1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Beroerd lopen BX CHIC
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 23 september 2010 09:39 PM

Heren en wellicht dames,

Mijn CHIC loopt onwijs beroerd. In een week tijd is het van mooi lopen naar wat hakerig naar ronduit beroerd.
Stationair heeft het wel wat van een Harley weg. Koud slecht lopen, schuddend op 700rpm, half warm slaat ze zelfs af, helemaal warm loopt zij het best, maar nog schudderig.

Hoe meer toeren hoe mooier (relatief dan) ze loopt.

Bij stationair direct gasgeven lijkt ze te smoren en wil niet goed op toeren komen.

Vandaag bougies bekeken, allemaal diep roetzwart. Uit de uitlaat komt ook roet.
Monopoint injectiehuis losgehaald maar geen rare dingen gezien. Alle stekkers van de sensoren bekeken, losgehaald, zien er prima uit geen corrosie ofzo.
Stappenmotor schoongemaakt. Maakte ook nix uit (kan die dan nog steeds stuk zijn? Wat kan je eraan controleren?)
Overigens kan ik alle stekkers van de verschillende sensoren (1 voor 1) lostrekken en er verandert nix, behalve met degene op de voorzijde van de injectie, die een sensor boven in het injectie heeft (luchtweger?)

Wie heeft de gouden tip? Wink

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 23 september 2010 09:49 PM
  [ # 1 ]

bougies alvast vervangen, delcokapje en rotor zal alvast ook geen kwaad kunnen. 9 van de 10 is het dan al opgelost Smile

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 23 september 2010 09:51 PM
  [ # 2 ]

Heb de bougies schoongestraald, zijn nog prima! Heb geen rotor maar de verdelerloze ontsteking.
Het lijkt echt niet in de ontsteking te zitten.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 23 september 2010 09:57 PM
  [ # 3 ]

Als het zo snel gaat zou ik eens naar de onstekingsmodule kijken, die platte stekker tegen je schutboard. Er zit koelpasta aan de achterkant.
Alhoewel ik weet dat als die stuk is, je helemaal niet meer kunt starten, is er misschien een gradatie waar zo’n ding aan het sterven is en deze verschijnselen geeft. ? Weet iemand dat ?
Een ander veel voorkomend probleem bij de BX is witte sludge in je carterventilatiebuis, en een totaal verstopt olievuldopgaasje.

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 23 september 2010 10:05 PM
  [ # 4 ]

Ontstekingsmodule? Wat doet die? Ik heb vandaag op alle 4 de cilinders een prima vonk geconstateerd

Geen Sludge! Vandaag ook meteen olie gewisseld en de vulopening is prima, carterontluchting ook.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 23 september 2010 10:37 PM
  [ # 5 ]

Ik had bij mijn Chic ooit eens dat ie stationair beroerd liep, een beetje tussen de 500 en 1500 rpm lopen, zonder dat je in de buurt van het gaspedaan kwam.. Dat bleek uiteindelijk te liggen aan de mapsensor. Mogelijk heeft het daar bij jou ook mee te maken, aangezien ook je boegies zwart zijn, wat duidt op een niet goede verbranding.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 23 september 2010 10:38 PM
  [ # 6 ]

De ontstekingsmodule is een onderdeel van de ontstekingsunit. De ontstekingsmodule bevat een aantal weerstanden waarvan de weerstand na verloop van tijd af gaat wijken. Dit kan oorzaak zijn van diverse problemen. Onderandere: een slechte ontsteking wat vooral te merken is met een warme motor (bij warmte neemt de elektrische weerstand meestal toe), een slingerende toerenteller (toerental motor blijft wel gewoon constant), inhouden, stotteren bij optrekken en slecht starten.

Ziet er ziets uit

Profiel  
 
WE187
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 10-09-2008

Gepost: 24 september 2010 02:24 AM
  [ # 7 ]

Luister naar deur63, in navolging zou ik je MAP-SENSOR in willen fluisteren.

Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 24 september 2010 10:08 AM
  [ # 8 ]

Ok dan gaan we vooralsnog die sensor vervangen. Ik zoek het wel even uit maar als iemand direct weet welke dat is? Het zal die sensor die in het inlaatspruitstuk zit geschroefd zijn?

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 24 september 2010 10:23 AM
  [ # 9 ]

Jaaa, ik weet welke dat is (ervaring Razz).

De sensor zit aan de linkervoorkant van de motorruimte, op een heel erg opvallend beugeltje geschroefd. Naar de sensor loopt een slangetje van het injectiehuis, en er zit uiteraard een stekker aan. Het slangetje loopt naar de onderkant van de sensor. Ik heb helaas geen foto’s.

Bij mij was overigens het slangetje gescheurd.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 24 september 2010 10:47 AM
  [ # 10 ]

Ja die heb ik ook gezien, een soort rond zwart cilindertje, ongeveer de vorm en grootte van een brandstoffiltertje, is dat hem?

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 24 september 2010 11:13 AM
  [ # 11 ]
Marcules schreef:

Ja die heb ik ook gezien, een soort rond zwart cilindertje, ongeveer de vorm en grootte van een brandstoffiltertje, is dat hem?

Nee, dat is een one-way-valve ding.. Daar zitten 2 slangetjes aan, als ik het goed heb. Hij zit daar wel in de buurt.

Ik kan straks even een foto maken.

edit: plaatje van een mapsensor gevonden op internet

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 24 september 2010 02:15 PM
  [ # 12 ]

Super, ik was zelf ook nogmaals onder de kap gedoeken en heb het gezien!

Ik laat even weten hoe het afloopt, maar dat wordt volgende week.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 24 september 2010 02:18 PM
  [ # 13 ]

Ik had bij de lokale automaterialenzaak een benzineslang gehaald, en gewoon het slangetje vervangen. Kind kan de was doen! Hopelijk lost dit jouw probleem op.

Succes in ieder geval.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 24 september 2010 02:36 PM
  [ # 14 ]

Wat was er met die slang dan? Poreus? Bij mij lijkt de slang in orde en niet oud of hard of gescheurd.
Maar liever een slangetje vervangen dan een sensor, die zjin toch wel aan de prijs.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 24 september 2010 03:25 PM
  [ # 15 ]
Marcules schreef:

Wat was er met die slang dan? Poreus? Bij mij lijkt de slang in orde en niet oud of hard of gescheurd.
Maar liever een slangetje vervangen dan een sensor, die zjin toch wel aan de prijs.

In het slangetje zit een bocht, omdat de aansluiting van de sensor aan de onderzijde zit. Precies in die bocht zat een piepklein scheurtje, dat zag je eigenlijk alleen als je het slangetje eraf haalde en hem boog.
De werking van de sensor kan je makkelijk testen door het slangetje los te halen. Bij mij sloeg de chic na een paar tellen af..

Ik weet niet of ik nog een reserve mapsensor heb liggen, volgens mij niet..

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook