12 van de 27
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
CX break C-matic is gesloopt
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 februari 2011 07:16 PM
  [ # 166 ]

De motor zomaar van een handbak voorzien zal niet zomaar gaan. De krukas van een C-maticblok is namelijk anders!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 05 februari 2011 07:51 PM
  [ # 167 ]
waterman schreef:

De motor zomaar van een handbak voorzien zal niet zomaar gaan. De krukas van een C-maticblok is namelijk anders!

Dus gewoon een hele andere configuratie erin. Motor en bak dus! Tenzij topicstarter zin heeft in krukaswissels etc.

Zoals jij ook al elders in dit topic aangegeven hebt, is dit de meest onbetrouwbare CX, of anders gezegd de minst betrouwbare. Het uiteindelijke resultaat is hetzelfde: “Pausenlos Pannen” zoals Autobild ooit schreef….

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 05 februari 2011 08:20 PM
  [ # 168 ]
mbender schreef:

Update, de auto start weer zoals het hoort, bleek een losse aarde draad te zijn hoe kon ik die losse draad over het hoofd zien! Gelijk met de anwb doorgemeten en de dynamo is gewoon goed laad keurig en geen schommelingen in de spanning!

Maandag nu maar aan de slag met de to-do puntjes om de motor zonder hikken of stoten te laten lopen!

Terug komende op de c-matic:
-Als de bak koud is kan ik bijna onmogelijk in de 2de versnelling komen, heb hier kracht voor nodig; is wel eens gepaard gegaan met tanden knarsen en schiet dan ook weer uit de versnelling.
-Bij de eerste versnelling gaat het zoals het hoort en met de 3de ook geen problemen.
-Zodra de bak olie warm is gaat het schakelen probleemloos
- De 2de is ook met warme bak de versnelling die het traagste aangrijp (de klik), bij de andere hoor ik bijna direct de klik en staat de auto in de versnelling.

Welk probleem staat mij hier te wachten? Natuurlijk moet ik hier binnenkort aan gaan sleutelen maar richt ik schade aan als ik nog even door rij. Rij nu weg in de 1st, schakel op naar de 3de en na een paar kilometer gebruik ik pas de 2de

Kan je hem vooralsnog niet alleen in de drie laten rijden. Met een GSA C-matic kan dat, zelfs volgens het instructieboekje. Zal voor een CX wellicht ook gelden? Daar wordt ie wel nog trager van dan hij al is, maar als noodoplossing misschien een optie?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 05 februari 2011 09:22 PM
  [ # 169 ]

Kom kom, niet té negatief. Een C-matic als dagelijkse auto is misschien wat riskant, maar wellicht is de TS een rustige rijder:
- die van herrie op hoge snelheden (geen injectie dus korte bak) geen last heeft?
- en de bak dus ook spaart (geen aanhangers over 17% hellingen rossen)?

Mijn C-matic heeft me afgelopen 20.000km nog maar 1 echt probleem gegeven (nieuwe elektroklep, zou zelfs nog nieuw te verkrijgen geweest zijn), de gewone hydrauliek al meer: stuurcommando, drukregelaar, remaccu, HD-pomp.

Eerst de Fluide-T verversen, desnoods paar keer om goed te spoelen: je weet niet wat erin zit nu. Daarna mag volgens George (van Hydraulique) mag een C-matic koud wat stroef schakelen. Bij mij duurt dat nu 30 seconden en geldt het voor alle versnellingen, als ik te lang wacht met mijn gordel om doen is het voorbij Wink  Uit de versnelling schieten is bij mijn C-matic nog niet gebeurd, lijkt me ook echt niet goed.

Maar mijn idee: eerst 1-2 keer Fluide-T verversen (evt. inclusief filter maar die kan zó vast zitten dat je de bout kunt slopen) en dan verder kijken.

Succes!

EDIT:
Lees net nogmaals je bericht, bij de 2 duurt de KLIK ook langer. De bak heeft een simpel contacthuis om de positie te bepalen: P-R-N-1-2-3. Gebeurt in het zwarte doosje bovenop de bak:€€€€€€

Even gezocht: als er wél 12V wordt doorgelaten, kun je schakelen (want dan krijgt de elektroklep de 12V). In iedere versnelling (1-2-3-R) wordt het contact verbroken, want anders zou bij stroomuitval direct de aandrijving wegvallen. Even kijken of het contact wel juist wordt gelegd/verbroken?

PS met dank aan mkatgert, die mij dit ooit uitgebreider uitlegde.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Gepost: 05 februari 2011 10:11 PM
  [ # 170 ]
Rogier 1975 schreef:

Eerst de Fluide-T verversen, desnoods paar keer om goed te spoelen: [ .... ]

Gelukkig zijn daar nog vele hectoliters van voorradig.  Laughing


Ik hoorde trouwens ooit dat Castrol een alternatieve olie maakte, maar dat deze inmiddels ook al uit productie is.  hmz

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 06 februari 2011 05:32 AM
  [ # 171 ]

Met de bak kan ik voorlopig wel leven als de motor maar regelmatig loopt en bij stilstand niet afslaat. Nu moet ik bij elk stoplicht de c-matic in neutraal zetten en dan kom ik weer lastig de 2de verzet in. Ik schakel nu dus heel veel door een slecht lopende motor. Als ik eenmaal van de 1 of 3 naar de 2 schakel is er geen probleem en blijft deze ook keurig in de versnelling staan. Alleen van neutraal naar de 2de en zeker met koude bak gaat het slecht.

Ik trek nu altijd op in de 1st versnelling en schakel dan door naar de 3de. Daarna kan ik probleemloos schakelen tussen 2de en 3de versnelling.

Maandag morgen naar vd Laan om daar het probleem met de slecht lopende motor op te lossen. Gelijk ook maar de t-olie vervangen en kijken hoe het dan gaat. Moet eerst maar weer wat vertrouwen winnen in deze wagen.

Motor en bak vervangen vind ik nogal een grote ingreep en als het niet noodzakelijk is liever niet, heb namelijk geen geldboom in de tuin.

Zoals La Leo eerder ook al melde moet het mogelijk zijn alles netjes af te stellen op contact punten met LPG/benzine, en moet het betrouwbaar zijn. Zo had mijn vader in 1982-83 ook een cx-break reflex met LPG (bordeaux rood) en reed daar probleemloze 100 000 km per JAAR mee, 8500km per maand, 275km per dag!! Na twee jaar de auto verkocht.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Gepost: 06 februari 2011 11:03 AM
  [ # 172 ]

Da’s precies wat ik ook bedoelde: onze opa’s en om’as (althans de mijne) zijn in de jaren ‘50, ‘60 en ‘70) half Europa door gekacheld op simpele contactpuntjes en condensators. En dan zou het nu ineens niet meer lukken hiermee te rijden?  Dat geloof ik niet.

Natuurlijk, de technieken gaan voort en inmiddels is er geen enkele moderne auto die nog op contactpunten draait. Ik begrijp daarom best heel goed waarom veel mensen op bijvoorbeeld de 1-2-3 ontsteking overschakelen en zeker bij de SM gaven die dubbele cassettes met contactpunten vaak problemen en is modificatie zeer wenselijk. Maar toch.. in de simpele vorm bij eenvoudige techniek… ooit heeft het prima gewerkt!

Hier een leuk verhaal, moet kunnen op de zondagochtend:

Op onderstaande foto staan mijn Opa en Oma met hun Panhard Dyna, waarmee ze in de jaren ‘50 over de bergpas van de Gross Glockner in Oostenrijk reden, een berg van bijna 4000m hoog.
Veel mensen hadden schamper gelachen en tegen mijn opa gezegd dat je met zo’n klein eenvoudig wagentje nooit zo’n klim zou kunnen volbrengen, te weinig PK! Maar mijn opa was volhardend en een uitstekend chauffeur bovendien, die wist wanneer je moest (terug)schakelen. Oververhitting was in die tijd het grootste probleem bij auto’s. Met een auto volgepakt met bagage (conservenblikken Laughing ) bereikte hij de top zonder problemen, zonder één misfire! Daarboven keken sommigen wel vreemd op dat het toch gelukt was.
Mijn opa was daarop zó trots dat hij daar ter plekke een speldje kocht van de “Gross Glockner Hochalpenstraße”. Zowel die foto als dat speldje prijken nu op mijn bureau, als eerbetoon aan Oude Techniek en aan twee mensen die in die tijd al het avontuur aangingen toen de meesten nog niet verder kwamen dan een weekje Egmond aan Zee.  Cool


(Sorry voor de schaduwen, is een foto van een foto, heb even geen scanner bij de hand. De foto zelf is duidelijk niet genomen bovenop de pas, maar ergens in het dal, maar wél tijdens die reis!)

Mijn opa had trouwens altijd een G in zijn kenteken, omdat hij Gerrit heette. In die dagen was het kenteken nog verbonden aan de persoon, niet aan de auto!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 06 februari 2011 11:13 AM
  [ # 173 ]

Ik zou voor de romantiek bijna proberen contactpuntjes in mijn CX te zetten Smile

Weet je zeker dat je vader niet gewoon uit Noord-Holland kwam? Daar staat die G voor…

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gepost: 06 februari 2011 11:32 AM
  [ # 174 ]

OPA Ree, niet vader!!

