Het heerst in het Amsterdamse… ( KLIK )
1) Kijk even achter je reservewiel. Daar zit de splitter.
2) Check alle vacuumslangetjes bij de carburateur of deze vastzitten, idem stekkertjwes bij bobine en de + kabel
succes!















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Bedank voor de tip van de spitter, ga het morgen direct controleren, heb zaterdag het reservewiel uit de auto gehad dus lijkt mij een logische oorzaak.
Vandaag op en neer geweest naar Rotterdam en dan is het verdomt onhandig als je op het stukje traject controle niet zien hoe hard je gaat, daarbij komt ook nog dat ik de inhoud van mijn LPG tank controleer via de dagteller die dus nu stil blijft staan (LPG metertje is stuk).
Het stotteren komt vooral voor als ik in de file rij/stoplicht sta en de motor is warm. Zodra ik rij is het stotteren helemaal voorbij. Het is echt met warme motor vanuit stilstand weg rijden dat deze giga stottert totdat ik na een paar seconden toeren maak en dan is het goed. Kan het zijn dat de verdamper niet genoeg koeling krijgt waardoor deze storing geeft? In dat geval kan de oorzaak liggen in een brakke thermostaat? De ventilatoren voor de radiateur slaan wel netjes aan maar dat werk toch via een andere sensor? Ben een beetje hardop aan het denken en waardeer jullie input in deze zeer!
De ontsteking zelf lijkt mij niet aangezien ik deze begin mei voor een groot deel heb vervangen en madame verder heel mooi rustig loopt.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Kleine correctie: de splitter zit niet achter het reservewiel. De splitter zit in de bak bevestigd, maar daar hoef je niet te zoeken, want wat er hoogstwaarschijnlijk gebeurd is, is dat je per ongeluk de tellerkabel uit de achterkant van de klok hebt getrokken.
Dus: wiel er weer uit, de kabel beet pakken vlakbij het schutbord en deze weer stevig richting de klok drukken, je hoort hem er dan weer in klikken.
En over dat sputter-probleem: doet de auto dit ook op benzine of alleen op gas? Dit is een belangrijk testje, want dat kan je meestal vertellen of het aan de ontsteking ligt of aan de brandstof toevoer.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Hoi Leo,
De dame loopt nooit echt mooi op benzine dus het sputteren is op LPG. Ik rij alleen op de snelweg af en toe stukjes op benzine maar dat gaat nooit echt heel lekker, deze zomer ga ik de carburateur reviseren, tot die tijd afhankelijk van LPG.
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Is je membraam van de verdamper niet vervuild? vaak zit er vervuiling in van het gas wat nog vloeibaar was.
Bij de nieuwe installaties zit er een filter tussen, ik weet niet of dit bij jouw het geval is.
Groeten Jan.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
De kilometer-kabel was met een flinke duw ook weer voor elkaar, altijd fijn als het euvel snel is opgelost. Verder is de CX weer lekker onderhanden genomen, ivm drukke baan toch maar wat werkzaamheden uitbesteed waar een brug handig bij is. Maandag kan ik wagen weer halen in Abbenes. Het volgende is allemaal onder handen genomen: het bekende nylon dopje op de schakel stang is vervangen waardoor de c-matic weer soepel en direct moet schakelen. De bakolie vervangen, motor olie vervangen inclusief olie filter die ik nog had liggen. Gelijk ook koelvloeistof vervangen, inclusief een slang (had ik ook liggen) en hoor nog of de thermostaat kapot was, zo ja wordt deze ook vervangen.
Binnenkort ook maar wat aandacht aan de carburateur gaan geven, praat er al een tijdje over maar moet de boel nu lekker los halen en reviseren. Wil daar een paar vakantie dagen voor opnemen en bij mijn ouders doen aangezien ik daar een lekkere werkplek voorhanden heb.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Even een snelle vraag, met een c-matic is het maximale gewicht die je achter de auto mag/kan hangen ook anders dan bij een normale bak?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Het is een hele tijd stil geweest rond mijn CX, dat was een redelijk goed teken. Helaas vandaag een stuk van 200km moeten rijden na 2 weken stil stand, auto werkte direct dus dat was een goed teken. Onderweg naar huis begon de auto wat zoekerig te sturen en na steeds meer te trillen. Dacht direct aan een lekke band, helaas. Na een korte controle op de vluchtstrook verder gegaan. De wagen begon steeds meer te trillen, ook met lage snelheden leek het net of ik een ovaal wiel heb. Mensen wat kan het zijn, de laatste KM naar huis heel rustig gereden en gelijk hier een bericht.
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wielbouten zitten goed vast?
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tja, je zou denken van niet, als je dit leest…
Of stuurkogel / lager van de R-aandrijfas gaar, maar daar gaat de wagen niet meteen van zwabberen.
Even op de krik zetten en voelen dus!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
gebroken staalgordel in je band ?
even bandje wisselen en kijken of de tril/zwabber zich verplaatst















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
wielbouten zitten zeker goed vast da heb ik gelijk bekeken, aan de banden is vanaf de buitenkant niks te zien. Heb het één keer bij mijn DS gehad dat de staalkabel in de band brak toen was deze dubbel zo groot. Ik ga zo de auto maar eens opkrikken, dat heb ik gisteren avond niet op de vlechtstrook gedaan.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zitten er misschien MXL banden onder jouw cx? die zijn berucht om breuken in de staalgordel..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Iets meer duidelijk, na het opkrikken van de wagen. Rechts voor zit iets speling op het wiel als ik deze in de rijrichting beweeg. Dat is het enige wat ik heb kunnen ontdekken. Gelijk maar contact opgenomen met vd Laan en daar is het vermoeden dat er ergens spelling op de onderste draagarm zit. De auto kan maandag morgen op de brug om te kijken wat het probleem is. Tot die tijd lang leve het OV en de fiets, lekker zo terug komen van vakantie.
Het leed werd iets verzacht toen ik hoorde dat mijn broertje vandaag in de C70 van mijn vader de autosleutel had laten zitten en deze na een paar minuten vanzelf sluit. Hij stond klaar om nu op vakantie te gaan met zijn vriendin. Nu moet hij eerst met de trein van Rotterdam naar Zwolle om de reserve sleutel te halen. De ANWB wil de auto niet open maken, aangezien de auto niet op naam van mijn broertje staat.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
mbender schreef:Het leed werd iets verzacht toen ik hoorde dat mijn broertje vandaag in de C70 van mijn vader de autosleutel had laten zitten en deze na een paar minuten vanzelf sluit. Hij stond klaar om nu op vakantie te gaan met zijn vriendin. Nu moet hij eerst met de trein van Rotterdam naar Zwolle om de reserve sleutel te halen. De ANWB wil de auto niet open maken, aangezien de auto niet op naam van mijn broertje staat.
Ik heb gisterenavond 400 km ge-CXt omdat mij zwager iets soortgelijks had gedaan op de terugweg van vakantie. Even op en neer naar Oldenzaal, heerlijk. En altijd leuk om met een CX ‘to the rescue’ te komen.
Succes met de wielspeling as maandag!