hi Iedereen,
sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een AX. 1.1 first injection U9 bouwjaar 1992.
En tevens is dit mijn eerste auto.
Ik heb netjes gelest in een diesel auto met 5 versnellingen. Dus mijn vraag is dus:
Wanneer schakel je als je maar 4 versnellingen hebt?
aangezien ik ook geen toerenteller heb ...
thanks!!
Groetjes,
MFAX
Tja, dat is een kwestie van gevoel. Luisteren naar het motortje en voordat hij kreunt en steunt schakelen.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
15, 40, 90 tijdens optrekken rest is op gevoel
EDIT, marge verwijderd, tel kwijt geraakt.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En bij 90 zet je hem in zijn R(ace)? Vier keer opschakelen met een vierbak kan natuurlijk niet
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gewoon schakelen als het lawaai in de cabine de radio overstijgt…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Eigenlijk is het net als bij een vijfbak, alleen moet je een versnelling vroeger stoppen met schakelen. Resultaat meer toeren dus meer herrie op hogere snelheden, maar dat is dan ook het enige.
thanks voor jullie antwoorden.
Je zal het niet geloven maar vandaag nadat ik van de ring af kwam rijden stopte mijn snelheidsmeter ergens tussen de 70 en de 80… de vraag hoe ik t kan fixen post ik wel even ergens anders.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
graddus schreef:Eigenlijk is het net als bij een vijfbak, alleen moet je een versnelling vroeger stoppen met schakelen. Resultaat meer toeren dus meer herrie op hogere snelheden, maar dat is dan ook het enige.
Nou…nee: de vierbak heeft nagenoeg dezelfde eindreductie als de vijfbak, dus zit er nauwelijks verschil in toeren bij een bepaalde snelheid in de hooste versnelling…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De eindreductie is de verhouding van het differentieel, dat is niet hetzelfde als de overbrenging van de vier bij een vierbak en de vijf bij een vijfbak. Het zou best kunnen dat in het geval van een dergelijke AX beide laatste getallen heel dicht bij elkaar liggen, dat weet ik niet.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Om precies te zijn: het is een samenspel tussen de verhouding van de tandwielen en de eindreductie van je diff.
Het diff van een vierbak heeft een andere eindreductie dan die van een vijfbak, dat mag duidelijk zijn, maar door de verhoudingen tussen de tandwielen van de vierbak en vijfbak is de uiteindelijke eindoverbrenging nagenoeg gelijk.
Alleen de diesel en de TGS-bak heeft een langere ‘5’, dus minder toeren @ gereden snelheid in 5.
Zo duidelijker dan?
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik kan me herinneren dat bij de tests van de AX toendertijd de 4bak minder toeren draaide dan de 5bak.
Beter bij een ietsjes te hoog toerental schakelen dan te laag (afwurgen/smoren), de motor kan daar slecht tegen , en al helemaal een motor met wat meer ervaring kan dat niet waarderen.
Schakelen wanneer hij lawaai begint te maken, eventueel je moeder/vader meenemen om je wegwijs te maken op het gebied van retroautootjes
Ik rij al jáááren vierbakjes, en ben van mening dat ik liever een vierbak rij omdat je die pook dan minder hoeft te beroeren.
Bij mijn werkbus heb ik er zes, en je wilt niet weten hoevaak je aan het roeren bent om in het toerengebied van 1750-2750 te blijven teneinde optimaal gebruik te maken van de koppelafgifte.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Hier ging het om he?
my first AX schreef:hi Iedereen,
sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een AX. 1.1 first injection U9 bouwjaar 1992.
En tevens is dit mijn eerste auto.
Ik heb netjes gelest in een diesel auto met 5 versnellingen. Dus mijn vraag is dus:Wanneer schakel je als je maar 4 versnellingen hebt?
aangezien ik ook geen toerenteller heb ...
thanks!!Groetjes,
MFAX