Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Hoe heet dat spul? voor die zuigerveren?
Wellicht ook leuk voor mijn moppie
Kijken of ik komend weekend xenon kan inbouwen
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Weet ik om eerlijk te zijn niet uit mijn hoofd, het waren drie aparte flesjes die ik bij de olie moest gooien en de plaatselijke Citroen dealer had dat gewoon in de schappen staan. Ik zal morgen even voor je informeren hoe dat spul heet want werken deed het zeker. De compressie is bij mij van 14-13-8-4 bar naar 14-14-14-14 gegaan in één rit op en neer naar Utrecht. Dus werken wil dat wel. Maar goed, mijn XM stond een jaar stil dus had ik waarschijnlijk gewoon last van plakkende zuigerveren.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Klinkt prima!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik zit even te choogelen en ik ben er bijna zeker van dat het spul van Forté was, Zie ook link.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
eXaMple schreef:Klinkt prima!
Weet je nog wat er de laatste keer gebeurde met je klepstoters ???
Motoren met hydraulische stoters vinden dit soort wondermiddeltjes niet fijn, de zooi die loskomt is niet gezond voor de stoters. Als je een goede merk-olie in gooit, op tijd ververst en de auto regelmatig gebruikt, is er geen reden om aan te nemen dat de zuigerveren vastzitten. Als ze vastzitten, dan merk je dat snel genoeg in het olie-verbruik en een constante blauwe walm die je trekt.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Nou met die klepstoters kwam het door de olie wissel.. Kroon olie was iets te modern idd.
Ik blijf er voorlopig zo mee rondrijden!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ZX1.4i schreef:eXaMple schreef:Klinkt prima!
Weet je nog wat er de laatste keer gebeurde met je klepstoters ???
Motoren met hydraulische stoters vinden dit soort wondermiddeltjes niet fijn, de zooi die loskomt is niet gezond voor de stoters. Als je een goede merk-olie in gooit, op tijd ververst en de auto regelmatig gebruikt, is er geen reden om aan te nemen dat de zuigerveren vastzitten. Als ze vastzitten, dan merk je dat snel genoeg in het olie-verbruik en een constante blauwe walm die je trekt.
De mijne heeft anders de afgelopen 5000 kilometer geen druppel olie verbruikt en ook geen wolkje uitlaatgas laten zien. Het enige waarneembare was een onrustige stationaire loop, een vrij onregelmatige verloop door de toeren heen en kennelijk (achteraf gezien dus) een bak minder vermogen dan hij zou moeten leveren (wat ie nu dus doet) en natuurlijk de waardeloze compressie van cilinder 3 en 4.
Onze beide auto’s hebben aardig was kilometers achter de rug en het onderhoud ervoor is in ieder geval in mijn geval niet duidelijk omdat ik de vorige eigenaar (die daadwerkelijk in de auto reed) niet ken, Han van wie ik hem kocht had hem jaar geleden gekocht en stilgezet.
Uiteraard is het nu voor mij in ieder geval zaak om asap een verse plens olie te geven met filter en ik ga dezelfde olie gebruiken die ik bij de 16V gebruikte, Valvoline Longlife 10W40 volsyntheet. Bij de BX heb ik binnen korte tijd 3x de olie moeten wisselen voordat hij er een beetje acceptabel weer uit kwam lopen bij de XM moet ik het nog zien maar dat spul van Forté (heb vandaag gebeld en dat was het inderdaad) heeft echt een wonder verricht!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Dat kwam omdat je voorheen waarschijnlijk goedkopere en/of lagere kwaliteit olie heb gebruikt.
Als je dan opeens een dure merk olie erin gooit, dan komt er troep los.
De auto van Mechuccio is een gasbak, gas vervuilt de olie het minst, de kans dat hij problemen krijgt met dat wondermiddeltje zijn vrij klein.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik weet trouwens niet welke olie er in mijn BX 16V zat toen ik die kocht maar ik begon vrijwel meteen met die Valvoline Longlife, binnen 5000 kilometer heb ik toen 3x de olie verwisseld en er kwam me een dikke blubberige bagger uitvallen die keren zeg, vreselijk. Daarna heeft ie nooit meer wat verbruikt en bleef de olie echt zo zuiver als honing, inderdaad ook een gasbak met min of meer dezelfde motor als in deze XM’s dus die olie ga ik weer gebruiken. Ik denk dat het grootste gedeelte van die zwarte tattie die in het blok zat van semisyntheet of volmineraal overgebleven was. Ik heb wel vrij rap daarna de nokkenaskeerringen moeten vervangen maar of dat aan de kilometerstand van 350.000 kilometer lag of aan de synthetische olie…. het zal altijd wel een raadsel blijven
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Zal wel een combinatie zijn geweest van km-stand en volsysntheet, die olie is dunner en dringt daardoor makkelijker door een oude keerring.
Overigens zweer ik nu zelf bij Shel Helix HX7, voorheen altijd Castrol of Shell Helix, maar met HX7 is het olie-verbruik van c.a. 1L op de 10.000km, afgenomen naar bijna niets. De motor loopt zoveel stiller en soepelere, eXaMple dacht zelfs een keer dat het een HDI motor was
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Oow klinkt ook erg goed.
Ik ben wel vreselijk tevreden over dat Valvoline spul maar aangezien ik nu weer een nieuwe motor te verwennen heb kan ik ook nog even gaan rondshoppen voor goed spul.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik heb er nu halfsyntheet in zitten en over een maand of wat ga ik die nog een keer vervangen. Dan zou het meeste wel losgekomen zijn.
Leuke van de nieuwe bougies die erin zitten is dat de noel veel minder trilt bij het wegrijden. Alsof de motorsteunen nu minder belast worden.
Klopt! die Xant was echt heel stil!
HX7 is wel vreselijk duur in NL, reken c.a. 6 tientjes of meer per kannetje van 5L.
Bij de Carrefour is het een stuk goedkoper, een tientje of 2, vaak zijn er actie verpakkingen van 5L + een flesje van 1L. De laatste keer was er zelf een geld terug actie, kun je 8 euro terug krijgen bij inlevering van je tolbonnetje, maar ja alleen als je dus in Frankrijk woont.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ach goedkopere olie scheelt niet eens zo veel in prijs hoor.
Zou wel eens willen weten of al die olie soorten echt zo enorm veel schelen in capaciteit. Net zoals laatst bij de keuringsdienst van waarden had uitgevogeld over die premium brandstoffen.
Zelden zo’n eng mannetje gezien als de voorlichter van Shell… brrrrrr
En toch zit er een kern van waarheid in het gebruik van dure merk olie en premium brandstoffen.
Het Berlingo 1.9D blok in mijn vorige Xantia had 200K en 10 jaar erop zitten, toen ik de kop eraf haalde. Nou heb ik aardig wat koppakkingen gedaan, maar nooit heb ik het zo schoon aangetroffen, echt alles was brandschoon, geen koek op de zuigers, bovenste rand van de cylinders en de kleppen. Zou het dan toch door de dure merk olie en BP Ultimate brandstof komen?
De kop moest er overigens af omdat de afdichting van het oliekanaal in de koppakking was gaan lekken, later zou blijken dat de kopbouten af fabriek nooit goed aangedraaid waren. Een wonder dat het dan 10 jaar en 200K goed is gegaan, tot het echt een halve liter per 500km werd.