F.SvM schreef:zekering
De zekering heb ik gecontroleerd en is goed.
Alle andere suggesties zijn welkom, het schijnt nog kouder te worden komende week.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
cxj schreef:Als je aan de knop van de temperatuur draait gebeurt er niets. Je hoort geen enkel geluid. Dus ook niet van het motortje die de warme lucht door moet laten. Kan iemand me zeggen waar dit motortje van de luchtschuif zit?
En als dit het niet is, waar ik nog meer naar kan kijken?
Dus ik begrijp goed dat uit jouw checks blijkt dat:
- de blowermotor wel draait
- de slangen van de kachelradiator wel warm worden
- Er toch geen warme lucht uit geen enkele van de luchtroosters naar buiten komt, dus niet bij de voorruit, niet bij de voeten en niet uit de verticale roosters.
Ik denk dat er dan twee mogelijkheden zijn:
De klep van het motortje van de warmteklep wordt niet bediend. Dit motortje zit achter de zijkant van de middenconsole, bij de passagiersvoeten, een stukje boven de plek waar de kachelradiator zit. Soms is het motortje kapot of zit vast, maar vaak is het (plastic, natuurlijk ) tandwieltje kapot, dan zijn de laatste tandjes afgesleten en gaat de klep niet goed open en dicht omdat hij niet meer ‘pakt’. Moet wel zeggen, dat je in dat geval dan toch een tik-tik-tik geluid hoort.
Het zou ook nog gewoon in de elektronica van de selectieschijf van de temperatuur kunnen zitten. De sleepbaan kan beschadigd of versleten zijn. In dat geval is het ‘t simpelst de hele bedieningsunit te vervangen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo, dat heb je goed begrepen en samengevat.
Er reageert wel een motortje rechts van de middenconsôle iets onder het handschoenenkastje, maar deze reageert alleen als je de knop van de voorruitontwaseming bedient.
Bedoel je dit motortje, of zitten er meer op?














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
links zit ook zo’n motortje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waar is die dan voor?














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die bediend de kachelklep. De rechter motor bediend de verdeel-klep, de linker de klep die temperatuur in de auto regelt. Een cx serie2 heeft geen kachelkraan. De kachelradiateur staat altijdin volle verbinding met het koelsysteem. Er zit een klep in het systeem, bediend door genoemde linker motor, die bepaald hoeveel warme lucht er vrijgegeven wordt. Ik geloof ( het is al 10 jaar geleden dat ik onder een dashboard van zo’n ding hing) dat dat motortje links zit achter het bekledingspaneel. Dit alles staat ook in het werkplaatshandboek trouwens. Heb je toch wel met 2 cx’en
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee, heb ik niet. Wil ik wel graag hebben. Ik heb wel een vraagbaak maar daar staat de serie 2 slechts matig besproken.
Dus Waterman, de serie 2 heeft in totaal twee kachelmotoren. De rechter voor de verdeling, de linker voor de hoeveelheid lucht. dan moet ik het bij de linker zoeken. Bedankt!














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad. Sterker nog, hij heeft er zelfs 3: één voor de recirculatiestand, die zit op het kachelhuis onder de motorkap en zit vaak vast, 1 rechts onder het dash en 1 links onder het dash.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan kan ik beginnen te meten. moet op te lossen zijn.
Opmerkelijk; er zit nog de eerste helemaal gave kachelradiator in. (1985)














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waar je ook nog even naar moet kijken is de temperatuursensor die tegen het dak zit. Het kan zijn dat die stuk is en dat het systeem daardoor “denkt” dat het al “warm” is in de auto en daarom de klep niet meer open wil gooien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat zal ik doen. Overigens, als iemand een (kopie van een) werkplaatshandboek te koop heeft hoor ik het graag.
Waterman, heb je al eens meegemaakt dat de module van de temp. regeling defect was? (zwarte kastje boven versnellingspook tussen alle andere relais/ module’s.)














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
cxj schreef:heb je al eens meegemaakt dat de module van de temp. regeling defect was? (zwarte kastje boven versnellingspook tussen alle andere relais/ module’s.)
Ja, dat heb ik wel eens meegemaakt. Even een gebruikte halen. Het kan ook zijn dat het motortje links gewoon stuk is hoor. Ga daar eerst maar eens kijken. En, als je het motortje los hebt, kijk eens of je de klep met de hand heen en weer kan halen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nog even over de temperatuursensor. Mag ik er vanuit gaan dat als ik de twee draadjes tegen elkaar hou de luchtklep zou moeten reageren t.o.v. een niet gesloten circuit?
M.a.w. als ik deze test doe en er veranderd niets, dat de sensor niet de oorzaak van het probleem is?





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Mocht je Duits een beetje in orde zijn dan vind je hier een werkplaatshandboek van jou auto.
http://www.citdoks.de/inhalt.php
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
dit is ook een hele fijne:
als je bij downloads/CXdocumentatie kijkt heb je oa het werkplaatsboek van de serie 2