Ik woon in Zweden, en moet mijn autootje voorbereiden op de winter. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van elektrische motorverwarming? Is dat doenbaar voor iemand die wel handig is maar geen of weinig ervaring heeft met autoos.
Er zijn 2 types motorverwarming, een die de motor blok opwarmt en een die het koelwater opwarmt. Dat laatste klinkt niet zo onmogelijk om zelf te doen, wel?
Het gaat om een xsare break 1,9 diesel.
tack
xsara break 1.9D
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik neem aan dat daar in zweden iets meer expertise is?
Het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan of je 220 volt bij je parkeerplaats hebt, in dat geval kan een eenvoudige gloeispiraal in je blok wonderen doen, en zijn in Zweden helemaal ingeburgerd.
Zo`n ding kost incl. inbouw een keer 200 euro.
Een hele mooie oplossing is natuurlijk zo`n webasto-comfortkachel, die werkt op diesel en pompt met 12 volt je koelvloeistof door de motor en je kachel.
Kosten: 800-1000 euro en je kan het ding meeverhuizen naar een andere auto tzt.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb er zo één:
(voor mijn volvo)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Dat ziet er wel mooi uit;
En is het dan gewoon een kwestie van een koelslang “doorknippen” apparaat ertussen en klaar?
(En dan vervolgens op 220 aansluiten om de boel op te warmen natuurlijk).
Hoe lang duurt het om de boel op temperatuur te krijgen?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt helemaal. Hoe lang het duurt is afhankelijk van de inhoud van je koelsysteem en de buitentemperatuur natuurlijk. Verder ben ik nu een omvormertje aan het maken waarmee ik via die zelfde 220v aansluiting ook de blower kan laten draaien. Zo heb ik én een warm motorblok én een ontdooide auto. Ik haat ramen krabben namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Dat lijkt me geen al te groot probleem;
Zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van een universele lader of iets dergelijks (die 220 omzet naar 12 volt)?
Wel in idee voor in mijn bx;
de automatische choke functioneert niet echt lekker waardoor het even duurt voordat de bx op temperatuur is, daarnaast is het wel erg fijn om in een warme auto te kunnen stappen `s winters!
En de bewuste standkachel heb je die bij deze aanbieder gekocht?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet 12v gelijkstroom hebben, en een diode om er voor te zorgen dat er alleen spanning op je blower komt te staan en dat die spanning vervolgens niet je hele auto “op contact” zet.
De kachel zelf komt bij deze aanbieder vandaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Wie niet…
Het scheelt overigens al een heel stuk als je niet ook de binnenkant hoeft te krabben
Prachtding waterman, ik ga geloof ik ook maar opteren voor zo`n dingetje.
Als je dan met een voorverwarmde motor start en even een paar minuten de aanjager laat razen op standje sahara hoef je toch niet per-sé een dingetje op de aanjager aan te sluiten?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik wil aan komen lopen, de stekker er uit trekken en wegrijden. Niets wachten, ook geen minuut. Iedere minuut langer in bed is er een om 6 uur ‘s morgens namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
En watermans ochtendminuten zijn kostbare minuten
Zit er ook iets op waardoor je de stekker niet kunt vergeten, een verklikkerlampje of zo?
Het zou mij echt overkomen
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een aansluitschemaatje:
Je sluit hem dus aan in de retour van de kachel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste