4 van de 14
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Ik heb mijn motorblok gereviseerd en ben klaar.
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 15 oktober 2010 01:10 AM
  [ # 46 ]

idemdito

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 15 oktober 2010 10:52 PM
  [ # 47 ]

Na,

ik heb nu dus een een slagmoersleutel van Cranenbroek Budel ding heeft 300Nm , was er toevallig in de buurt vandaag.

Wat een genot zo’n ding 5 minuten en het vliegwiel “vloog” eraf en omdat ik toch zo lekker bezig was gelijk de rest van het blok maar ff uit elkaar gehaald. Er ligt nu een kaal onderblok in de schuur met als enigste nog de carterontluchting eraan, kreng laat niet los.

De oorzaak van de lekkage zat duidelijk rond de krukaskeering aangezien het zeikenat was rond het ding met olie.

Alles in het blok ziet er zoals verwacht netjes uit alleen wat krasjes op de vierde zuiger. De kop haal ik later nog ff uit elkaar om te controleren en nieuwe klepseals te monteren, moet eerste nog een tang hebben voor de klepveren bijeen te knijpen.

Het grote poestsen kan nu beginnen zodat er dadelijk weer een mooi oranje blok staat wat blinkt en oliedicht is.

zie voor een volledig overzicht foto’s




Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Gepost: 15 oktober 2010 11:45 PM
  [ # 48 ]

Mooi, mooi mooi!
Ja, het werd al gezegd: goed gereedschap is het halve werk en geeft veel meer plezier met sleutelen.

Heb je de zuigers wel genummerd, want het is het beste als je ze weer in hun oorspronkelijke cilinders terug plaatst.

Oh en die LocTite, da’s niet groen maar ik meen dat je de blauwe variant moet hebben voor de vliegwielbouten. Elke soort heeft een nummer, maar zou ik even moeten kijken op het flesje Wink

En ja, die krukaskeerringen, die kunnen lullig gaan lekken idd. Vraag maar aan mede- Pallas Brun Scarabee eigenaar Rogier. En zo ken ik er nog wel een paar. Je ziet dat ook vaak gebeuren bij een auto die (te) lang stil heeft gestaan. Dan droogt die keerring uit en gaat hij lekken.  shut eye
Soms heb je dan geluk dat het nog ophoudt als er weer mee gereden wordt maar op = op.

Denk er goed om dat je ‘m er straks heeeel zorgvuldig inplaatst. Zachtjes kloppen met een rubber hamertje werkt goed, of met een bus waarbij je in het midden van de bus kunt tikken. Hij moet absoluut overal rondom even ver uitsteken (of niet uitsteken eigenlijk). Tik je ‘m ietsje scheef, gaat hij toch weer lekken. Neem hier goed de tijd voor!

Succes weer!
Léo

P.S. [bezorgde moedermodus]Oh ja: en koop of leen alsjeblieft een goede kwaliteit klepveertang! Een slechte is levensgevaarlijk en kost je je ogen als er een veer tussenuitspringt (en dan nog, kan het gebeuren). Zet sowieso een veiligheidsbril op met zulk werk en houd de kleine knul ver weg![/bezorgde moedermodus]  Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 oktober 2010 01:14 AM
  [ # 49 ]

Heb je je drijfstanglagerkappen gemarkeerd voor het losmaken????

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 16 oktober 2010 01:28 AM
  [ # 50 ]

Waarom zover los dat ding? Don’t try to fix what aint broke.
Is echt de gulden regel.
O ja lees hierboven. Zet alles terug waar het wegkomt!! is op elkaar ingesleten. Door je onderdelen te mixen wordt ie echt niet beter, eerder slechter.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 oktober 2010 01:30 AM
  [ # 51 ]

Helemaal mee eens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 16 oktober 2010 08:49 AM
  [ # 52 ]

Tja,

waarom zover uiteen, ik denk maar zo als ik dan toch bezig ben dan maar goed doen weet ik ik zeker dat er verder geen rare dingen meer met het blok zijn en verder moet mijn blok er dadelijk weer als nieuw uitzien.

en verder ligt alles per cilynder gesorteerd van 1-4 en heb ik alle lager schaaltjes met typrapps bijeen gebonden per drijstang waar ze bij horen. Zo weet ik zeker dat alles terugkomt waar het gezeten heeft.

