2 van de 27
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
CX break C-matic is gesloopt
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 11 oktober 2010 01:19 AM
  [ # 16 ]

Zo, de kop is er vanaf! De auto afgelopen donderdag gekocht en de eerste 800km probleemloos doorstaan. Had ook niet gedacht dat hier een probleem zou optreden. Afgelopen zaterdag nog even naar de najaar bijeenkomst geweest, was weer leuk. Wat ik wel heb gehad was dat mijn gas bleef steken, leek net of de choke helemaal uitstond terwijl dat niet zo was. Geen idee wat het euvel kan zijn, als iemand een idee heeft graag!

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 11 oktober 2010 09:07 AM
  [ # 17 ]

Mooi, de eerste bak kilometers probleemloos rijden geeft altijd vertrouwen. Mooie CX, gefeliciteerd!

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 14 oktober 2010 05:02 AM
  [ # 18 ]

Beste mensen,

Heel vreemd maar mijn gas blijft zo nu en dan hangen, flink de toeren in en opeens is het ook weer weg. Lijkt wel of mijn gas kabel ergens blijft hangen maar deze voelt gewoon goed aan, heb gekeken of het met de choke te maken heeft maar kan daar ook niks zien. Waaraan kan dit euvel liggen? Graag hoor ik advies!

Mijn blower maakt zo nu en dan een hoog piepend geluid, is hier sprake van een kapot lager, of kan je met een beetje maaimachine olie deze piep/gier weg halen. Zo ja kan je makkelijk bij de aanjager?

Gisteren hielt opeens het slot van de bestuurders deur er mee op, kan alleen vanaf de binnenkant op slot gedaan worden. Als de de sleutel beweeg in het slot gebeurt er niks, niet open, niet dicht. Ga het weekend de boel open maken, is het een bekend euvel? Heb ik hier te maken met een los stangetje of moet ik de sloten nu vervangen?

groeten Maarten

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 14 oktober 2010 08:53 AM
  [ # 19 ]

De blower zit heel diep weggestopt, en waarschijnlijk is het lagertje gaar aan het worden.

Serie 1 slotjes kunnen afbreken. Het is een slotcilinder in een behuizing. Die cilinder kan vervangen worden. Let op, serie 2 past niet.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 oktober 2010 09:43 AM
  [ # 20 ]

Mijn blower was binnen een half uurtje vervangen. Hij zit direct onder het reservewiel.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 14 oktober 2010 11:08 AM
  [ # 21 ]
mbender schreef:

Beste mensen,

Gisteren hielt opeens het slot van de bestuurders deur er mee op, kan alleen vanaf de binnenkant op slot gedaan worden. Als de de sleutel beweeg in het slot gebeurt er niks, niet open, niet dicht. Ga het weekend de boel open maken, is het een bekend euvel? Heb ik hier te maken met een los stangetje of moet ik de sloten nu vervangen?

groeten Maarten

had ik ook, maar gelukkig heb ik er centrale vergrendeling op dus kon altijd open en dicht. afgelopen weekend de sloten uit elkaar gehaald en ook het deurslot, daar was een lipje afgebroken. ik heb het gerepareerd door aan de slotkant een sleufje van 2 mm breed en 4 mm diep te maken waar een plaatje in gaat van 7x8x2 mm die steekt dan nog 4 mm uit en pakt in vergrendel/ontgendel deel. maar makkelijker is natuurlijk om een setje andere sloten te regelen.

als je de deur toch open hebt, haal dan meteen t slotmechanisme eruit en ontvet deze goed (remmenreiniger) en vet hem daarna weer in (met siliconenspray of andere dunne olie) als je wil weten hoe alles los gaat, laat maar weten! (t zit nu nog vers in t geheugen)

greetzzzzzzzzzzzz

Rusty

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 14 oktober 2010 02:05 PM
  [ # 22 ]
Ree schreef:

Mijn blower was binnen een half uurtje vervangen. Hij zit direct onder het reservewiel.

Je hebt een serie II. Is dat bij de serie 1 hetzelfde?

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 14 oktober 2010 02:22 PM
  [ # 23 ]

Ree heeft een serie 1.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 14 oktober 2010 02:48 PM
  [ # 24 ]
mbender schreef:

Heel vreemd maar mijn gas blijft zo nu en dan hangen, flink de toeren in en opeens is het ook weer weg. Lijkt wel of mijn gas kabel ergens blijft hangen maar deze voelt gewoon goed aan, heb gekeken of het met de choke te maken heeft maar kan daar ook niks zien. Waaraan kan dit euvel liggen? Graag hoor ik advies!

Wanneer gebeurt dat? Als ‘t tijdens accelereren bij ‘t opschakelen gebeurt ligt ‘t inderdaad waarschijnlijk aan de gaskabel of aan de hevel op het gasklephuis, waaraan de gaskabel bevestigd is.

Als ‘t op willekeurige momenten gebeurt terwijl je met constante snelheid rijdt moet ‘t iets anders zijn. Of hij schiet uit de versnelling, maar dan moet je ook merken dat de aandrijving wegvalt. Of hij slaat op hol en dan zou ik niet weten waaraan het ligt, dan doen ontsteking, brandstofpomp, carburateur, gasklep of weet ik wat rare dingen.

Edit: maakt het nog wat uit of je op benzine of gas rijdt?

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 14 oktober 2010 03:11 PM
  [ # 25 ]

Kijk, wat een antwoorden, thanks iedereen!

Heeft iemand een blower te koop voor een serie 1, en wat moet dat kosten, anders voor de tijdelijke oplossing met een beetje maaimachine olie.

Slot is dus kapot, balen! Heeft iemand een setje liggen, zijn deze evt nog nieuw te koop, heb volgens mij wel eens een setje op beurzen zien liggen. Kan het kloppen dat deze slotjes
ook in de latere DS passen en alle GS/A? Zo onhandig om nu altijd een tas mee te nemen waar de tomtom, zonnebril, papieren en radio frontje in moeten, aangezien de auto gewoon op straat staat midden in Amsterdam. Als ik de deur panelen weg ik halen waar moet ik op letten? Zijn er nog andere tips bij het vervangen van de slotjes?

Het gas blijf eigenlijk hangen als ik af rem (kan zijn als ik terug schakel), dan blijft het toerental steken op de snelheid die ik daarvoor had. Als ik dan voor een stoplicht sta en zet de c-matic in neutraal schiet het toerental omhoog, zodra deze weer in de versnelling staat grijp deze direct weer aan en zakt het toerental iets. Tot nu toe zakt het toerental na een halve min (of zo) naar de normale stand. Het valt vooral op als ik dus af rem en stil kom te staan. in de laatste 1000km is het mij drie keer overkomen, 2x stoplichten 1x file.

groeten Maarten

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 14 oktober 2010 03:17 PM
  [ # 26 ]

Dat klinkt dan toch als gaskabel of die hevel op ‘t gasklephuis Wink Beide kun je proberen te smeren met bijv. teflonspray ofzo. Wat ook nog kan is dat de gasklep zelf blijft hangen.

Deursloten moeten nog wel te vinden zijn bij de cx-specialisten of ‘t clubmagazijn. Maar wat volgens mij ook nog kan is dat er gewoon een stangetje is losgeschoten, waardoor het slot niets meer doet. Als je dat weer vastklikt zou ‘t weer moeten werken, al betekent spontaan losschieten in dat geval toch wel dat er iets over de houdbaarheidsdatum heen is.

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2010 12:52 AM
  [ # 27 ]
mbender schreef:

Zo onhandig om nu altijd een tas mee te nemen waar de tomtom, zonnebril, papieren en radio frontje in moeten, aangezien de auto gewoon op straat staat midden in Amsterdam.

Niet om lullig te doen hoor, maar denk je werkelijk dat die flutslotjes van de CX een dief ervan weerhouden jouw zonnebril of TomTom uit de auto te klauwen? Hoelang woon je al in Amsterdam??  Laughing

Serieus, ik zou de portieren helemaal niet afsluiten en alles van waarde er gewoonweg uithalen en het dashboardkastje openzetten want ze maken meer stuk met openbreken!

mbender schreef:

Het gas blijf eigenlijk hangen als ik af rem (kan zijn als ik terug schakel), dan blijft het toerental steken op de snelheid die ik daarvoor had. Als ik dan voor een stoplicht sta en zet de c-matic in neutraal schiet het toerental omhoog, zodra deze weer in de versnelling staat grijp deze direct weer aan en zakt het toerental iets. Tot nu toe zakt het toerental na een halve min (of zo) naar de normale stand. Het valt vooral op als ik dus af rem en stil kom te staan. in de laatste 1000km is het mij drie keer overkomen, 2x stoplichten 1x file.

groeten Maarten

Ik kan niet geheel uit je verhaal opmaken of alleen het gas blijft hangen of fysiek het gaspedaal. Indien dat laatste het geval is, moet je eerder denken aan een stroef lopend heveltje dat de gasklep bedient o.i.d.  zoals reeds gesuggereerd.

Ter info nog: Jouw carburateur heeft een speciale extra stelschroef die de stationairstand regelt bij inschakeling van de C-Matic. In het Olving boek (Vraagbaak) staat dit vrij nauwkeurig beschreven. Een C-Matic heeft dit, omdat anders je motor zou ‘doodvallen’ wanneer je inschakelt.

Het zou kunnen dat hier iets aan schort, hoewel het niet erg logisch zou zijn.
Je zou de carburateur eens goed kunnen reinigen. Sowieso een aanrader.

Piepende blower betekent -zoals reeds gemeld- dat het lager op z’n eind is. Smeren heeft weinig zin en is een tijdelijke oplossing. In het CX Clubmagazijn hebben ze zeker weten nog losse blowers. Ben je al lid?

Slotje is eenvoudig te verwijderen. Het wijst zich vanzelf denk ik. Zit geborgd met een plaatje.
Deurpaneel wel heel voorzichtig verwijderen, let op de clipjes rondom, die breken snel af!!!
Laatst hoorde ik van iemand die ze loswipt met een vleesvork (ja, om het vlees te keren in de braadpan). Goede tip, want dit is veel beter dan een schroevendraaier. Er bestaat ook officieel gereedschap voor, want in een garage met een vleesvork, tja…  Mr. Green

Begin met losmaken van het grote handvat (2 schroeven achter de afdekrondjes).
Het zwarte hendeltje voor het deurslot trek je er met kracht af, de ‘trigger’ (het oog) om de deur te openen zit geborgd met een borgveertje die je eerst met een schroevendraaiertje een stukje omhoog moet wippen. Daarna schuift hij er zo af.
Als laatste alle clipjes rondom loswippen.

 

Succes!
Léo doei

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 oktober 2010 01:07 AM
  [ # 28 ]
mbender schreef:

Heeft iemand een blower te koop voor een serie 1, en wat moet dat kosten

Er zijn 2 modellen gemonteerd in de serie1. Welke moet je hebben? Foto!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 16 oktober 2010 01:06 PM
  [ # 29 ]

hartelijke dank voor alle bruikbare info! Vandaag helaas geen tijd maar probeer morgen wat aan de CX te gaan klussen, vandaag wel een setje met nieuwe slotjes weten te regelen. Woon al een paar jaar in Amsterdam en laat altijd alles in de auto liggen, nooit wat uit de auto gehaald alleen een paar deukjes in de loop der jaren. Bij de GSA kon ik zelfs met mijn fiets sleutel de deur open krijgen dus echt indruk maken deze slotjes niet. Heb ook een tijd een CX te leen gehad waar de deur ook niet op slot kon, dat ging ook goed.
Foto maken van de blower en auto is een beetje lastig aangezien mijn camera twee weken geleden is overleden. Het is een serie 1 uit 1980, heb je daar genoeg info aan om te weten welke blower er inzit.
De auto loop op LPG dan wordt de carburateur toch niet gebruikt, dus schoonmaken heeft dan toch geen zin in deze?? Wil het wel doen om de auto weer beter op benzine te laten lopen maar daar los ik het probleem van het hangende gas niet mee op. De volgende keer dat het weer gebeurd moet ik even opletten of het gaspedaal ook blijft steken, durf ik nu niet met zekerheid te zeggen.
Weet iemand wat een gemiddeld verbruik van een 2400 c-matic moet zijn? Rij nu in de stad met de CX 1 op 5 en op de snelweg 1 op 6/7 wel op LPG en een break.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 oktober 2010 02:39 PM
  [ # 30 ]

Een kennis van reed met zijn Prestige automaat op benzine 1:7 tot 1:8 (gemengd stad en snelweg 130). Aangezien de automaat ook een driebak is en een Prestige een vergelijkbaar gewicht heeft, zou dat verbruik vergelijkbaar moeten zijn. Heel slecht doe je het dus niet.

Profiel  
 
 
2 van de 27
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook