1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
stangenstelsel afstellen van 5 bak
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 22 september 2010 10:27 PM

hallo allemaal,
ben nu 5 weken verder en heb de koppeling en alle keerringen etc vervangen van mijn 2 ltr cx re.
alles werkt goed voor de test even een weekend naar de ardennen geweest en zonder problemen 250 km achter elkaar gereden en helemaal okeee.
nu heb ik wel een probleempje heb de koppeling volledig afgesteld zodat het pedaal helemaal naar boven komt en koppelt ook goed alleen achteruit gaat heel lastig wil er niet goed in weet iemand een oplossing ?? zelf zat ik te denken aan het afstellen van de stangen op de bak maar is dat wel zo? en hoe moet ik te werk gaan?

groetjers, joost

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 september 2010 12:13 PM
  [ # 1 ]

In het WPH staan de exacte afstelmaten voor de diverse schakelstangen.
Weet je zeker dat de koppeling goed is afgesteld?
Daalt het toerental bij inleggen van de eerste bij ingetrapte koppeling?
Soms kan het zijn dat de vertanding niet mooi tegenover elkaar ligt, zodat inleggen van een versnelling problemen kan geven.
Kwestie van koppeling even laten opkomen en opnieuw proberen óf eerst een andere versnelling inleggen voordat je verder gaat naar de gewenste versnelling.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 24 september 2010 02:41 PM
  [ # 2 ]

Misschien gekke vraag toevallig niet van een 4 bak naar een 5 bak gegaan want dan heb je andere stangetjes nodig.
succes frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 september 2010 10:36 AM
  [ # 3 ]

Een ‘87-er 20RE was al niet meer leverbaar met een 4-bak…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 26 september 2010 10:13 AM
  [ # 4 ]

hoi frank, heb niet gewisseld van 4 naar 5 .
hoi pascal nu de koppeling er weer een weekje in zit lijkt het beter te gaan koppeling beetje bijgesteld en advies gehad na bezoek gisteren van garage hydrolique te raamsdonkveer van leontien en george. heb ook advies gehad om een beetje t.s.l.-star olie versterker in de bak,motor en hydrolische olie toe te voegen heb een folder van hun meegekregen en ziet er interresaant uit ga dat bestellen ,verder nog een ombouwschema gehad voor het plaatsen van een reais tussen de lichtschakelaar en de verlichting.
groetjes, joost
p.s. bezoekje aan garage hydrolique was reuze leuk en zeer leerzaam.

doei,,

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 september 2010 10:53 AM
  [ # 5 ]

TSL* is een prima product, maar doet verder niets aan koppelings- of bakbedieningssysteem; dat is en blijft mechanisch.
Dat relais tussen schakelaar en verlichting zéker doen, het spaart je schakelaar.
Ik realiseer me dat ik de koffie bij Leontien en ‘Sjos’ nooit heb getest, moe’k nog een keertje doen…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 26 september 2010 04:58 PM
  [ # 6 ]

Wat doet dat TSL* dan?

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 27 september 2010 09:19 PM
  [ # 7 ]

Hier wat meer informatie over TSL-olie.

Ik ben van mening dat een goede olie geen extra toevoegingen nodig heeft.Dus ga gewoon op zoek naar een goede olie,en laat die toevoegings produkten lekker achterwege.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 september 2010 12:11 AM
  [ # 8 ]

Toen die auto gemaakt is hadden ze ook geen tsl dinges en naar 23 jaar alles nog goed
Dus waarom nu wel, wat een onzin carrot
Het enige waar het goed voor is ,is voor de ander zijn portomonee

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 28 september 2010 09:35 AM
  [ # 9 ]

Ik ken dat TSL product niet hoor, dus ik heb er geen mening over.

Maar dat iets 23 jaar geleden goed was en nu nog steeds goed is, wil nog niet zeggen dat het niet beter kan. Beetje voorbarig om te zeggen dat het onzin is.

Ik sta overigens wel achter de uitspraak van Daan dat een goede moderne olie geen toevoegingen nodig heeft… Maar misschien kan Leontien de werking van het product toelichten?

Aanrader: Castrol Syntrax. Merkbaar verschil in mijn bak.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 28 september 2010 10:38 AM
  [ # 10 ]
F.SvM schreef:

Toen die auto gemaakt is hadden ze ook geen tsl dinges en naar 23 jaar alles nog goed
Dus waarom nu wel, wat een onzin carrot
Het enige waar het goed voor is ,is voor de ander zijn portomonee

Nou, ik kan wel wat dingetjes verzinnen die er 23 jaar geleden nog niet waren en inmiddels hun nut wel hebben bewezen en worden tegepast op oudere auto’s. Laat je denkbeelden maar ‘ns los op een SM Frank. Dan sta je denk ik vaak in de garage.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Gepost: 28 september 2010 03:46 PM
  [ # 11 ]
par eXeMple! schreef:

Ik sta overigens wel achter de uitspraak van Daan dat een goede moderne olie geen toevoegingen nodig heeft… Maar misschien kan Leontien de werking van het product toelichten?

Tuurlijk wil ik dat!
Laat ik voorop stellen dat dit geen commercieel praatje is, want zoveel is er heus niet verdiend aan een flesje additief. Iedereen moet zelf weten wat ‘ie met z’n auto doet, alleen van sommige dingen krijg je spijt. De verkeerde ‘middeltjes’ erin gooien kan funest zijn en een kritische houding is daarom alleen maar toe te juichen.

Laat ik verder voorop stellen dat Sjors en ik in vrijwel geen enkel “spulletje” geloven dat je volgens de reclames in je auto zou moeten gooien omdat het zo’n wondermiddel is. TSL is geen wondermiddel, maar ik zal uitleggen wat het wel is.