Als eerste ga ik nu het onderblok reinigen zodat deze dadelijk weer mooi oranje is.

@La leo

[bezorgde vader modus]De kleine smurf blijft zoveel mogelijk uit de buurt, hij mag heel af en toe ff kijken want tja kleine vingers zitten overal aan en ze lopen altijd in de weg[/bezorgde vader modus]

MArk

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 16 oktober 2010 01:12 PM
  [ # 53 ]

Zo,

net ff in de wasstraat geweest met de aluminium delen en deze eens ff lekker vetvrij gemaakt voor het grootste deel, nadeel van met de hogedrukspuit werken is dat ikzelf daarna ook vetvrij was. Maarja je moet er wat over hebben.

Hier nog een paar foto’s van de kop

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 oktober 2010 01:45 PM
  [ # 54 ]

Hoe diep liggen die uitlaatkleppen in de zittingen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 16 oktober 2010 11:44 PM
  [ # 55 ]

Hoezo ???

zie je iets bijzonders aan de foto’s. Wat mij opviel aan de kop is dat als je in het gat van de inlaat kijkt de hele bovenkant van de klep vol zit met aangekoekte zooi en dat lijkt mij niet normaal.

Ik ga iig eerst het onderblok verder schoon maken en weer in elkaar zetten voordat ik aan de kop begin, anders heb ik dadelijk zoveel losse zooi liggen dat ik toch een erstig plaat gebrek krijg en ik moet het ook allemaal maar zien te onthouden hou het weer in elkaar moet en verder moet ik nog ff een klepveertang regelen.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 oktober 2010 11:48 PM
  [ # 56 ]

Het lijkt of de uitlaatkleppen vrij diep in de zittingen liggen, maar de foto’s zijn niet duidelijk genoeg.
Is er iets bekend over de kilometerstand? Post eens een paar foto’s van de drijfstang lager schalen en de hoofdlager schalen aub.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 17 oktober 2010 12:00 AM
  [ # 57 ]

hmm…

da’s vast geen goed nieuws als dat zo mis en de KM stand zal 140.000 moeten zijn is waarschijnlijk aan de rest van de auto te zien 1x rond geweest.

Van de lagerschalen heb ik op dit momet geen duidelijke foto’s er waren aan de lagerschalen iig geen slijtsporen te zien, maar ik zal er morgenvroeg ff een paar foto’s van maken en zal ik gelijk nog ff en paar van de kop en de kleppen maken.

het enigste slijtspoor tot nu tot die ik heb kunnen vinden zijn die krasjes in de 4de zuiger zoals te zien op de foto in een van de vorige post.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 17 oktober 2010 12:40 PM
  [ # 58 ]

Hier de foto’s van de diverse onderdelen.


De krukas

lagerschalen krukas

drijfstanglager

de zuiger

de klep

nog een keer de kleppen

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 oktober 2010 12:52 PM
  [ # 59 ]

Dat ziet er toppie uit Mark. IK zou die lagerschalen zo weer gebruiken, maar als de boel los ligt kan je net zo makkelijk een setje nieuwe halen. Kleppen zijn ook OK!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 17 oktober 2010 12:55 PM
  [ # 60 ]

Ziet er keurig uit. Maar ja hij had geen problemen met de krukas. Dat wist je al want hij draaide netjes rond. Nu maar even meten of de lagerspeling binnen tolerantie ligt! lol.
Waarom wil je de kleppen loshalen? Maak dan wel even een houten blok met gaten waar je de klepsteel in kan steken en schrijf er nummers bij om ze zeker niet te mixen. Klep niet op z’n plaats terug is gegarandeerd problemen. Of je moet ze natuurlijk allemaal slijpen (klep en zitting) maar ja ik blijf groot tegenstander van dit soort “preventief onderhoud”

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
 
4 van de 14
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook