




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zoals al aangegeven; wat is het kilometrage van het blok?
Anders gezegd: is totale revisie daadwerkelijk noodzakelijk of wordt dit slechts een pakking- en keerringverhaal?
Let bij het uitnemen van het blok ook even goed op het ‘restant’ wat je achterlaat: de blokloze carrosserie.
Nu kun je overal goed bij dus is het raadzaam goed te kijken naar:
- onderste motorsteun,
- hydrauliekleidingen (aller et retour),
- roestschade
etcetc.
Zoals Algra al aangeeft, tenzij je graag de auto origineel houdt, waarom niet meteen een 2200 of 2400 carb in het vooronder?
De 2000 is een direct-afgeleide van de ID/DS 2-L, en dat betekent dus slechte verkrijgbaarheid van zuigers en bussen.
Meestal wordt zo’n motor meteen “geupgrade” naar een 2200 vanwege betere verkrijgbaarheid van de onderdelen.
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Tja,
misschien moet in de titel van het topic wel even aanpassen, het is namelijk de boedoeling om het iig olie dicht te krijgen en als het uit elkaar ligt de rest ff controlen maar idd niet alles blind te vv. Wat goed is is goed en blijft zitten, maar er zijn altijd wel dingen die weinig kosten en als je de zaak uit elkaar hebt makelijk kunt vv.
km stand is waarschijnlijk 140.000 als dit het orginele blok is.
Mark
CX 2000 pallas ‘78








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Als de motor goed loopt, geen overmatige olie verbruikt en een mooie compressie heeft, zou ik inderdaad alles goed lekvrij maken, maar het blok zelf lekker in elkaar laten.
Zoals al eerder gemeld, lopen deze blokken tonnen zonder revisie. Ik zie dus niet in waarom je lagerschalen en zuigerveren zou moeten vervangen.
Gewoon een motorpakkingset erin, alle keerringen vernieuwen, en met een frisse waterpomp en dito ontsteking kun je weer tonnen vooruit.
Let wel op: Indien je op LPG gaat rijden met een “oude” 2 liter en je hebt de mogelijkheid om nu makkeljk de kop eraf te lichten zou ik die wel voorzien van geharde klepzetels en nieuwe seals.
Bij een Douvrin 2 liter is dit niet nodig omdat die vanuit de fabriek als is uitgerust met harde zetels.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik zou het zelfs niet eens bij het oude 2L blok doen.
Zoals ik al aangaf is dit namelijk een direct-afgeleide van het 1985cc 103 pk sterke ID/DS blok uit de laatste bouwjaren (DSpecial/Dsuper en DS20).
Die loopt prima op LPG, ook zonder andere klepzittingen.
Ik ken verhalen van zowel revisiebedrijven als van vader en zoon Langelaar die erg slechte ervaringen hebben met andere klepzittingen plaatsen.
Zoals het loskomen van deze zittingen en alle gevolgen van dien…
140K is natuurlijk niets, en als de oliepomp al die tijd gewoon gedaan heeft waar hij voor ontworpen is zie ik geen reden om voor een totale revisie te gaan.
Pakking-keerring verhaaltje dus.
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
CEE-IKS schreef:Let wel op: Indien je op LPG gaat rijden met een “oude” 2 liter en je hebt de mogelijkheid om nu makkeljk de kop eraf te lichten zou ik die wel voorzien van geharde klepzetels en nieuwe seals.
Bij een Douvrin 2 liter is dit niet nodig omdat die vanuit de fabriek als is uitgerust met harde zetels.
Naar mijn weten is dit precies andersom. De “oude” blokken (2000/2200/2400/2500) zijn voorzien van harde zetels. De Douvrin blokken juist niet, en die komen over het algemeen op LPG niet over de 2 ton zonder revisie.
LPG gaat in de “oude” en douvrin blokken gaat prima. Maak je geen zorgen over de klepzittingen die zijn in altijd hard genoeg om vele tonnen zonder problemen op LPG te rijden. Ik heb nu met mijn huidige LPG douvrin blok 380K op de klok. Geen olie verbruik, mooie compressie en netjes regelmatig lopen. De slechtste eigenschap van die blokken is dat ze olie gaan lekken uit alle pakkingen en keerringen die er in zitten (inclusief de koppakking). Dus als jouw blok 140K heeft gereden is ie net mooi ingereden en is het niet te verwachten dat ie enige revisie nodig heeft. Laat je niet gek maken. Los trekken en een pakkingsetje in zetten! En idd als blok ernaast ligt even de motorruimte nalopen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Over LPG hoef ik me geen zorgen te maken daar rijd ie net op, en voor ie eruit gaat zal ik wel eens de compressie meten weet ik iig of er een probleem is in een van de cylinders.
Verder blijft het gewoon een 2 liter, ik ben zo iemand die het graag orgineel houd.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zo,
morgen gaat het dan gebeuren het blok eruit peuteren, heeft nog iemamd last minut tips waar op te leten tijdens het uitbouwen, of wat vooral wel en niet te doen ?? of is het vooral een kwestie van gewoon de Hayes goed lezen en volgen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Peilstok van de v-bak eruit, en volgens mij ook het pijpje.
Anders kom je niet onder het subframe door.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
pijpje kan blijven, peilstokje moet er uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
En de tellerkabel niet vergeten los te maken!
Succes Mark, gewoon in elkaar laten dat blok! Totale revisie lijkt me nergens voor nodig, tenzij je gewoon graag alles uit elkaar trekt om ervan te leren, maar geloof me: op een gegeven moment ga je dat beu zijn en wil je gewoon weer lekker rijden als de sneeuwklokjes weer boven de grond uit komen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
En…gelukt?
Feuteus…?!
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zo,
vandaag is dan de dag, het weer is mooi dus wat kan er dan tegen zitten. Lekker op tijd begonnen 9.00 uur en na het verwijderen van de wieldoppen en de splitpen met kap van de aandrijas is het eerste probleem er al, mmatje 36 en en mijn doppendoos gaat/ging maar tot 32, had ik natuurlijk van te voren kunnen controlen maargoed na bij de Gamma, automaterialen zaak, de lokale geerschapboer zijn geweest uiteindelijk bij Heutz beland en hoera deze had dop 36.
Dus precies om 10.00 uur terug en wil aan 1 kant die stomme rotmoer natuurlijk niet los, GRRRRR gelukkig het topic van Franq de wielmoer ook maar doorgeboord en hoara los, stabilisator stangen los gehaald zonder problemen en toen de onderste draagarm, weer links die niet los wil… Het hele ding draaid mee met de moer, dus ijzerzaag en de moer doormidden gezaagd. OM het feest aan de linkerkant compleet te maken wil die verrekkese rot aandrijf as niet uit de bak komen, dus aangezien er toch nieuwe hoezen op moeten het ding er maar af gesneden en voila onderkant los.
Toen verder bovenin alles los gemaakt zonder spannende problemen en de onderste motorsteuen vast los gehaald.
Rond 15.30 was het dan zover tijd voor de takel, ding eraan gemaakt en hijsen maar, bleef ff hangen aan de bakkant op de onderste motorsteun en toen hijsen maar, maar helaas takel kwam niet hoog genoeg of de auto stond te hoog, dus laten zakken stukje bij beetje en toen we er bijna waren kwam ik op het idee om hoogte te winnen de poten waar de takel op staat naar elkaar toe te draaien tja en toen poing, en schroef van de takel afgebroken waardoor deze 10cm zakte incl. motor, SHIT….
Na herstel van de takel nog diverse pogingen gewaagt maar het project om 17.00 gestaakt wegens veiligheids redenen, de takel is gewoon te instabiel, het bovenstuk is een los inzet stuk en dit heeft al veel geleden waardoor dit krom is en verder onverantwoord.
Het blok dus laten zakken en het ligt n u een beetje hopeloos in het vooronder.
Het is nu zaak een goede takel te regelen die en hoog genoeg kan en steviger is, dus wie er nog een heeft ?? anders volgende week ff bij Boels of Bo-Rent kijken.
Op zich ging het dus best lekker op wat kleine dingen na en ja jammer van die takel maarja het moet wel veilig gebeuren
wordt vervolgt….
en dan nu de FOTO’S !!!
De gevraakte takel…
De neus omhoog.
de zijkant
de resten.
CX 2000 pallas ‘78
Doe maar heel voorzichtig! Dat takeltje is idd niet echt robuust. Ik zou ‘m niet gebruiken.
Haal je motorkap er ook even af als je dat blok gaat heffen. Zonder morokap heb je de ruimte die je nodig hebt.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Die takel ga ik dus idd niet meer gebruiken wordt er waarschijnlijk eenjte van Bo-rent voor een dag en de motorkap bind ik vast met die groene kabel die je in beeld ziet liggen aan het dak van de carpoort waardoor er genoeg ruimte is voor de motor om eruit te kunnen.
Waarschijnlijk komt het vervolg komende vrijdagmiddag want ja met een goede takel is het blok er nu zo uit.
Het is zo als het spreekwood al zegt “Goed gereedschap is het halve werk” en ik heb de capaciteit van deze takel iets overschat, maarja shit happens ik heb tot volgend voorjaar om het project tot een mooi eind te brengen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78