auto gestart had;
terwijl ze prima stationair liep, toen deze uitging ging “het rare lampje” feller branden…
Het gaat om het derde lampje in de 2e rij met waarschuwingslampjes, deze zit naast het lampje voor weinig brandstof en onder het lampje van de choke.
Het tekentje lijkt grofweg op 2 T`s op hun kant met de bovenkant naar elkaar toe,
iemand een idee waar deze voor dient?
Totaal aantal Berichten: 6168
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Geen idee. Volgens de vraagbaak van Olving wordt deze niet gebruikt, in ieder geval wordt er niets voor aangegeven.
Ik kan nu gaan gissen, maar dat heeft geen zin. Even aankijken lijkt me het beste.
Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hmmm, in mijn instructieboekje zit daar ‘t brandstofreserve-lampje.
Om stiekem toch te gissen: zou ‘t met de automaat te maken hebben?
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik zal nog eens proberen een betere foto te maken…
Wat ik wel heb gedaan is alle lampjes van het dashboard nagelopen, vervangen en er wat extra lampjes ingestoken die ik nog had liggen (heb ik ze bij de hand als reserve).
Dus het zou kunnen dat hier eerder geen lampje in zat…
Maar goed; blijft voor mij een onbekend lampje en een raadsel waar het voor dient,
automatische bak zou kunnen, maar deze functioneert goed en heeft voldoende olie…
(Neemt niet weg dat er wel iets mee kan zijn)
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Een betere foto is nog niet gelukt, maar ik heb het vermoeden dat het lampje voor de remblokslijtage is. De remblokken zijn nog niet op maar zouden vervangen kunnen worden dus dat ga ik binnenkort maar eens doen…
Daarnaast heb ik nu ook een lek ergens bij de benzinetank;
vooral met volle tank (net na het tanken) lekt er benzine; dit lijkt over de tank heen te lopen en drupt dan onder de linkerachterdeur op de grond.
Ik vermoed een probleem met de vulslang / ontluchting?
Hoe kom ik hier het beste bij en is zo`n tank te repareren?
Ik dacht dat de tank van kunststof is dus misschien is daar iets aan te “plakken”?
Als ik de tank eruit wil hebben moet dan het subframe eraf?
Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Voor die lekkage hoef je hopelijk niet de hele tank te vervangen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/186340/P30/#533158
En subframe kan blijven zitten als je ‘m eronder vandaan schroeft, zoals je daar kunt lezen.
Dat lampje zou idd best ‘s de remblokslijtage-indicatie kunnen zijn, nu je ‘t zegt, meen ik me vaag zoiets te herinneren. Meestal zijn die draadjes vanaf de blokken doorgeknipt of uberhaupt niet meer aanwezig, maar als ze er bij jou wel nog zitten…
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Als ik dat topic zo doorlees lijkt mijn lekkage hier verdacht veel op,
dus ik ga er maar even vanuit dat het deze ontluchtingsslang is.
Stel dat dit zo is; waar moet ik dan op rekenen wat betreft onderdelen?
Moet de slang vervangen worden, en is deze nog een beetje verkrijgbaar etc…
In het andere topic lees ik het volgende;
Als je de uitlaat aan de voorkant laat zitten, maar de middendemper en achterdemper loshaalt met de rubbertjes, kun je die laten zakken. Dan moet je de hoogteregelaarstang laten zakken. Hij zit vlak voor de tank vast met een klein beugeltje. Die zit vast met 1 (kruiskop)schroef. Die is moeilijk te zien, vaak omdat daar tectyl of aangekoekte zooi op zit.
De tank kun je losschroeven door de bouten onder de achterbank los te schroeven.
Vervolgens laat je deze dan zakken neem ik aan. Maar kun je er dan bij?
Of moet de complete tank eruit?
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
tank moet er echt even onderuit maar dat valt reuze mee.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Na een tijdlang probleemloos starten en lopen is het inmiddels weer ellende;
De BX start moeiteloos; slaat direct aan en loopt dan maximaal een minuut lang zonder problemen stationair.
Daarna (of op het moment van wegrijden) begint hij te stotteren en is er geen vermogen,
pas na een minuut of 5 loopt hij dan goed genoeg om er mee weg te kunnen rijden…
Vaak mis ik de eerste 10 minuten vermogen en loopt hij niet lekker, pas als hij warm is loopt hij weer goed. Daarnaast lijkt het verbruik omhoog te schieten;
van 1:10 naar zo ongeveer 1:6 a 1:7…
Toch die automatische choke maar weer eens verdenken?
(Ik kan nergens in het leidingenwerk een benzinelekkage vinden, en de luchtinlaat staat (automatisch) op de “winterstand”)
Totaal aantal Berichten: 335
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Klinkt bekend.
Heb nu 3 TRSen gehad, en ze hadden allemaal wel eens last van die kuren.
Mijn huidige had het dus ook. Heb een keer de carburateur laten schoonmaken door een ervaren citroen monteur. Daarna werd het veel beter, maar sommige kuurtjes zoals inhouden bij plots gas geven en altijd 1 keer afslaan bij een koude start blijven. (mede daarom LPG laten inbouwen)
Heb thuis een autotest uit 1985 met de opmerking dat de carburateur af en toe kuren vertoont. Het zat er dus al vanaf het begin af aan in.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Over dat lampje: Dat symbooltje werd in de GS en CX met halfautomaat gebruikt om een te hoge temperatuur van de koppelomvormer aan te geven. Een BX automaat heeft niet zo’n sensor dus het zal wel aan iets anders liggen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY