




















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Het weekend na 3 oktober gaat het dan eindelijk gebeuren, het blok gaat uit de auto en ondergaat en complete revisie, aan gezien ik een beetje moe wordt van het aanzicht van een lading kattebakkorrels op de oprit om alle olie te absorberen.
De bedoeling is dat ik dit zelf ga doen maar aangezien ik nog nooit gedaan heb zijn er mischien tips van mensen van ik allemaal nodig heb.
Ik heb de afgelopen maanden al een nieuwe koppeling, pakkigset bovenblok, waterpomp, benzine pomp en verdeler voor weinig op de kop getikt. De laatste 3 zijn miscchien niet perse nodig maar waren zo goedkoop dat het niet kon laten liggen.
Ik zal in de loop der tijd dit topic van de nodige foto’s en waarschijnlijk ook wel vragen voorzien.
en verder zien we wel waar het schip strand, als ie in het voorjaar maar weer loopt ik heb de hele winter de tijd.
hier alvast de eerste foto’s
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Complete revisie? Wat jij gaat doen is een beetje pakkingwerk en wat randzooi. Maar ik zie geen hoofdlagers, geen drijfstanglagers, geen zuigers en geen cilinderbussen, geen distribuiteketting en spanner enz enz ;-0. Die heb je dus nog nodig voor je van een complete revisie kan en mag spreken .Verder zie ik geen krukaskeering ( heel belangrijk!!) verder heb je een pakkingset voor het onderblok nodig om van die olielekkage af te komen, een nokkenaskeering, een toplager en een nokkenaslager ( zit aan de buitenkant aan de bakzijde)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik zou, als alles dan toch uit elkaar gaat, alle waarden laten meten van de assen. Vlakken. Kleppen slijpen, zuigers controleren, zoals waterman al aangeeft, veren vervangen. Uit elkaar is uit elkaar. Doe het dan meteen echt goed.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ja dat van die keerringen en de pakikingen onderin weet ik ben ik al mee bezig deze te krijgen en zuigerveren gaan er ook nieuwe in en tevens de klepseals de kleppen zelf en lagers en lagerschaaltjes etc lijkt met een eerst een kijken hoe het zaakje er an toe is.
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
als je dit allemaal nog nooit gedaan hebt zou ik dat complete blok maar naar een revisiebedrijf brengen…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoeveel betaalt men daar in Nederland voor ?














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is dat belangrijk? Als het maar goed gebeurt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Aan de andere kant, eens wil de TS het toch leren, kennelijk…





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
waterman schreef:als je dit allemaal nog nooit gedaan hebt zou ik dat complete blok maar naar een revisiebedrijf brengen…..
geen paniek
ik krijg ook nog hulp van iemand die vaker blokken heeft gereviseerd, heeft een tijd geleden nog zijn eigen 8 cil. van zijn mercedes compleet gereviseerd en deze loopt dus zal dit ook wel lukken, gewoon rustig voor gaan zitten.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
zo te zien , is die benz.pomp van een douvrin tor !
Het is natuurlijk belangrijk dat één en ander goed wordt gedaan.
Echter een prijsindicatie is toch ook maar een gewone vraag.
Ik overweeg namelijk ook een revisie ...

























Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Een prijsindicatie kan een revisiebedrijf je het beste geven natuurlijk. Ik zou zeggen, bel er eens een paar.
Reviseren of oliedicht maken is idd nogal een verschil. De reden van oliedicht maken is duidelijk maar de reden van reviseren…? Als dat blok gewoon netjes draait en alleen maar lekt zie ik weinig reden om alles los te trekken om dan te gaan meten hoe de lagertjes en astapjes er aan toe zijn en dan tot de onvermijdelijke conclusie te komen dat een en ander (hoe verbazend) gesleten is. Wat goed genoeg is is goed en dus lekker laten zitten. Echt reviseren, krukas slijpen en lagerschaaltjes vervangen, cilinders slijpen en overmaat zuigers e.d doe je m.i. pas als het blok zo slecht is dat je niet meer hoeft te meten om te weten. Hoeveel km heeft ie achter de kiezen?
Een paar plaatjes die je kunnen helpen hier
Succes
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En ik heb nog geen motor gezien met minder dan 3 ton achter de kiezen waarbij de boel gaar was….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Juist Waterman dat bedoel ik. Of hij moet met te weinig of hele slechte olie gedraaid hebben.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
jef scholliers schreef:Het is natuurlijk belangrijk dat één en ander goed wordt gedaan.
Echter een prijsindicatie is toch ook maar een gewone vraag.
Ik overweeg namelijk ook een revisie ...
heeeeeeeeeee…l ruw gerekend
kop-revisie 400
zuigers en bussen 400 [is de vraag of die nog wel leverbaar zijn voor een 2l van 78 ]
8 stoter-busjes 250
lagers 200
krukas / nokkenas slijpen 400
arbeid 400
pakking set 150
distrib.ketting / spanner 120
oliepomp 150
kom je snel op een 2000-2500 euro
daar kan dan event nog bij : vliegwiel afdraaien en tuimelaars met asjes/as,is ook weer een 400 euro
oh ja , als je pech hebt moet het blok ook nog gevlakt
dan nog : waterpomp / startmotor / dynamo / onsteking/ frictie set/ carburateur/radiateur , kleinspul zoals bougies/filters benz slang / olie/ koelvloeistof
maar waarom een 2l reviseren ?
ik ging dan voor een 2200/2400 , en de 2l gewoon achter in het schuurtje
dat is dan voor de event. volgende originaliteits freak