Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Weer wat geleerd
Net maar eens even begonnen aan de c35 remmen, als eerste verse LHM en een schoon vat + filters. Het afslaan van de regelaar zit nu weer op een interval van 1 minuut 50 met de nieuwe lhm.
Voorraadbol lijkt prima(die was ook nieuw vorig jaar), blijft behoolijk doorsissen bij het drukloos maken. Maar…........ geen voorremmen en het lampje blijft aangaan als je het padaal intrapt.
Het blok rechtsonder heb ik behoorlijk door laten spoelen het vat weer in via de ontluchting die er op zit, dat stroomt hard door bij indrukken van het rempadaal, maar op dat blok zit ook de sensor die bij mij het lampje aan laat gaan als je het padaal in trapt, en die blijft aan gaan. (stekkertje los, geen lampje aan)
Morgen de camper maar op assteunen zetten en kijken of de ontluchting op de voorremmen los wil om dat even door te spoelen. En maar even een remaccu scoren.
@algra, nog bedankt voor je uitleg een paar posts terug. Het normale drukcontact doet het ook, Drukloos maken en lampje gaat aan.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hallo,
met die ontluchtingsnippel op het “blok” (zoals jij dat noemt) ontlucht je alleen maar de by-pass leiding van de achterremmen die er voor zorgt dat bij falende voorremmen de remdrukbegrenzer wordt omzeild, zodat je maximale remdruk hebt op de enig overgebleven achterremmen.
(Dankzij dit systeem is bij falende voorremmen de kans dat je een pirouette maakt heel groot! )
Het lijkt er op dat de voorremmen helemaal geen druk krijgen.
je kunt kijken of je wel druk hebt op de ingaande leiding voor de voorremmen op het remventiel: aan de onderkant aan schutbordzijde, ietsje losdraaien bij systeem onder druk en je weet of er druk is…
Als daar geen druk is kan je de leidingen terug volgen via de remaccu van de voorremmen tot aan het veiligheidsventiel om zo te bepalen waar het probleem zit.
Misschien zit de terugslagklep (kogel) in de basis van de remaccu vastgeroest of is je veiligheids ventiel vastgeroest, deze geeft normaal direct druk naar de achterremmen en geeft pas bij voldoende druk de voorremmen “vrij”, als deze plunjer vast zit kan het zijn dat ‘ie het voorrem circuit dus niet “vrij” geeft en dat dus vanaf het veiligheidsventiel alles voor de voorremmen drukloos blijft.
Op dit veiligheid ventiel zit ook het manocontact waar Algra het in zijn uitleg over heeft.
Succes met zoeken, moet zo toch wel lukken?
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
@ break23m,
hoe vaak kan jij na het afzetten van de motor je remmen nog stevig intrappen zonder dat het druklampje gaat branden?
Een goede pomp is één ding, maar soms krijg je dit snelle op druk komen juist bij (bijna) platte voorraadbollen/remaccu. Dan is er niet zoveel op te pompen want in een paar slagen van het pompje is dat kleine beetje gas wat er nog in de bollen zit op 165 bar gebracht en bij 100-120 bar gaat het lampje al uit.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s een leuke test - die ik nog nooit gedaan heb. Ga ik een dezer dagen even proberen.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Diesel Rinus schreef:
hoe vaak kan jij na het afzetten van de motor je remmen nog stevig intrappen zonder dat het druklampje gaat branden?
Hoe vaak moet dat kunnen zónder lampje?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Volgens horen zeggen en ook wel eigen ervaring met 2 nieuwe bollen, ca. twintig keer kort stevig intrappen en dan meteen weer los laten… Daarna zou pas het lampje aan moeten gaan.
Reden om dit te testen is overduidelijk: als om wat voor reden dan ook de motor uitvalt zul je de bus toch echt veilig tot stilstand moeten kunnen brengen…
Dat is ook meteen de reden voor de 5e schijfrem als handrem: door de goede warmte afvoer kan je die vrij lang blijven gebruiken.
waar rook is, is…
LHM only!
Gewoon niet de koppeling intrappen als de motor uitvalt. Dan blijft de pomp ook draaien.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Apart trouwens he, dat je het pedaal ook nog hard in kan trappen, normaliter volstaat remmen met je grote teen…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ik heb een stukje originele glimmende lak gevonden op de c35
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het enige
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Diesel Rinus schreef:
Het lijkt er op dat de voorremmen helemaal geen druk krijgen.
.........knip….knip ................Misschien zit de terugslagklep (kogel) in de basis van de remaccu vastgeroest of is je veiligheids ventiel vastgeroest, deze geeft normaal direct druk naar de achterremmen en geeft pas bij voldoende druk de voorremmen “vrij”, als deze plunjer vast zit kan het zijn dat ‘ie het voorrem circuit dus niet “vrij” geeft en dat dus vanaf het veiligheidsventiel alles voor de voorremmen drukloos blijft.
Zo iets lijkt het op. Het duurde namelijk altijd wel een tijdje ( soms 10 seconde, soms een minuut) Voordat de voorremmen wakker werden met een hoop gesis.
Nu eerst even een nieuwe remaccu monteren, en ik zal de basis van die bol even goed verzuipen in de imal voor het geval dat kogeltje vastgeroest zit.
Bol vervangen, was wel nodig in ieder geval. Maar nog geen verschil. Tsja, nou wordt het foutzoeken tot waar de olie komt….........
Ik weet nu aardig hoe het remsysteem werkt. De drukvalindicator gaat af door het drukverschil tussen de voor en achterremmen. Dit kan volgens mij komen omdat het veiligheidsventiel geen druk doorlaat naar de voorremmen(zie een paar posts hierboven), of omdat de doseur geen remdruk naar de voorremmen laat.
Dus als eerste kijken of er druk staat op de remaccu van de voorremmen, en anders de leiding er naartoe. om ook het kogeltje in de voet van de remaccu uit te sluiten. (kan dat veilig door een wartel een paar slagen los te draaien en kijken of het gaat lekken?)
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat kan wel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste