Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Ik wilde (preventief) het brandstoffilter van m’n BX 16 TGI (1993) vervangen, maar zie ‘m nergens? Kan iemand me vertellen waar ik moet zoeken? Heb geen brug oid, heb er net wel even (in de hoogste stand) onder gelegen, maar ik zie niks wat op ‘n brandstoffilter lijkt… Neem toch aan dat-ie d’r één heeft?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Deze zit bij de pomp, en die zit weer bij het rechterachterwiel.
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Ah! Daar zag ik wel wat zitten met ‘n rubber hoes waar 2 (electra-)draadjes uitstaken. Maar wou er niet gelijk aan beginnen te trekken. Weet je ook hoe ik ‘t het makkelijkst kan verwijderen? En is dat een gewoon universeel filter?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Er zit een soort sjordbandje omheen met een hitteschildje zodat de pomp en filter niet verbranden door de uitlaat.
Wanneer je deze losklikt kan je het rubber naar beneden trekken en na het verwijderen van de slangen de filter er zo uitduwen.
Het terugbouwen van het hitteschildje is wel een kunst op zich. Tenminste, bij mij duurde het ff
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
En er niet onder liggen zonder assteunen Ding kan spontaan naar beneden komen.
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Dankjewel voor jullie uitleg/ tips. A.s. zaterdag wil ik er verder mee aan de slag. En dat filter? Gewoon bij de Brezan?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Een gemiddelde automaterialenzaak heeft deze inderdaad wel op voorraad, Brezan dus ook wel.
Succes!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Houdt er rekening mee dat er een hoop benzine uit het filter en de slangen komt. Met het vervangen van het filter moet je wel snel zijn anders loopt je tank leeg. Zorg ervoor dat je een goede bak hebt om het een en ander op te vangen en zet het vooral het contact af. Je kan het beste de slangen afsluiten met een knijper (zie foto) en ze dan loshalen. Ik zou ook meteen nieuwe slangenklemmen kopen de oude zijn vaak rot en hangen jaren in weer en wind.
Succes,
Peter
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Die was ik inderdaad vergeten.
Ik heb er een bout ingedrukt!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Het klusje is geklaard, bleek achteraf allemaal erg mee te vallen. Het lijkt wel (of is dat ‘t placebo-effect?) of de motor nu soepeler draait en beter doortrekt in de versnellingen. Iemand hier ervaringen mee? Het oude filter zag er niet uit of ‘t nog redelijk recent was, dus ik denk dat-ie al ‘n heel aantal jaren eronder had gezeten…
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Mooi werk!
Het kan goed zijn dat je motor beter draait. Met een nieuw filter heeft je brandstofpomp een betere doorstroming en heb je meer druk (afhankelijk van de vervuiling van het oude filter).Je kan meten hoe vervuild het oude filter is door er eens doorheen te blazen. Als dan ook je luchtfilter vervangt (en de behuizing schoonmaakt) heb je kans dat je motor nog beter gaat draaien.
Peter
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Dat luchtfilter had ik ‘n paar duizend kilometer geleden al vervangen. Dus in ademnood zal-ie niet snel komen