Koppelingsplaat 25GTI in een 25D?
cx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 11-01-2010

Gepost: 24 september 2010 07:49 PM

Beste Medeforumers,

Wij rijden nu 2 jaar rond in een door ons zelf geimporteerde cx 25D break uit 1984.
Na een tip van een vriend van mij dat deze auto te koop stond zijn wij met hem datzelfde weekend nog naar Frankrijk gereden in zijn fijne XM.
Ik was toen nog in het bezit van een cx pallas maar zocht al tijden naar een goede break.

De cx stond al 10 jaar stil in een schuur waar de toen nog huidige eigenaar hem af en toe uithaalde voor een klein rondje in en om het dorp. We werden hartelijk ontvangen met koffie en croissants.
De auto was en is een plaatje en we hebben hem dan ook meteen meegenomen naar NL. Hierover later meer.

Na 60.000km is er enig onderhoud nodig. Nu zijn we toe aan de koppeling en is mijn vraag, past een 25 GTi koppelingsplaat op die van een 25D? wie heeft hier ervaring mee.
Hij past op de plise as maar ziet er iets anders uit.

MVG Tom

Afbeelding Bijlagen
bank 005.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Dans son jus

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 25 september 2010 01:12 AM
  [ # 1 ]

Ik weet niet precies hoe het bij de cx zit,
maar ik heb ooit de koppeling van een bx gti vervangen door die uit een bx diesel (wel nieuw spul), omdat die wat steviger zou zijn, dit functioneerde prima…
Volgens mij zou het wel moeten passen en functioneren…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 september 2010 10:11 PM
  [ # 2 ]

Waarom zou je voor een niet originele koppeling kiezen?

Het lijkt me een te grote gok voor als dit uiteindelijk niet de juiste oplossing blijkt te zijn. Dan moet je 2x de hele motor uitbouwen…

Profiel  
 
cx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 11-01-2010

Gepost: 27 september 2010 07:51 PM
  [ # 3 ]

Ja dat is ook waar maar we hadden nog een nieuwe gti koppelingsplaat in doos liggen dus vandaar of er iemand ervaring mee heeft.

Dans son jus

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 27 september 2010 08:02 PM
  [ # 4 ]

Ja hoor, dat kan je gewoon gebruiken. Geen probleem.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 september 2010 08:23 PM
  [ # 5 ]

Heeft een D dan geen groter koppel dan een gti?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 september 2010 08:40 PM
  [ # 6 ]

Even snel opgezocht:
25 D: 149 Nm
25 IE: 206 Nm

25 TRD Turbo 2: 258 Nm
CX GTi Turbo 2: 294 Nm

Benzine heeft dus altijd meer koppel dan bij een diesel bij de CX Wink

Profiel  
 
cx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 11-01-2010

Gepost: 30 september 2010 12:27 AM
  [ # 7 ]

Ga het dan toch proberen ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt. Bedankt voor de reacties.
Nog wat andere dingen oplossen een vervangen en dan hopelijk snel weer rijden.

Dans son jus

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 03 oktober 2010 09:27 PM
  [ # 8 ]

En als ik het me goed herinner was het bij de bx omgekeerd;

De (turbo)diesel had sterkere platen dan de GTi en bij mij was er destijds 1 van de veren in de plaat gebroken, vandaar de keuze voor de platen uit een diesel…
Lijkt me dus dat de platen uit een CX GTi prima in een diesel kunnen!

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
cx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 11-01-2010

Gepost: 20 november 2010 07:53 PM
  [ # 9 ]

Vandaag eindelijk deze renovatie-restauratie afgesloten.
Wat een klus zeg! Met zeer veel dank aan mijn beste maat zonder hem had ik het niet gered.
Nieuwe koppelingset compleet, distributie ,waterpomp, motorsteunen ,snaren enz.

Na het monteren van de motor nog even de kleppen gesteld en sloeg de cx meteen aan zonder het hokken en stoten wat eerder het geval was.

4 nagenoeg nieuwe michelins op de net aangeschafte GTI velgen laten leggen.

Heerlijk rijden weer en super gaaf die gepoedercoate GTI velgen onder de Break.

Dans son jus

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 20 november 2010 09:44 PM
  [ # 10 ]

Gefeliciteerd met het slagen van de klus! Heb je nog foto´s gemaakt van de operatie?

Profiel  
 
Gepost: 21 november 2010 05:59 PM
  [ # 11 ]
cx schreef:

Vandaag eindelijk deze renovatie-restauratie afgesloten.
Wat een klus zeg! Met zeer veel dank aan mijn beste maat zonder hem had ik het niet gered.
Nieuwe koppelingset compleet, distributie ,waterpomp, motorsteunen ,snaren enz.


Goed zo!! Ja wat een klus hè?
Heb je ook meteen de krukaskeerring en het nokkenaslager + toplager vervangen?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
cx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 11-01-2010

Gepost: 21 november 2010 10:37 PM
  [ # 12 ]

De krukaskeerring en het nokkenaslager + toplager idd ook meteen vervangen op aanraden van.

Dans son jus

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook