Plots is onze Xsara (1.9D, DW8) er tijdens het rijden mee opgehouden.
Hij krijgt geen brandstof.
Ik heb de injectiepomp rechtstreeks aan een vaatje diesel gehangen en de retour naar een fles.
Wanneer ik start, komt er een flauw straaltje diesel uit de retourslang, uit de hogedrukleidingen komt niks.
Het busje van de stopklep heb ik eruit gehaald om zeker te zijn dat het dat niet is.
Ik vrees dus dat de injectiepomp naar de vaantjes is.
Nu zit ik met het probleem dat ik de D-riem misschien niet meer goed krijg als ik deze losgemaakt heb. In het verleden werd het vliegwiel vastgezet met een “speciale” tool. Een soort gebogen stangetje. Ik las hier net dat het bij een XUD9 kan met een bout, is dit ook voor een DW8 van toepassing.
Ik wil vermijden dat ik de D-riem er niet meer op kan leggen als ik een andere pomp gevonden heb.
Zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken?
Ik heb ook de originele Lucas pomp nog (DWLP12). Maar nu heb ik gemerkt dat de as redelijk vast zit. Ik meen me te herinneren dat deze redelijk vlot te draaïen was toen ik de pomp enkele jaren geleden demonteerde. Kan dat? Dat deze vastgekomen is door te liggen? Of is het te riskant deze te monteren en moet ik gewoon direct een goede Bosch-pomp zoeken.
(destijds werd de elektronische geregelde Lucas vervangen door een mechanische Bosch VE-pomp om op plantaardige olie te kunnen rijden en omdat de elektronische vervroeger steeds moeilijk deed)
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu