













































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mbender schreef:Zo ben ik overtuigt dat het huidige probleem niet de contact punten zijn.groeten Maarten
Hoe ben je daar zo overtuigd van Maarten? heb je de contacthoek al even gemeten en het ontstekingstijdstip al gecontroleerd?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Hoi Waterman heb ik begin januari nog allemaal gedaan en vervangen voor nieuwe, maar staat wel op het to-do lijstje voor morgen om wéér te controleren!
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik hoop dat je wat gaat vinden. Vergeet svp ook niet dat die vacuumvervroeging écht belangrijk is! Als hij lekt kan je de slang trouwens beter even afdoppen. Die je dat niet dan zuigt ie zeker valse lucht en tja.. dan loopt ie ook ruk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Het heeft mij weer een dag gekost maar nu wel met positief resultaat! Het volgende is allemaal gedaan:
-begonnen met de kleppendeksel verwijderen en de bougies verwijderen, de afstand was goed maar helemaal doorweekt met olie, evenals de pijpjes.
-4 nieuwe O ringen en 4 nieuwe pijpjes gemonteerd en alles droog gemaakt
-De kleppen gelijk gesteld, deze waren na 5000km wat verlopen
-Nieuwe massa verbinding gemaakt tussen de accu en carrosserie, dat was immers de oorzaak van het niet starten afgelopen vrijdag
-Daarna de contactpunten gesteld en het ontsteking tijdstip gesteld, deze waren niet slecht maar kon strakker afgesteld woorden.
-het stationaire toerental kon ook weer iets lage en daarna liep mevrouw weer als een naaimachine
Gelijk een stuk gereden en ook in de stad met file en geen elke probleem meer, de motor loopt weer als een naaimachine, heerlijk rustig.
Het probleem met de c-matic is nu ook niet erg meer aangezien ik niet bij elk stoplicht weer van neutraal in de versnelling moet zetten. Alleen bij koud wegrijden in de 1, daarna opschakelen naar 3 en dan gewoon tussen de 2de en 3de rijden. Dat gaat uiterst soepel en zonder kracht of knarsetandend.
Nu maar even een maand probleem vrij rond rijden om weer wat vertrouwen terug te winnen. Zoals de auto nu aanvoelt durf ik zo naar zuid Frankrijk de rijden en dat gevoel heb ik tot nu toe nog nooit eerder gehad bij de CX
Ben nu opzoek naar de vacuüm vervroeger van sev marchal en een slotvanger voor de achterklep.
Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
goed man!


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Zijn natuurlijk gewoon heel goede auto’s. Zeker als alles gewoon werkt Enne - in een ruk naar zuid Frankrijk, da’s nou precies waarvoor ze gemaakt lijken te zijn. Geniet ervan, Maarten.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Mooi werk Maarten. Ga je ook nog zeker 1x Fluide-T verversen? Als “we” nu ook die 2 van de C-matic met zulke onderhoudsmaatregelen in het gareel krijgen, ben je helemaal klaar voor Zuid Frankrijk
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Proficiat, goed werk!!
Maar…. weet je nu waar het aan lag?? Alleen aan die brakke massakabel?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
De vreugde was wéér van hele korte duur!!!!!!!!!! Kom net thuis na ruim 1 uur op de anwb te hebben gewacht!!!! Nu is gelukkig alles weer goed maar het kreng wilde met geen mogelijk aanslaan nadat ik bij een vriend een hapje had gegeten.
Bij de verdeelkap was geen vonk, wat nu! Bij de bobine was de stroom toevoer wel goed dus toch maar weer bij de ontsteking zoeken. Blijkt een stekertje onder de condensator los te zitten. Bij het afstellen van de contactpunten blijkbaar toch een stootje gekregen waardoor deze bijna los zat. Vast zetten en weer keurig lopen.
Zoals je kan begrijpen kon ik wel huilen en op dat moment stond ik op het punt de CX de plomp in duwen. De 10km daarna naar huis reden weer zo soepel en lekker dat je alle ellende weer bent vergeten.
Leo denk dat het probleem uiteindelijk de O ringen waren waardoor de bougie schachten helemaal vet waren. Toen dat was opgelost kon ik de rest goed afstellen. Lijkt net een oude alfa alleen op de eerste dag/rit is alles goed afgesteld daarna verloopt alles weer, maar die eerste rit is zo goed, zo perfect dat je alles verder voor lief neemt.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Gaat even met horten en stoten,maar uiteindelijk gaat het goedkomen let maar op














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mbender schreef:Leo denk dat het probleem uiteindelijk de O ringen waren waardoor de bougie schachten helemaal vet waren. Toen dat was opgelost kon ik de rest goed afstellen..
Dat lijkt mij niet. Olie isoleert en heeft dus verder geen invloed op verlies/vonkoverslag.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
mbender schreef:Zoals je kan begrijpen kon ik wel huilen en op dat moment stond ik op het punt de CX de plomp in duwen.
Lullig voorval!!
En zeer begrijpelijk hoor, dat gevoel, maar wel geheel onterecht in dit geval (dat van die plomp), naar mijn bescheiden mening.
Want je zegt het zelf al: stekkertje zat niet goed vast en wie was daar het laatst aan geweest? (nouja, dat weet je zelf ook wel).
Ik denk dus dat zoiets kleins de hele tijd al het probleem heeft veroorzaakt. Die stekkertjes zijn óók 30 jaar oud, kunnen gaan uitlubberen etc. Het luistert heel nauw allemaal, elk detail telt! Eén klein dingetje en je staat stil…. Dit kan met ELKE klassieker gebeuren, niet alleen met een CX.
Of praat maar eens met de eigenaars van een ‘moderne’ 25 IE met vol-elektronische ontsteking…. kapotte BDP-sensoren all over the place!
P.S. Leg alsjeblieft een reserve condensator in je handschoenenkastje, die dingen kunnen, ja óók als ze pas nieuw-vervangen zijn, spontaan kapot. Zéker als je steeds gerommel hebt gehad met de ontsteking! Pas nog meegemaakt, nog geen jaar oud en nu al kapot wegens gelazer met (een ander deel van) de ontsteking.
Staat alles echter eenmaal vlekkeloos afgesteld, dan kunnen ze jaaaren mee!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Lullig voorval maar die plomp…..
Net terug van vakantie, staat notabene de pastoor vlakbij zelf met zijn moderne Focus stil…De buurman belt of Puffel ff kan kijken. Wat blijkt: afgebroken (!) totaal verroeste bougie. Kennelijk lekte dat ding regenwater in de bougiegaten van het blok want er stond water in. Nieuwe bougies gehaald en lopen weer.
Ergo: modern spul kan ook kapot. bizar, nooit gezien. Als je alles van te voren weet..enfin, wisselgeld mocht ik houden en nu weer verder aan de eigen car. Lang leve de ANWB!















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
De ANWB verdient een dikke pluim in 2011 al 3x geholpen. Waarvan ik het meeste baal is dat de auto dit jaar al 4x bij een garage is geweest, als ik de auto ophaal rijd deze weer redelijk goed maar nu al 4x binnen 1 dag na het ophalen alweer ellende. Dan zinkt de moed redelijk in je schoenen en salaris van afgelopen maand is er ook alweer doorheen. Ik kan het gewoon niet meer veroorloven als ik elke maand gemiddeld 750 euro aan onderhoud heb plus de reguliere kosten. Rijden mag best geld kosten maar dit gaat de pan uit.
Het vervelende is dat het constant weer nieuw problemen zijn, dus de garage/specialisten kan je ook nauwelijks de schuld geven. Ik haal een werkende auto op en ben er meestal zelf bij als 3de en 4de hand van de monteur. Het werkt dat verricht wordt gaat in goed overleg en is op dat moment de meest voor de hand liggende oorzaak van het probleem. De auto loopt elke keer weer 80% beter dan voor het garage bezoek maar altijd van hele korte duur. Gisteren was de eerste keer toen ik weg reed bij de specialist dat ik dacht nu is het helemaal goed. Als de auto dan binnen enkele uren weer niet wil starten dan moet je hele goed zelf beheersing hebben om de auto niet bij de eerste de best sloot de plomp in de duwen, ik was het spuug zat!
Wilde op dat moment het liefst een Toyota Starlet, eentje die mijn moeder ooit nieuw heeft gekocht en na 4 jaar gebruik met winst wist te verkopen. Positieve afschrijving bij een nieuwe auto en nooit een enkel probleempje gehad! Nu ik hier toch over begin dat gelde ook voor haar Honda civic, die heeft 16 jaar lang met minimaal (bijna zonder) onderhoud (mos zat op het dak) trouwe dienst geleverd en heeft haar NOOIT laten staan, werkte altijd! Ik verwacht niet dat een CX zó betrouwbaar kan zijn maar de afgelopen maand kwam niet bepaald in de buurt van enige betrouwbaarheid.
hehe dat lucht weer op! Moet zo weer weg met de CX dus ff duimen.
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maarten, één advies met betrekking tot de ontsteking: stop je zoektocht naar die vacuumunit en koop, zodra je het kan betalen, een electronische ontsteking. Dat lost in ieder geval DAT gezeik op!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste