Na ff te hebben zoeken naar de oorzaak van het beroerd stationair lopen van m’n BX heb ik ‘t eindelijk gevonden : na ‘t verwijderen van de luchtaanzuiging op de carb, zag ik hoe er flinke druppels benzine tussen het bovenste deel van de carb en de pakking in de carburator liepen. Ik vermoed dus ofwel een kapotte/haperende vlotternaald of een verkeerd ingestelde vlotterhoogte. Het gekke is, als ik rijd en een scherpe bocht naar rechts neem, de bx begint te stotteren. Bij een bocht naar links heeft ie dat probleem niet. Toch maar de vlotternaald dan ???? Alle tips en aanwijzingen zijn welkom !
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1440.jpg)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Welkom!
Citroen!
Thx, geweldig forum by the way, heb al ‘n hoop over die BX bijgeleerd. Na 12 jaar sleutelen aan eenden, weer eens wat anders hé
even de gehele carburateur schoonmaken? Kan het zijn dat de vlotter lek is? Had ik een keer met een brommer. (dit is natuurlijk anders maargoed)
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
yep, dat was ook m’n eerste gedachte, dus had de carb al gedemonteerd, vlotterkamers waren zo goed als zuiver. Toch maar even alle mengbuisjes en verstuivers proper geblazen, maar glad vergeten de vlotterhoogte te meten. Da’s iets voor de volgende dagen, heb me ondertussen een revisiesetje besteld, met nieuwe pakkingen e.d. Via een frans BX forum een hele thread gevonden hoe ik de carb kan reviseren en terug afstellen (handig als je wat frans kan als Belg hé).
Voor hen die graag fotootjes kijken, hierbij de link :
Voor zover ik kan inschatten is bij mijn carburateur de vlotternaald de oorzaak, die blijft haperen, zodat de carb gewoon overstroomt…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Vlotter kan lek zijn.
Laat de losse vlotter even drijven in een bakje water en ondersteun deze met je vinger bij het scharnierpunt zodat de vlotter horizontaal blijft.
Waneer een van de vlotter-elementen lek is, ligt deze duidelijk scheef in het water.
Zo, ‘k heb ondertussen het revisiesetje voor de carburateur aangekregen en alle nodige pakkingen en dichtingen vervangen. Nog eens een keertje de afstelling van de automatische choke doorlopen en…wonder bij wonder, ze startte meteen.
Maar te vroeg gejuicht : via de colourtune zag ik al meteen dat het mengsel te rijk was, een mooie rosse verbrandingsvlam *snik*
Weerom via de beide venturi’s een blik in het oneindige gegooid en ja hoor, d’r komt weer flink wat benzine uit de opening van de venturi gedruppeld. Vlotterhoogte staat netje op 33,5mm.
Toch maar eens de vlotterhoogte aangepast en jochei… via de venturi van de 2e trap komen al geen druppels meer. Enkel de 1e trap lekt ie nog…damn. Nu ben ik even aan het nadenken, zou het kunnen dat er teveel druk in de vlotterkamer ontstaat en zo de benzine via de 2 aanzuigopeningen in de vlotterkamer in de luchtmengbuisjes cq.venturi gedrukt wordt ? Heb ook reeds gecheckt of te terugloopleiding naar de tank niet verstopt zit… dit zou nl. ook een verhoogde druk in de carb kunnen veroorzaken, maar ‘t is niet het geval.
Wat zou het “druppelen” via de venturi’s nog kunnen veroorzaken, iemand ‘n idee ?
Citrofiele greetz uit de Kempen
Werner
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Is de vlotter nu ook vernieuwd?
Zoniet, kontroleer dan de vlotter op kleine beschadigingen (meestal aan onderzijde), in de vlotter zit een soort schuimachtig spul wat zich volzuigt met benzine wanneer de buitenlaag beschadigd is.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik ben geen carburateur specialist, maar ik weet uit ervaring wel dat een Solex carb aan slijtage onderhevig is. De Solex van mijn GT is bij 158000 km gewoon “op”, om maar wat te noemen.
Misschien kun je ergens een andere carburateur lenen ofzo, om eens te proberen?
G-ikX schreef:Is de vlotter nu ook vernieuwd?
Zoniet, kontroleer dan de vlotter op kleine beschadigingen (meestal aan onderzijde), in de vlotter zit een soort schuimachtig spul wat zich volzuigt met benzine wanneer de buitenlaag beschadigd is.
Ey, da’s een goeie tip, ik dacht dat die vlotters gewoon hol waren. Heb gemerkt dat 1 vlotter dieper in de vlotterkamer ligt (nl. de rechtse als je voor de carb staat), maar dat verklaart nog niet het “druppelen” van de venturi van de eerste trap hé. Tsja, als er iemand een andere identieke carbu even “te leen” zou hebben, dan kan ik ‘t één en ‘t ander gaan uitsluiten. Vermoed nog altijd overdruk in de vlotterkamers…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik zou toch een nieuwe vlotter monteren, heb hetzelfde probleem gehad met mijn BX DIGIT met solex carburateur.
Na montage nieuwe vlotter helemaal perfect! (en zuiniger)
Volgens mij is het onderdeelnummer bij Citroen 143356, prijs 33,89 euro incl. btw…...........
De vlotter zit in verschillende Solex carburateurs van de BX 1.4 - 1.6 -1.9 en gaat vaak lek.