Citroen ZX 1.6i Tonic maart 1997
rrrifff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 25-09-2010

Gepost: 25 september 2010 04:27 PM

Beste citrofielen,

Mijn naam is Rob en ik woon in Zaandam. Ik heb met volle tevredenheid 2 zx-en 1.4 en 1.6 bereden tussen 1995 en 2008. Geweldige auto’s met weinig onderhoudskosten en veel rijcomfort. In 2008 ging de laatste totalloss en heb ik een peus 307 uit 2001 aangeschaft met veel minder rijcomfort en veel onderhoud en kleine makkes (lampjes, rammels etc.).

Vorige week als reserve toch een mooie ZX 1.6.i Tonic aangeschaft bij een handelaar. 92000 (!) op de teller maar het zou ook kunnen dat daarmee mee geknoeid is. Hij rijdt goed, heeft een trekhaak en ik hoor af en toe tok-tok op oneffen wegen. Ik ben geen sleutelaar en heb verder weinig verstand van auto’s. Toch wil ik de auto eens laten nalopen door een citroenkenner. Ik wil er best wat geld in investeren (preventief onderhoud) zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. En dan kan die peus de deur uit.

Wellicht kan iemand hier mij tips geven voor dingen waar je op moet letten, of een goede citroen garage c.q. werkplaats waar nog met passie gesleuteld wordt aan oude citroenmodellen.

Profiel  
 
renelyn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 15-09-2010

Gepost: 25 september 2010 06:59 PM
  [ # 1 ]

ik weet niet of ie ernog zit maar autobedrijf veza doet of deed veel in citroen,
heb zelf in de koog gewoond en kom er binnenkort weer terug vandaar dat ik het bedrijf weet,
heb zelf een zx 1.4 gekocht, hoe reed die van jou?

Profiel  
 
rrrifff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 25-09-2010

Gepost: 25 september 2010 08:25 PM
  [ # 2 ]

Die 1.4 reed fantastisch: comfortabel (citroen vering), soepel, ruime kofferbak, weinig onderhoud, zeer stabiel ook bij hoge snelheid. Je zweefde a.h.w. over de weg. Koppeling slaat hoog aan maar dat schijnt bij veel zx-en te normaal te zijn.

Profiel  
 
renelyn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 15-09-2010

Gepost: 25 september 2010 08:29 PM
  [ # 3 ]

klopt maar die koppeling kan je naar het schijnt bij stellen, maar mischien is die veza garage een optie?

Profiel  
 
rrrifff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 25-09-2010

Gepost: 25 september 2010 10:17 PM
  [ # 4 ]

ik zal eens kijken bij veza, zijn dat ook citroen specialisten/ liefhebbers?

Profiel  
 
renelyn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 15-09-2010

Gepost: 26 september 2010 09:25 AM
  [ # 5 ]

ik weet dat de eigenaar dirk van veen destijds en snoek had en ook zelf gerestaureerd had, ikzelf heb een poosje bij jan van rijn gewerkt in de vinkenstraat, die was echt citroen specialist maar helaas de eigenaar is overleden en d garage opgedoekt,

Profiel  
 
rrrifff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 25-09-2010

Gepost: 26 september 2010 02:07 PM
  [ # 6 ]

van rijn was inderdaad goede citroen garage, is destijds overgedragen aan Garage Frank Mol als ik mij niet vergis. mijn eerste 1.4. heb ik daar wel eens laten repareren.

Profiel  
 
rrrifff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 25-09-2010

Gepost: 09 oktober 2010 11:08 PM
  [ # 7 ]

De citroen werkplaats in Koog aan de Zaan (Vega) bstaat niet meer. Verder zijn hier in de Zaanstreek alleen ‘grote garages’.
Wie weet re een citroefielen werkplaats in de Zaanstreek of regio?

Profiel  
 
renelyn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 15-09-2010

Gepost: 10 oktober 2010 01:15 PM
  [ # 8 ]

bestaat rene spaan nog in krommenie?
die was of is ook citroen specialist,
of mischien frank mol? als die ook van rijn heeft overgenomen? weet alleen niet of de monteurs ook meegegaan zijn.

Profiel  
 
rrrifff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 25-09-2010

Gepost: 20 februari 2011 09:32 PM
  [ # 9 ]

Rene Spaan bestaat inderdaad nog, is echte citroën specialist. Ik heb de ZX in oktober bij de kwik-fit laten nakijken. Er mankeert van alles aan. Volgens hen zou er voor ruim 1500 euri’s aan versleuteld moeten worden: ,, trommel R op cilinder, links slecht, remslang LV en RV en RA voorbanden slecht, schijven en blokken slecht’’ Ze adviseerden om ‘m naar de sloop te brengen.

Ik heb er verder niks meer aan gedaan. Ik rij er nu nog steeds (lekker) in maar hij zal een keer de geest geven. En de vraag is ook of ie wel veilig is. APK loopt nog tot augustus 2011.

Profiel  
 
ZX Break groen metallic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 16-12-2010

Gepost: 25 februari 2011 04:23 PM
  [ # 10 ]

Dat tok tok zijn de stabilisatorstangetjes. Niet duur om te vervangen en ze gaan ongetwijfeld irriteren

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook