Mijn Xantia 1.8i uit 1997 verbruikt nogal wat koelvloeistof (gemiddeld een liter per 1000 km). Ik verdenk de radiator van een lek omdat ie soms lijkt te dampen, maar helemaal zeker ben ik daar ook niet van. Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen, gewoon maar de radiator vervangen in de hoop dat het dan verholpen is of eerst laten afpersen opzoek naar lekken? Dat hangt natuurlijk vooral ook af van de prijs van een radiator (op de sloop?) en de prijs voor afpersen. Heeft iemand idee van deze kosten of ander advies?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Begin gewoon met afpersen. Het persen op zich gebeurt gewoon met een soort fietspomp die op het expansievat wordt aangesloten waarna de druk wordt verhoogd met pompen. Op zich zou dit niet meer mogen kosten als de arbeidstijd die de garage ermee bezig is om te bekijken waar de lekkage zich voordoet. Gewoon even informeren. Hoeft ook niet speciaal bij een dealer. Elke universele garage met de tools kan dit voor je doen. Het kan namelijk van alles zijn. Waar je wel naar op zoek kunt zijn zouten die zijn achtergebleven op de plaats van de lekkage. Meestal blijft daar dan een witte substantie achter als de boel weer droog is. Zoek bij je radiateur en slangaansluitingen, bij deze heftige lekkage zou je hem vrij gemakkelijk moeten kunnen vinden.
Succes.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Kijk ook bij de onderste D-riemkap, witte substantie (zoutachtig) daar, kan een teken zijn dat de waterpomp lekt, het sijpelt dan tijdens het rijden langzaam naar buiten.
Afpersen koste inderdaad slechts een tientje. Daarna voor 25 euro een radiator op de sloop gehaald en deze er voor 40 euro in laten zetten (daar had ik zelf even niet zo veel zin in / tijd voor). Vooralsnog heb ik sindsdien geen koelvloeistof meer bij hoeven vullen. Wel heb ik nog een vraag: vanaf welke koelvloeistoftemperatuur wordt de motor zorgelijk heet? Of is de temperatuurmeter zó onbetrouwbaar dat je daarvoor eigenlijk alleen op het waarschuwingslampje moet letten?
Groeten, Jochem
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
De koelvloeistof temperatuurmeter en het waarschuwingslampje worden door verschillende sensoren op verschillende locaties aangestuurd. Als mijn meter (sensor op thermostaathuis) een temp aangeeft van boven de 100 graden ga ik in ieder geval controleren of het peil wel goed is en een rondje ontluchten. Meestal word dit namelijk veroorzaakt door een luchtbel in het systeem waardoor de doorstroming niet optimaal is. Als het lampje aangaat (sensor in de radiator) is de motor echt al veel te heet.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton