Ha Marcel, kijk even in mijn topic op pagina 3, daar staan wat foto´s over het verwijderen van een schuifdak.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/183057/
En je kan ook als je wilt een keer langskomen in de stalling in Berkel en Rodenrijs voor wat uitleg!







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Weer bedankt allemaal voor de handige tips en aanvullingen. Ik was al bang dat het schuifdak onderwerp een beetje ondergesneeuwd was maar ik ben hier weer heel blij mee.
Ik hoop eind van deze week tijd te vinden om aan deze dingen te kunnen werken.
Ik hou jullie op de hoogte! (ik probeer ook foto’s te maken voor de volgende…)
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
La Léo schreef:En over dat slot: bij mijn CX (‘83 Pallas) werkt de CV ook vanaf pasagierszijde en daar is niets aan geknutseld, dus dat moet ooit origineel ook gewerkt hebben.
Bij mijn GTi uit 81 is dit niet zo. Dit kun je ook in het schema in de Haynes zien.
Mijn CX Pallas ook alleen op links.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Was destijds misschien wel een optie beide deuren




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
vind het eigenlijk wel gek in de schema’s is ook niks terug te vinden over een derde draad
,maar het werkt wel en de aansturings kastjes kun je gewoon uitwisselen werkt ook maar zonder die draad
doet bij links niet.
RA RA
groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
daan schreef:Was destijds misschien wel een optie beide deuren
Misschien is dit gewijzigd na ‘82, zou toch ook kunnen…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met de komst van de nieuwe type vergrendelingsmotoren is dit gewijzigd. De nieuwe zijn zwart, de oude zijn wit/grijs. Ik meen idd modeljaar 83.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bij de oude type’s zijn de vergrendelinks motoren wel aangesloten met 1 maal tweepolige stekker en twee draden en 1 maal 3 polige stekker met drie draden bij bijde portieren.
nieuwe type’s niet meer
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bij de oude type’s zijn de vergrendelinks motoren wel aangesloten met 1 maal tweepolige stekker en twee draden en 1 maal 3 polige stekker met drie draden bij bijde portieren.
nieuwe type’s niet meer.
En de schema’s zijn het zelfde zowel van voor 83 als er na.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Vanmiddag maar een vrije middag genomen om eindelijk de boel eens open te maken en beter te bekijken.
Deurpaneel eraf geprutst volgens de aanwijzingen (wat een broos spul zeg en die pluggen springen je rond de oren..) en voorzichtig opengeklapt weggehangen.
Verrassing..
Er zit geen vergrendelingskast meer in. De plug ligt met tape eromheen onder in de deur.
Kan ik nu het systeem wel verder testen door de bruine met de groene te verbinden? Ik neem aan dat dat witte kastje niet meer doet dan een signaal geven door sluiten van de schakeling. En dan de ene voor dicht en de andere voor open…??
Ik had niet meer de moed om ook het rechter paneel nog open te maken maar ik kon door wat opentrekken zien dat er rechts wel zo’n witte kast zit.
De voorste panelen hebben al meer van deze sessies moeten doorstaan bij de vorige eigenaren. Achter zit er veel netter tegenaan. Daar dus niets kunnen zien. Waar kan ik een beetje voordelig zo’n kastje halen…
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
En dan het gevreesde schuifdak…
Ik had de auto nog maar net buiten op de oprit gezet met het idee dat het vanmiddag beter weer werd maar helaas. Er kwamen weer serieuze buien naar beneden. Ook een mooie test: na zo’n bui dak weer open en gekeken of er water in gelopen was. En dat viel mee!
Die plastic windkap eraf geschroefd en op die manier beter zicht op de voorkant. Voorste gaatjes opgezocht en rechts wat prut weggeschraapt. Vervolgens met een injectiespuit met een rubber slangetje eraan water in de pijpje om te kijken of het wegliep. En jawel het water verdween! Ik neem aan naar de goeie plek
Hopelijk nu dus geen water meer in de auto. De achterste pijpjes kan ik pas goed zien als het dak eruit is..
De bak zelf vanbinnen ziet er best goed uit. Wat minder is is de rand waar het rubber aan zit. Ik durf het rubber er niet af te halen nu omdat ik niet weet of het dan nog netjes terug kan. Het rubber is ook op diverse plaatsen naar beneden gedrukt door de roestige rand. Niet overal maar bijvoorbeeld net achteraan waar het water er langsloopt bij de aansluiting op het rubber achter op het bewegende deel. En bij zo’n haakje van de kap linksvoor.
Het losse bovendeel heeft aan de voor-onderkant wel roest en het onderdak lijkt ook niet helemaal schoon..
Dat wordt dus een project voor een hele zaterdag/weekend: Rubber eraf, rand schoonmaken rustbuster erop en hopen dat we dan het rubber er weer strak op krijgen. trouwens goede foto’s van het schuifdakverhaal van Yke in een ander draadje hier.
Hier nog twee foto’s van de rand:
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
tja,
de oorzaak van de vergrendeling is wel duidelijk, in welke hoek van het land woon je ? ivm een unit ik denk dat de meeste CX specialisten je wel aan zo’n ding kunnen helpen en ik meen aan dat je niet heel Nederland wilo doorkruisen voor zo’n ding, en als je lid van de club bent hebben die er vast ook wel eentje liggen.
en ja dat dak zal ikm als ik jouw was eens helemaal uitbouwen en goed controleren je zult niet de eerste zijn die een compleet dak vv ivm een rot schuifdak.
Mark
CX 2000 pallas ‘78







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ik woon in de buurt van Roosendaal. Ben lid van de Club en hoef dat ding er niet morgen al in hoor. Ook zonder CV is er te zweefleven!
Als ie door de APK komt volgende week kom ik ook naar het technish evenement in Abbenes. Dan is er ook wat te regelen neem ik aan…
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Roosendaal - Raamsdonksveer, da’s maar een endje….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl