Als ik de stekker van de sensor loshaal dan loopt zij rot op ongeveer 700rpm, als ik hem weer aansluit loopt ze steeds op en neer tussen 1500 en 2500. Zegt dat wat?
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Ja, het klinkt hetzelfde als wat ik had.. Mijn chic liep gewoon belabberd, vooral stationair was het echt erg.. Als ik (toen ik dat slangetje nog kapot had) de sensor gewoon uittrok, ging mijn chic heel erg slecht lopen, en sloeg uiteindelijk af. Je ziet geen scheur / gaatjes ed. in het slangetje? Mijns inziens is jouw sensor nog prima werkend.
Iets anders kan ik me amper voorstellen, je auto loopt veel te rijk, waardoor er veel roetaanslag komt. Mijns inziens is de MAPsensor dan verdacht. Gaskleppotentio meter lijkt me heel erg sterk.
Ik bedenk me ineens wel, dat ik last had van een brandend motormanagement lampje. Als ik een tijdje (2km) constant 50km/u reed, ging ie een tijdje (minuutje) branden. Ik heb toen de computer uitgelezen, en die wees naar een probleem aan het inlaattraject.
Ik zal de pjoetr nog uitlezen, ben benieuwd wat die aangeeft. Tsja roetzwarte roo-00k uit de auto is teveel benzine dus zit het idd in het inlaattraject. Ik laat het begon vlgnd week even weten!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Hmm zwarte rook…
lambdasonde defect of iets (een sensor) aan het inlaat traject.
Had het eens bij een GTi, toen was het de luchtweger.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Volgens mij kan je de luchtweger al meteen afstrepen, want als ik het goed herinner heeft een chic er geen.. toch?
volgens mij wel. Luchtweger = stappenmotor? Beide typen injectie maken gebruik van dit onderdeel, maar wel in een andere vorm. Deze dus. (deze is voor de monopoint geloof ik).
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
halfgaar schreef:volgens mij wel. Luchtweger = stappenmotor? Beide typen injectie maken gebruik van dit onderdeel, maar wel in een andere vorm. Deze dus. (deze is voor de monopoint geloof ik).
daar kan ie rot stationair van gaan lopen, maar meer dan je stationair regelen doet het ding niet. dit weegt dus ook niet de lucht, zoals bij gti en 16v de flowmeter maar regelt het stationair. is echt iets anders.
mag je afstrepen van je lijstje gaat ie echt niet van staan walmen en roeten. kan hoogstens een fruttelig stationair veroorzaken. eerst dat gewalm oplossen dus
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Stappenmotor heb ik al schoongemaakt vorige week, dat was idd niet de oplossing. Is trouwens een andere dan op het fotootje hierboven. Vanmiddag MAP sensor ophalen!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De MAP sensor in de TGI doet het werk wat de luchtweger bij het filterhuis bij andere types doet: hoeveelheid lucht bepalen. Dit is niet de stappenmotor.
Nieuwe MAP sensor geplaatst, 65 euro, nix noppes nada njet.
Wat zou het nu nog meer kunnen zijn? Een andere sensor? Hoe werkte die knippermethode ook alweer om je ecoi uit te lezen (lampje brandt trouwens niet)
Kan de injectie ook gewoon mechanisch teveel ispuiten doordat afdichtingen lek zijn oid?
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
die knipper methode was bij mijn auto de snelle techniek: draai je contactslot iets verder door dan op contact (zodat alle lampjes net uitvallen), hou ‘m daar een aantal secondes en laat dan los dan gaat het lampje knipperen. na elke sessie van een code kan je de sleutel weer een tikje door draaien, paar seconde houden en weer los laten. weet niet of het een keurige methode is, effectief en snel wel.
andere sensoren waar ik op zou inzetten zijn: lambdasensor of kv temperatuursensor. de temperatuursensor kan je doormeten op weerstand (weet de waardes niet uit mijn hoofd zo), lambda kan je ook meten maar lastiger geloof ik.
standaard verhaaltje van het slangetje naar de MAP sensor vervangen, bougies, rotor, verdeler had je al gecheckt meen ik?
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Ja ontsteking is bekeken en goedgekeurd.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Kan het misschien aan de computer liggen? Heb je hem al eens gereset (accupool loshalen). Ik weet niet of dat effect heeft?
Uitlezen is misschien een goed idee, inderdaad makkelijk te doen.
Als de motor warm is, loopt ie dan beter stationair? Als een temperatuursensor een beetje rot is, kan de computer denken dat de motor nog verhoogd stationair moet lopen, en dan loopt ie te rijk..
Vanavond de ecu uitgelezen met de knippermethode, 1e code 11, 2e code 12, oftewel geen storingen.
Komop mensen wie weet er nog iets want mijn ideëen drogen op!
Oja en ik heb na elke verandering de auto direct gestart en als het niet werkte de plus van de accu losgetrokken voor meer dan een uur voordat ik weer geprobeerd heb te starten
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ontstekingsmodule al eens vervangen ?