TSL (Tri Star Lube) is een olie-additief dat dezelfde dopes bevat als gewone, moderne goede motorolie. Tot zover dus inderdaad niets extra’s Daan & F.SvM, daarin hebben jullie volkomen gelijk!

Echter, in tegenstelling tot motorolie, heeft TSL de eigenschap om zich in een laagje van maximaal 1 micron (één miljoenste millimeter) dikte aan alle ferro-houdende materialen te hechten. Nooit dikker, nooit dunner. Dat betekent dus geen risico op klonten en verstoppen, zoals bij de meeste van andere middeltjes wel het geval is.

Het laagje TSL is extreem smerend en wat is het dan voordeel ten opzichte van alleen motorolie (dat ook prima smeert)?  Welnu er zijn in elk geval 2 grote voordelen
1.) Als twee delen heel hard op elkaar drukken, zal motorolie er uiteindelijk tussenuit worden geperst -> geen of sterk verminderde smering bij hoge belasting of hoge temperatuur.
Maar omdat TSL steeds weer wordt aangetrokken door de ijzerdeeltjes blijft de laag van 1 micron altijd 100% intact en zal er altijd smering plaats blijven vinden.

2.) TSL blijft zich altijd hechten aan het metaal, ook als de olie wegzakt in het carter. Je hebt dus ook bij de koude start direct 100% smering, terwijl dit met motorolie pas op gang komt op het moment dat de pomp op volle toeren draait. Een groot voordeel, aangezien de grootste slijtage van de motor tijdens de start plaatsvindt.

TSL bestaat al heel lang en Sjors heeft ooit om het te testen, járen geleden, een GS motortje uitgebouwd en op een bok gemonteerd zodat het zelfstandig in de werkplaats kon draaien.
Toen TSL bij de motorolie gedaan, laten warmdraaien. Liep allemaal prima.
Daarna heeft hij alle motorolie uit het blok laten lopen terwijl de motor bleef draaien.
Na 20 minuten liep de motor nog steeds maar moest hij ‘m noodgedwongen afzetten omdat de rookontwikkeling door de ontstane hitte te ernstig werd.  Laughing
De motor liep echter niet vast!

TSL is geen wondermiddel en het ‘repareert’ niets.
Maar waar slijtage is opgetreden zal het ervoor zorgen dat die slijtage niet verder gaat, of althans ernstig vertraagd wordt, bijvoorbeeld bij synchromeshringen of op de krukaslagers.

Natuurlijk: als een motor of bak versleten is, moet je reviseren, maar met TSL kun je dat klusje uitstellen.
In mijn pas gereviseerde CX 20 Pallas (Douvrinblok) heb ik het er dus direct ingegooid. Het motortje liep prachtig stil en soepel. Minder frictie = lager verbruik en als bonus heb ik de zekerheid dat zelfs als de oliepomp ermee zou kappen, ik niet direct een vastloper heb. Tja, ik heb wel wat beters te doen.  Wink


NB: Er bestaan meer ‘middeltjes’ die dit alles beloven en aanvankelijk ook waarmaken, maar het grote verschil is, dat die middeltjes vaak een laag vormen die alsmaar dikker wordt, met als gevolg uiteindelijk een ‘kwal’ in je carter of dichtgeslibde oliekanaaltjes. Dit laatste is uiteraard funest.


Tot slot kan ik me voorstellen dat jullie zeggen: hoe weet je nou dat het zo fantastisch smeert? Wel, op veel beurzen kun je met eigen ogen de zogenoemde Timken Test zien. (Timken is een lager fabrikant)
Zo ook op YouTube:  Filmpje
Dit is overigens een commercieel filmpje dat een ander merk promoot en het eigenlijke testen begint bij 1:30. Zoals je ziet is TSL niet het enige middel dat geweldige smering geeft.

Ik heb deze test met eigen ogen op een beurs gezien en met olie + TSL in het cartertje hing die man er 12 gewichtjes aan zonder dat het lager vastliep. Bij gewone motorolie alleen liep het lager al vast bij meer dan 4 gewichtjes. Aan het eind van de test gooide hij de olie uit het cartertje en verving dit door… water. Met de 12 gewichtjes er nog steeds aan werd de elektromotor meteen op vol vermogen gezet en… het lager kwam zonder moeite direct op gang en blééf draaien!
Je moet geloven wat je zelf wilt, maar met zo’n testmethode kun je m.i. niet knoeien of bedriegen.


Overigens ben ik het eens met Robin, omdat iets 23 jaar geleden niet bestond, wil niet zeggen dat het anno 2010 niet nuttig kan zijn in onze ouwe torretjes. Ik vind die uitspraak dus een beetje kortzichtig en conservatief.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 september 2010 08:45 PM
  [ # 12 ]

Echt een product voor SM rijders. Laughing  tongue wink
Maar goed iedereen zijn eigen keuze en misschien doe ik het straks ook wel.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 28 september 2010 10:02 PM
  [ # 13 ]

Mede door andere zéér positieve verhalen op internet, ga ik het maar eens proberen. Zojuist een halve liter van het spul gekocht.

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 29 september 2010 11:52 AM
  [ # 14 ]

Ik had er al eens van gehoord. Na zo’n positief verhaal van “La Leo” wil ik het ook wel proberen, alléén al het voorbeeld van de oliepomp heeft me al overtuigd….... Ik neem aan dat Leo het zelf ook verkoopt. Reden om met mijn CX eens langs te komen tongue wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43339
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 september 2010 12:00 PM
  [ # 15 ]
F.SvM schreef:

Echt een product voor SM rijders. Laughing  tongue wink
Maar goed iedereen zijn eigen keuze en misschien doe ik het straks ook wel.

Ik moet die troep niet in mijn auto Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook