Ik ben bezig met de AX 1.4 diesel van m’n dochter, ashoesje wielzijde vervangen. Geen bijzondere klus op zich, maar nou wil de aandrijfas totaal niet los uit de fusee. Inmiddels heb ik de hele veerpoot er uit, zodat ik er op een goed dragende ondergrond op kan slaan, maar dat helpt nog niet.
Heetstoken lijkt me gezien het lager geen optie. Voor vanavond ben ik gestopt. Maar weer dik in de kruipolie gezet en morgen fris verder.
Anders misschien een poot en as uit een sloper. Iemand nog wat staan?
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lukt het je niet om de homokineet er af te tikken met het fuseehuis er nog aan vast?
Volgens mijn info kan dat niet, maar ik laat me graag overtuigen als het anders is.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
ashoes binnenste buiten, bitterlemmonfles oid bodem afzagen om asstomp doen, ashoes in 90graden water leggen dat die lekker warm wordt, fles insmeren met glijmiddel oid en je drukt de hoes er zo overheen, terugrollen en vast zetten.
Kan asje in elkaar blijven zitten
Zo moet je hem allicht ook aan de bakzijde erover kunnen krijgen maar dan niet binnenste buiten…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ja, dat lukt me wel, maar niet als de as nog in het fusee zit.
Of bedoel je misschien dat je hem dan vanaf de bakzijde over de as schuift? Dat lijkt me breder, maar het valt te proberen.
Nu herinner ik me ook dat ie met de koppelingswissel een jaar geleden ook al niet los wilde, toen lukt het wel om het vast te laten zitten.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Blijft maf verhaal, normaal draai je idd de moer los, zover dat de rand net even uitsteekt, zet je een dopsleutel verlengstuk tegen de kop van de as, door de uitstekende rand van de moer schiet die er niet af, en geef te een ferme tik met de moker op de dopsleutelverlengstuk en dan springt die los…
Dit alles als het fusee nog vastzit uiteraard
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Inderdaad, ik heb er meer dan genoeg losgehad. Nooit een probleem mee gehad, schuift er altijd met een tikje zo uit.
Ding heeft inmiddels wél 305k gedraaid, dus er zit hier en daar wel het een en ander vast.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Een beetje spraakverwarring over de “fusee”, je bedoel dat je de as niet uit de naaf krijgt
Heb je Loctite® Freeze & Release al geprobeerd, dat spul is niet goedkoop, maar werkt wel goed, heb er goede ervaring mee.
Alleen niet roken of een vlam in de buurt houden, dit spul is extreem licht ontvlambaar.
Klopt, maar naaf, lager en fusee vormen één bij de AX. Ik heb het nog niet met Loctite geprobeerd.
Ik ga nu vanavond eerst proberen de hoes langs de bakzijde te vervangen, als dat lukt, kan ie gewoon vast blijven zitten.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Bij de ZX (benzine) kan de homokineet wèl van de as afgetikt worden. Ik heb pas nog een kapotte homokineet van een Peugeot 206 vervangen door een goede van een ZX.
Verder heb ik een slagtrekkerset, waarvan ook een soort poelietrekker gemaakt kan worden, hiermee heb ik pas nog een aandrijfas uit een fusee “geperst”. De eigenaar van de auto was zolang doorgereden met een kapot wiellager dat de as muurvast in de naaf zat. Op deze as heeft men zelfs met een voorhamer staan rammen, zonder succes.
Als het op alle andere manieren niet lukt, kun je zo’n slagtrekkerset misschien lenen bij een garagebedrijf…
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Melchior schreef:Klopt, maar naaf, lager en fusee vormen één bij de AX.
De fusee bij een AX en elke andere Citroen met TU motor, zit in de draagarm.
Bij de XU motoren is de fusee in de wielnaaf gedraaid.
ZX1.4i, jij verwart de fusee (het fuseestuk) met de fuseekogel…
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Ik verwar de zaken niet, nu pas word er fusee-stuk genoemd, wat eigenlijk de wielnaaf is, zoek maar op in de Haynes, daar word het “hub” genoemd, wat een naaf is.
Nou, het is niet gelukt om hem los te krijgen, ook niet met een grote goed passende poulietrekker.Nu heb ik een universele hoes langs de versnellingsbak kant op de as gekregen. Plakje van het platgeslagen uiteinde van de as gezaagd zodat de moer er weer op past. Alleen even duimen dat door al het gedoe het lager niet naar z’n grootje is.
In elk geval zit de handel er weer netjes onder. Morgen nog even nieuwe remblokjes er in en dan kan ie weer!
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Ik denk niet dat je het lager zo snel stuk slaat.
Maar het verbaast mij dat je de as er niet uit krijgt
Wij zetten altijd een stuk hout voor de as als hij niet los wilde en sloegen hem dan met een moker los
Door het stuk hout er tussen te houden beschadigde je de as niet
Maar ja uitzonderingen bevestigen de regel
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Het is me op geen enkele manier gelukt om het los te krijgen. Moker, poulietrekker etc, niets hielp. Daarom de hele poot er onderuit gehad, hoesje langs de binnenkant vervangen en daarna de hele zooi er weer onder gezet zonder dat het los is geweest. Inmiddels is ie alweer een paar keer probleemloos Leeuwarden-Nijmegen v.v. gedieseld.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’