Beste Medeforumers,
Wij rijden nu 2 jaar rond in een door ons zelf geimporteerde cx 25D break uit 1984.
Na een tip van een vriend van mij dat deze auto te koop stond zijn wij met hem datzelfde weekend nog naar Frankrijk gereden in zijn fijne XM.
Ik was toen nog in het bezit van een cx pallas maar zocht al tijden naar een goede break.
De cx stond al 10 jaar stil in een schuur waar de toen nog huidige eigenaar hem af en toe uithaalde voor een klein rondje in en om het dorp. We werden hartelijk ontvangen met koffie en croissants.
De auto was en is een plaatje en we hebben hem dan ook meteen meegenomen naar NL. Hierover later meer.
Na 60.000km is er enig onderhoud nodig. Nu zijn we toe aan de koppeling en is mijn vraag, past een 25 GTi koppelingsplaat op die van een 25D? wie heeft hier ervaring mee.
Hij past op de plise as maar ziet er iets anders uit.
MVG Tom
Dans son jus











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik weet niet precies hoe het bij de cx zit,
maar ik heb ooit de koppeling van een bx gti vervangen door die uit een bx diesel (wel nieuw spul), omdat die wat steviger zou zijn, dit functioneerde prima…
Volgens mij zou het wel moeten passen en functioneren…












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom zou je voor een niet originele koppeling kiezen?
Het lijkt me een te grote gok voor als dit uiteindelijk niet de juiste oplossing blijkt te zijn. Dan moet je 2x de hele motor uitbouwen…
Ja dat is ook waar maar we hadden nog een nieuwe gti koppelingsplaat in doos liggen dus vandaar of er iemand ervaring mee heeft.
Dans son jus



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ja hoor, dat kan je gewoon gebruiken. Geen probleem.





























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heeft een D dan geen groter koppel dan een gti?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even snel opgezocht:
25 D: 149 Nm
25 IE: 206 Nm
25 TRD Turbo 2: 258 Nm
CX GTi Turbo 2: 294 Nm
Benzine heeft dus altijd meer koppel dan bij een diesel bij de CX
Ga het dan toch proberen ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt. Bedankt voor de reacties.
Nog wat andere dingen oplossen een vervangen en dan hopelijk snel weer rijden.
Dans son jus











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
En als ik het me goed herinner was het bij de bx omgekeerd;
De (turbo)diesel had sterkere platen dan de GTi en bij mij was er destijds 1 van de veren in de plaat gebroken, vandaar de keuze voor de platen uit een diesel…
Lijkt me dus dat de platen uit een CX GTi prima in een diesel kunnen!
Vandaag eindelijk deze renovatie-restauratie afgesloten.
Wat een klus zeg! Met zeer veel dank aan mijn beste maat zonder hem had ik het niet gered.
Nieuwe koppelingset compleet, distributie ,waterpomp, motorsteunen ,snaren enz.
Na het monteren van de motor nog even de kleppen gesteld en sloeg de cx meteen aan zonder het hokken en stoten wat eerder het geval was.
4 nagenoeg nieuwe michelins op de net aangeschafte GTI velgen laten leggen.
Heerlijk rijden weer en super gaaf die gepoedercoate GTI velgen onder de Break.
Dans son jus
Gefeliciteerd met het slagen van de klus! Heb je nog foto´s gemaakt van de operatie?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
cx schreef:Vandaag eindelijk deze renovatie-restauratie afgesloten.
Wat een klus zeg! Met zeer veel dank aan mijn beste maat zonder hem had ik het niet gered.
Nieuwe koppelingset compleet, distributie ,waterpomp, motorsteunen ,snaren enz.
Goed zo!! Ja wat een klus hè?
Heb je ook meteen de krukaskeerring en het nokkenaslager + toplager vervangen?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
De krukaskeerring en het nokkenaslager + toplager idd ook meteen vervangen op aanraden van.
Dans son jus