En ja.. dat zou ook kunnen, hij kwam uit Hilversum. Maar tegen mij zei hij altijd dat hij dat had aangevraagd omdat hij Gerrit heette. Het boefje!  Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 februari 2011 12:03 PM
  [ # 175 ]

Ik ben het met je eens dat contactpunten prima kunnen werken in het geval van een CX. Echter, bij deze meneer zijn auto werkt de vacuumvervroeging niet goed (of helemaal niet) en tja… dan wordt het eigenlijk nooit wat. Heb je vervroeging, contactpuntafstand, verdeelkap en rotor aksnede de bougie’s en kabel goed voor elkaar dan kan het inderdaad perfect werken. Elektronisch blijft echter de oplossing…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 06 februari 2011 12:14 PM
  [ # 176 ]

Klopt, dus zit er bij hem een zwakke (kapotte) schakel in het geheel.
Maar ik zeg al weken in dit topic: als je alles grondig en systematisch naloopt en in orde maakt, moet het goed kunnen werken!

Tot nu toe heeft hij nog steeds niet alles nagelopen en alles gerepareerd of vervangen dat kapot was of het probleem veroorzaakt!

Hij kan er ook ineens een 1-2-3- opzetten of iets dergelijks, dat is een oplossing ja.
Of gewoon een nieuwe vacuumvervroeger scoren.


Edit: of hij plaatst de vrijwel probleemloze halfelektronische ontsteking zoals op bijv. de Douvrin, maar dan moet wel het tandwieltje van de verdeler worden aangepast.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 06 februari 2011 01:38 PM
  [ # 177 ]

ook een beetje off topic: Leuk verhaal Leo maar het lijkt nu wel of de oer-ontsteking uit de middeleeuwen stamt! En inderdaad: het is eigenlijk een perfect en betrouwbaar systeem en heerlijk zelf af te stellen. In mijn studententijd had ik achtereenvolgens een kevertje, een golfje en een CX 2000 en die stelde ik af met een simpel 12v volt lampje met krokodilleklemmetjes en wat voelermaatjes. Later deed ik het heel modern met een stroboscoop. Toch “maar” max zo’n 30 jaar geleden. Ik realiseer me nu dat mijn huidige T2 de modernste installatie heeft die ik ooit heb gehad! Maar inderdaad waterman: de vervroeging kon ik zo niet controleren.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 februari 2011 02:52 PM
  [ # 178 ]

Mooie foto, van die Panhard Dyna X. 750cc waarschijnlijk. Klein maar dapper.
Moderne 123-ontsteking is prima, maar kan nog steeds kapot. Op mijn DS break rijd ik nog rond met puntjes-ontsteking. Heeft me nog nooit laten staan….
Die CX-break moet ook wel goed aan het lopen te krijgen zijn!

Citroen!

Profiel  
 
Gepost: 06 februari 2011 03:24 PM
  [ # 179 ]

Mijn Opa’s motto was altijd: kleine auto’s, kleine problemen. Niet geheel terecht, maar ja, hij geloofde daarin.
Zo zijn ze ook ooit met een Fiat Topolino (met zo’n oproldakje) naar het Comomeer gereden. Met m’n vader en z’n neefje achterin + bagage!

Oké sorry voor de Off-topic, maar nostalgie roeleert gewoon.  surrender

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 06 februari 2011 03:41 PM
  [ # 180 ]

Kijk wat een levendige discussie voor deze stormachtige zondag. De vacuüm vervroegen is van sev marchal en ben nu al bij drie specialisten geweest om een goede te vinden, zonder het beoogde resultaat. Ik heb geen zin om lukraak alles direct te vervangen als ik niet zeker weet dat “het” de oorzaak is. Zo ben ik overtuigt dat het huidige probleem niet de contact punten zijn. Ik wil dus eerst de oorzaak vinden en daarna de keuze maken: verbeteren of door origineel vervangen! Natuurlijk is een elektronische ontsteking een verbetering maar weet niet of mijn huidige probleem dan opgelost is. Ik vind 300/400 euro best een bedrag om zomaar even uit te proberen.

Leo mooi verhaal over je opa, zo heb ik momenteel de foto van mijn vaders CX-break met mij als klein ventje op de voorgrond ook op mijn bureau staan. Daarnaast staat een andere foto waar ik weer als klein ventje achter het stuur zit van mijn moeders rode kever. De lak van deze kever was wat beschadigd dus mijn vader wilde deze wat bij werken met verf. Resultaat was mooi totdat het die avond begon te regenen en het waterverf bleek te zijn!

groeten Maarten

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
 
12 van de 27
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook