Sinds vanmorgen zit de rechterachterrem gewoon vast. Er is dus niet mee te rijden. Om de remtrommel te verwijderen moet je door een van de wielboutgaten de handrem terugstellen. Echter de trommel zit vast en draait dus niet. Kan het het handremstelmechanisme zichzelf zo vast zetten? En wat nu verder?
bij voorbaat dank voor alle tips
Wim Janssen
Met vriendelijke groet
Wim Janssen
Visa / BX Montreux / BX 19 TZI / BX Progress / XM 2.0I / XM 2.0 turbo CT / AX Spot / Saxo 1.6 Aut / Saxo 1.1 / Xsara Picasso 1.6
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Wat er aan de hand is Wim, is een vaker gehoord euvel:
de remvoering die op de remschoenen is gelijmd heeft losgelaten en blokkert nu het wiel.
Als het goed is kun je de handremkabel lossen door het stelmechanisme eraan los te draaien daar waar de kabel in de ankerplaat verdwijnt.
Mocht dat niet helpen, gewoon grof geweld gebruiken: remschoenen zul je waarschijnlijk toch moeten vernieuwen.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Hallo Pascal,
Ja, daar lijkt het wel op. Alleen is er niks los te stellen aan de handrem. Ja de stelmoer op de kabel, maar dat levert weinig op.
Bedoel je met grof geweld, de trommel er met bijv. een grote poulietrekken vanaf trekken met het risico van een gebroken trommel? Want hij zit dus echt gewoon knettervast op de schoenen.
groeten
Wim
Met vriendelijke groet
Wim Janssen
Visa / BX Montreux / BX 19 TZI / BX Progress / XM 2.0I / XM 2.0 turbo CT / AX Spot / Saxo 1.6 Aut / Saxo 1.1 / Xsara Picasso 1.6
Trommel is er vanaf en inderdaad een losgekomen remvoering. Net nieuwe remschoenen gehaald, monteren en klaar. Toch een vreemde zaak en zeker niet ongevaarlijk, dat dit zomaar kan.
Dank
groeten
Wim
Met vriendelijke groet
Wim Janssen
Visa / BX Montreux / BX 19 TZI / BX Progress / XM 2.0I / XM 2.0 turbo CT / AX Spot / Saxo 1.6 Aut / Saxo 1.1 / Xsara Picasso 1.6
Er zijn dit jaar veel auto’s met (achter)remproblemen door de vreemde winter die we hebben gehad.
Die winter, in combinatie met steeds meer voorkomende inferieure rem-materialen zorgen voor dit soort problemen.
Ik kom zelf regelmatig bij een garagehouder en die klaagt ook al het hele jaar over loslatende remvoeringen. Het remmateriaal corrodeert gewoon van de metalen drager af.
Hoe dan ook, het hangt ook van je auto af… bij een AX bijvoorbeeld (van zo’n 700-750kg) wordt de achterrem nauwelijks echt benut, en dat benutten is 1 van de factoren in het versneld vastzitten van remklauwen.
Ikzelf heb een aantal AX’en gehad en ook bij mij kwam het vaak voor dat achter de hele boel vastzat, gewoon te weinig gebruikt.
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mooi dat het opgelost is in ieder geval.
Merk remschoenen maakt ook veel uit, die goedkope Hemelvaartmerken hebben er ook eerder last van.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat dit bij duurdere merken niet voorkomt.
Het is ok niet alleen Citroën die ermee kampt, wat dit is gewoon een corrosieprobleem.
Zoals al opgemerkt heeft de lange afgelopen winter ook een aandeel in dit fenomeen, helemaal voorkomen kun je het niet.
Je hoeft echt niet bang te zijn dat dit om de haverklap gebeurt, maar nu weet je wat te doen mocht het zich herhalen.
‘Spirit of avant-garde’