Het zijn eerder de uitzonderingen zoals Waterman heeft aangegeven, en jouw AX 1.4D is blijkbaar een uitzondering.
Ik heb een AX diesel 1.4 aangeschaft voor de wintermaanden. Het rijdt er grappig, maar toch heel anders dan een Visa diesel. De koppakking was recent vervangen. De distributieriem was blijven zitten. Volgens de vorige eigenaar zit de riem er 4000 km te lang op.
Het stickertje in de auto meld dat bij de stand 180000 km de riem is vervangen. Hij staat nu op 244000 km. Ik heb gister het distributieriem kapje er af gehaald om de riem eens te bekijken. De cijfers/pijlen en letters zijn duidelijk leesbaar. Duidt dit op een een niet zo’n versleten riem? Ik heb gekeken op haarscheurtje of slijtage op de tanden van de riem; geen scheurtjes of duidelijke slijtage sporen.
Wie kan mij wat advies geven. (In de tussentijd vraag ik nog wat onderhoud gegevens op)
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Twijfel!?—> Vervangen!
Of een riem er ‘goed’ uitziet of niet, zegt volgens mij niet zo heel veel…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Inderdaad bij twijvel altijd vervangen.
Het uiterlijk van de riem zegt niet zoveel meer, bij mijn diesels kon ik na 100K, ook nog steeds prima de text op de riem lezen. De riem zal misschien nog wel mee kunnen, maar de spanrollen zijn na 100K toch echt wel versleten.
Wat is er voorgeschreven over wanneer men de d-riem moet vervangen? Ik las op een axclub forum dat er stond dat het pas na 120 dkm moet ?????
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En langer dan 80 tot 90.000 km zou IK hem niet laten zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6147
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik ben wel benieuwd hoe ze de koppakking hebben vervangen met een nog zittende distributieriem
Er wordt vast bedoeld dat de riem weer terug gemonteerd is - dat betekent: meteen vervangen… Ongeacht de staat of leeftijd. Volgens mij mag je niet, of wordt het in ieder geval ten zeerste afgeraden, een distributieriem 2 X opspannen.
De riem is onder de mom ‘hij ziet er nog goed uit’ terug gemonteerd. Komende zaterdag ga ik er mee bezig. Staat er nog ergens op het internet beschreven hoe dat moet? Ik doe het met hulp van iemand, maar het is altijd handig om het eens je in verdiept te hebben.
Totaal aantal Berichten: 6147
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ja hoor, ax-club.nl
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Visa Ventje schreef:De riem is onder de mom ‘hij ziet er nog goed uit’ terug gemonteerd. Komende zaterdag ga ik er mee bezig. Staat er nog ergens op het internet beschreven hoe dat moet? Ik doe het met hulp van iemand, maar het is altijd handig om het eens je in verdiept te hebben.
Jij werkt(e?) toch bij een Citroënspecialist?
Jeroen
Ik help wel eens ja. Eerder wat meer i.v.m. drukte op school.
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor zo’n lullige paar tientjes zet je er toch gelijk een nieuwe riem in? Vreemd….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Visa Ventje schreef:Ik help wel eens ja. Eerder wat meer i.v.m. drukte op school.
Kijk dat is ook weer opgehelderd
Succes met de klus, ik vind het netjes dat je jezelf erin probeert te verdiepen, dom afkijken en na doen is geen kunst.
Zo! Nieuwe distributie riem en spanrol. De riem was wat versleten aan de binnenkant, de spanrol had zijn beste tijd gehad; die maakte flink wat geluid bij het handmatig ronddraaien. Er zit ook nog speling op.
Een leerzame klus, een riem vervangen. De spanrol kan er niet uit zonder de motor wat naar voren te manoeuvreren. De eerste keer stond de dieselpomp een tandje te ver. Later heb ik dit hersteld. Je moet van krukas naar brandstof pomp beginnen. Daarna de rest van de riem er op leggen. Als laatste de spanrol vast. Deed eerste keer kreeg ik het voor elkaar dat tijdens de spanrol spannen, de krukas een tweetal tandjes verdraaide.
Voor de rest een leuk bakkie, er zit alleen een bak speling op een schakelstang zodat de pook altijd naar links hangt . Zit je echt in een pan knikkers te roeren. Hoort er wel een beetje bij, bij zo’n axje. De auto heeft 224dkm gereden. Het kleurtje (hoe heet dit kleurtje?) vind ik wel leuk, dat zie je niet zoveel.
Die verschikkelijke wieldoppen moet er ook maar af…. alleen zonder lijkt de ax nog erger . Ik zoek nog leuke doppen!
Wat foto’s: