Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nieuwe schakelaar van de achterruit plaatsen Hilko in de versnellingsbak?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
eerst kijken of je met de stekkers los geen lampje hebt.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik had de Digit zaterdag even bekeken, staat er netjes bij
Grappig, gisteravond zit ik in het CX boek te lezen dat het digitale dash ontwikkeld is op een CX. Met foto waar het in een CX is geplaatst. Nooit in productie gegaan, maar dus in de BX Digit geplaatst.
GWHENDRIKS2 schreef:Nieuwe schakelaar van de achterruit plaatsen Hilko in de versnellingsbak?
Nu al last van beroepsdeformatie?
Of is dat euvel van de C5-break al bekend sinds de BX?
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Het wil mij eigenlijk niet aan dat een schakelaar van het achteruitlicht er voor kan zorgen dat het dynamolampje gaat branden
Dat lampje gaat branden als er onvoldoende word geladen, toch?
Zou geloof ik eerst eens in een elektrisch schema duiken om uit te gaan zoeken wat er nog meer voor kan zorgen dat dat lampje (zwak) kan gaan branden.
Maar dat dat de achteruitrijlichtschakelaar is, kan ik me niet voorstellen.
Heb je de achterlichtunits al eens geïnspecteerd?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
GWHENDRIKS2 schreef:Ik heb alle massa punten schoongemaakt en in de kopervet gezet:
-Massapunt achterlichten
-Massapunt bij LV wielkast te hoogte van de Bobine (zat roest en oxidatie bij deze punt)
-Massapunt bij de versnellingsbakAccu meet ik 12,5 Volt
Dynamo 14,01 Volt > met alle lampen aan wordt het ongeveer 13,5/13,7 Volt..
Tot nu toe zie ik geen dynamolampje branden.. Deze week maar eens wat gaan rijden in het donker om te zien of het indd opgelost is!
Gert, als je op de dynamo 14 volt meet en op de accu 12,5 verlies je ergens daartussen veel te veel. Verbindingen tussen de + van de dynamo en de accu goed schoonmaken en de bedrading controleren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Jan ik bedoel:
Auto uit:
Dan meet ik op de accu 12,5V
Auto aan:
Dan meet ik op de accu 14,01 Volt > met alle lampen aan wordt het ongeveer 13,5/13,7 Volt..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
auto uit = motor uit??
auto aan = lopende motor???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Bertje beige schreef:Het wil mij eigenlijk niet aan dat een schakelaar van het achteruitlicht er voor kan zorgen dat het dynamolampje gaat branden
Dat lampje gaat branden als er onvoldoende word geladen, toch?
Zou geloof ik eerst eens in een elektrisch schema duiken om uit te gaan zoeken wat er nog meer voor kan zorgen dat dat lampje (zwak) kan gaan branden.
Maar dat dat de achteruitrijlichtschakelaar is, kan ik me niet voorstellen.
Heb je de achterlichtunits al eens geïnspecteerd?
En toch….
Lampen uit, en dan in de achteruit zetten, brand de dynamolampje heel zwakjes (bijna met de neus in de tellerbak)!
Lampen aan en in de achteruit brand het lampje veller.
Mét alleen de lampen aan, géén zwakjes branden dynamolampje.. Ik denk haast wel dat Hilko gelijk heeft!
Vrijdag vrij dus even tijd om het te checken..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
waterman schreef:auto uit = motor uit??
auto aan = lopende motor???
Ja dat bedoel ik Yuri…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Uiteraard hoop ik voor je dat je probleem is opgelost na dat je die schakelaar hebt vervangen
Had zelf een fluittoontje uit de speakers van bij uitgeschakelde verlichting; ingeschakelde verlichting lost het “probleem” op.
N.a.v. jouw topic heb ik massapunten preventief schoongemaakt en diverse stekkers ingevet met vaseline; het gefluit is nu weg.
Handig hoor, dat meelezen
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Waar is het anders voor ...
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Check eens de lampjes en de fittingen van de achteruitrijlampen. Zijn deze vanher juiste wattage en zit er geen valse verbinding tussen de plus van het lampje en de massa. Ik weet niet of je een sleurhaak hebt, anders de contactdoos hiervan bekijken op valse verbindingen naar massa.
Als ik het schema bekijk zitten de achteruitrijlampen en de accu lamp op dezelfde aftakking van de plus en dezelfde zekering. Om de spanning dusdanig te laten zaken van de accu zelf heb je veel vermogen nodig, maar via de relatief dunne bedrading kan dit sneller gaan. Als bijvoorbeeld er een sluiting is in het ene circuit beïnvloed dit het andere circuit. (thuis kun je dit soms ook weleens zien als er ergens een groot vermogen in wordt geschakeld dat de verlichting dan even dimt) In de auto is het niet anders. Doordat je circuit van het accu lampje minder spanning lijkt te hebben gaat de spanningsregelaar voluit sturen en gaat het lampje branden.
Ook kan je schakelaar op de bak lekken naar massa. Dus een inwendig defect hebben. Dit zou je eenvoudig kunnen bekijken door de stekkers even om te wisselen. Als je dan zonder het inschakelen van de achteruit het acculampje oplicht dan weet je genoeg.
Als je een ampère meter op de aansluit op de schakelaar en je meet met ingeschakelde achteruit meer als 3,5A dan weet je ook waar je moet zoeken.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
GWHENDRIKS2 schreef:Jan ik bedoel:
Auto uit:Dan meet ik op de accu 12,5V
Auto aan:
Dan meet ik op de accu 14,01 Volt > met alle lampen aan wordt het ongeveer 13,5/13,7 Volt..
Ah, ok. Maar dat schreef je niet! Dit lijkt me wel ongeveer normaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ja… precies wat ik zeg schrijf: Rijden en prutsen aan de Digit…
Sinds Citromobile rij ik ermee in de vrijetijd en sleutel er wat aan.. Precies wat ik wil als hobbyauto..
Goed, de dynamolampje is nu een soort van: Doet hij het of doet hij het niet… Inmiddels heb ik een nieuwe achterruitsensor besteld, en ga ik deze monteren.. Kost bijna niks dus dat ga ik monteren en een andere einddemper.. De gumgum gaat het nu niet meer redden bij deze houdige einddemper….
Van het weekend besloot de kachelmotor voor de zoveelste keer keuren te krijgen.. Aangezien ik toch bij de sleutelloods was voor de andere zitting van de digit. Besloot ik gelijk een andere motor in te zetten…
Tskkk bumperklevers die BX-en….
Boven de kachelhuis van een type 2 en onder van de type 1… En jawel de Fransen hebben weer wat veranderd zoals je ziet… Het is niet uitwisselbaar de kachelhuizen tussen type 1 en 2/3.. Gelukkig de motorgedeelte wéér wel!
Gelukkig kon ik de bouten van mijn oude kachelmotor monter bij het latere types.. Gelukkig dat de Franzen daar ook niet veranderingen aan gebracht hebben…
Monteren en hoppa orkaankracht! En en de radio heeft nooit zo zuiver ontvangst gehad! Huh?
Behalve de verschillen tussen de kachelhuizen, zit er ook verschil tussen de ruitenwissersmotors achter!
Rechts type 1 en links type 2/3.. Daar zit dus verschil in de diameter van de as en de bevestigingspunten..
Leuk om daar achter te komen als je alles gedemonteerd hebt… Arggggggggg…
Maar voor de rest genieten we vollop met de karakterbak! Alleen van regen vind ze niet leuk… Ik had wat water overlast in de auto maar dat is verholpen, behalve bij de Cstijlen rechts, daar is het nog een beetje vochtig, Ik denk dat het lekt via de C-raampjes.. Gelukkig niet meer zo extreem als eerst..
Wordt vervolgt!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?