Hallo,
Sinds een aantal maanden is het koelvloeistof gebruik toegenomen. Daarnaast zie ik sinds kort bruine schuimige drap (ik denk olie) die drijft op de koelvloeistof. Dit is zichtbaar bij de bijvuldop van de koelvloeistof.Er komt geen witte rook uit de uitlaat, ik zie geen lucht opborrelen in het koelsysteem en de motor loopt prima.
Ik dachtzelf aan een lek in de koppakking/kromme kop zodat er olie het koelsysteem insijpelt. Maar dat is slechts een gok.
Kan deze gok kloppen of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?
Groeten, Floris
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die gok is erg aannemelijk, helaas.
Zoveel werk is het nou ook weer niet een koppie van een TU afhalen…
Bedankt voor de reacties, heren.
Wat moet, dat moet. Ik was er al een beetje vanuitgegaan. Ik heb al even gezocht op internet, maar kon zo snel geen bedrijf vinden waar ze koppen vlakken.
Enig idee waar in Noord-of Zuid Holland een bedrijf is waar ze koppen kunnen vlakken?
Groeten, Floris
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Volgens mij kan je dat gewoon bij Brezan laten doen.
Peter
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
In den haag bij de haagse motoren revisie in het dekkers hoekje, heb er zelf onlangs een paar high performance alluminium koppen gebracht, topwerk wat ze leveren
if you believe in it you can make it happen
Het kan inderdaad bij Brezan het koppakkingvlak niet schuin afloopt.
Leuke site met alle uitleg van HMR. Van hen moet ik de informatie nog krijgen, maar daar kan het zeker.
Bedankt voor tips! Nu eens kijken wat ik precies moet bestellen bij het vervangen van de pakking.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Distributieriem, eventueel spanrol, pakkingset, nieuwe kopbouten.
Verder heb je een momentsleutel nodig en dan het liefst géén bouwmarkt kwaliteit.
Daarnaast is het handig / verstandig meteen alle vloeistoffen te vervangen.
Controleer ook meteen de klepspeling voor je gaat opereren. je gaat de boel toch losgooien, even de nokkenas eraf is dan helemaal een eitje, mocht het nodig zijn. Als de klepspeling goed blijkt te zijn hoef je daar natuurlijk niets aan te veranderen
Kleppen stellen bij een TU. Heb je dat ooit gedaan? Daar heb ik nooit een nokkenas voor hoeven demonteren hoor…
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Kleppen hoeft niet maar je zou wel kunnen kijken naar je klepsteelrubbers. Anders alles gewoon laten zitten en terug monteren. Let er wel op dat je de juiste aanhaalmomenten hanteert
Succes
Peter
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Autofan schreef:Kleppen stellen bij een TU. Heb je dat ooit gedaan? Daar heb ik nooit een nokkenas voor hoeven demonteren hoor…
O ja, tis een TU
Mij is verteld dat het de waterpomp kan zijn. Olie dus bij het water !
En water bij de olie ? (Niveau hoog, spetters uit de uitlaat ?)
Rijdt verder prima, boven de 100 km/hr loopt de temp op ? (lampje aan ?)
Mijn Deauville had dat, en nu lijkt mijn Cannes dat ook te hebben.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Over de waterpomp: moet die voor een TU ook meteen op de bestellijst, net als bij een XU? Of kun je er bij een TU later nog bij?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij een TU, word de waterpomp aangedreven door de D-riem, het is dus aanbevolen om deze ook mee te vervangen, pompje voor een TU kost c.a. 3 a 4 tientjes.
Kop vlakken is niet altijd nodig, waarschijnlijk is alleen de afdichting van het olie-kanaal op het hoekje doorgeslagen naar een koelkanaal. Tot nu toe heb ik het eigenlijk maar 2 keer meegemaakt bij een TU motor, dat de kop gevlakt moest worden, in deze gevallen liep er kvs in de cylinders. Het advies is, controleer de kop op vlakheid, als de kop vlak is, scheelt het weer werk zoals spruitstukken en thermostaathuis enzo eraf.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dito
Als de motor (nog) niet oververhit is geweest zie ik geen noodzaak om de kop te (laten) vlakken.
De koppakking is berucht op doorslaan, vroeg of laat komt-ie gewoon een keer..
Neem gewoon de waterpomp mee; hij kost geen drol maar als je er later bijmoet moet de D-riem er weer af.
Vindt-ie niet prettig niet.
‘Spirit of avant-garde’
ZX1.4i schreef:Bij een TU, word de waterpomp aangedreven door de D-riem, het is dus aanbevolen om deze ook mee te vervangen, pompje voor een TU kost c.a. 3 a 4 tientjes.
Kop vlakken is niet altijd nodig, waarschijnlijk is alleen de afdichting van het olie-kanaal op het hoekje doorgeslagen naar een koelkanaal. Tot nu toe heb ik het eigenlijk maar 2 keer meegemaakt bij een TU motor, dat de kop gevlakt moest worden, in deze gevallen liep er kvs in de cylinders. Het advies is, controleer de kop op vlakheid, als de kop vlak is, scheelt het weer werk zoals spruitstukken en thermostaathuis enzo eraf.
Kun je de vlakheid van de kop met het oog controleren?
Ik wilde de genoemde onderdelen gaan bestellen, echter er blijkt een pakkingring voor een ijzeren kop te zijn en een pakkingring voor een aluminium kop. Hoe weet ik van welk materiaal de kop is zonder dat ik hem al hoef te demonteren?