Vandaag eens de nieuwe thermostaat in de Chic geknutseld.. Qua klus stelt het helemaal niks voor, 2 schroefjes losdraaien, 1 afwasteil onder de auto zetten, en een flink aantal doeken bij de hand hebben. de thermostaat heb je er binnen no-time uit en weer in.. Even ontluchten, en presto.
Toen ik de Chic heb gekocht in 2004 heb ik na een paar maanden een GTi dash erin geknutseld. Het viel me op dat de kvs temperatuur altijd stabiel op 110 graden stond, ik dacht dat dat aan de kvs sensor lag, en heb er niet meer naar omgekeken. Na een paar maanden die sensor vervangen door een originele, zelfde probleem.. Daarna het GTi dash ongeruild met een ander, zelfde probleem.. Ik dacht dat dat aan de brakheid van de dashes lag, en niet meer verder naar gekeken..
Bij het ontluchten viel me op dat de BX mooi naar de 90 graden ging (logisch dat ie opwarmt als ie aanstaat), normaal zou ie richting 110 lopen alvorens de ventilator ging draaien. Dit keer ging ie bij 90graden zachtjes draaien (thermocontact werkt dus toch nog), en bleef heel mooi stabiel op 90 graden staan..
Ik heb dus 6 jaar rondgereden met een defecte thermostaat.. niet zo’n fijne gedachte..