Links en rechts kun je verwarren inderdaad ; je kunt ook de linker dan proberen en de middelste pool , kijken of `ie dan lineair oploopt.
Zo niet bedrading nalopen en meten op de punten hiervoor door mij genoemd .
Bij een kapotte potmeter krijgt je el.regeleenheid geen gegevens en zal in de noodloop gaan , waardoor de auto onregelmatiger KAN gaan lopen.
Je hebt toevallig geen uitleeskastje voor je foutcodes van Malle Pietje?
Is in dit soort gevallen erg handig .
Als ik geen lin. spanning op de middelste pool van de stekker van de gasklep meet, dan is dus de potmeter van mijn gaspedaal stuk???!
Ja , of je bedrading naar of van je pedaal.
(Welke “prikker” maakt niet zo veel uit , als `ie maar op V. staat.)
Meten is weten,groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
manus schreef:Er zitten nieuwe eyquem’s in.
Gooi die er maar weer uit en zet er nieuwe NGK’s V-line 20 in.
Ik had afgelopen maart ook nieuwe Eyquem’s (van de Dealer!) in m’n XM TCT gezet
En vorige maand toen het wat vochtiger werd sloeg die bij koude motor af na het starten.
Nieuwe NGK’s van bovengenoemd type erin, en de probleem waren weg.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ik kan de ervaring van BasisBIX onderschrijven. V-lines erin!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Dirk (en anderen),
Ik heb de gaspedaalpotmeter nog eens aan een test onderworpen en op de buitenste polen staat rond de 5v., maar op de binnenste staat 0,5v. en er komt geen 0,1 bij, gas geven of niet. Dusss, potmeter stuk?!!! Moet je die bij de dealer bestellen (financieel te doen?) of zijn er meer opties? Ik ben heel benieuwd wat dit op gaat leveren! Als dit achter de rug is, zal ik me eens op de bougies storten.
P.s. Om bij die gaspedaalpotmeter te komen riskeer je wel een hernia.
Groet Manus.
Beste Manus ,
Het lijkt er sterk op dat `ie stuk is .
Temeer omdat je geen waarschuwing van je MM kreeg , die krijg je wel bij een kapotte gasKLEP-potmeter;niet van je pedaalpotmeter.
Je gaspedaalpotmeter gaat behalve naar je motormanagement(MM)ook nog naar je veercomputer(VC).
Als extra contrôle kun je `em ook op je VC meten:
Contact uit!
Haal beide stekkers van je VC af , een witte en een zwarte.
Contact aan,(werkt dit niet dan contact weer uit en opnieuw meten.Denk dat het fout in mijn info staat )
Tussen aansluiting 3 en 12 van de zwarte stekker dien je 5000 ohm te meten.
En nou komt het!:
Bij gaspedaal in rust staat er tussen pool 4 en 12 ongeveer 3000 ohm.
Bij gasgeven loopt `ie op tot 5000 ohm.
Als dit ook niet werkt weet je wel zeker dat je pedaalpotmeter naar de kl**e is.
Wat`ie kost weet ik niet , wellicht kun je eens kijken bij een sloper als `ie erg duur is,
(en je rug nog redelijk.)
Mijn trucs zijn op.
PS. Zo`n kastje van Malle Pietje is zo gek nog niet .
Misschien heeft `ie er nog wel 1.Scheelt een boel geklooi.
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Manus , misschien is `ie schoon te maken ?
XM TCT Ambiance`94
Nog wat info opgescharreld op dit forum:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/193867/
XM TCT Ambiance`94
Dirk, bedankt voor al je informatie. Ik zal, wanneer er tijd voor is, de potmeter er eens uithalen en doormeten en kijken of hij ook schoongemaakt kan worden.
Het kastje van Malle Pietje heb ik ooit al eens in mijn bezit gehad, maar mijn auto is daar te nieuw voor (2000).
Groet Manus.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als het inderdaad de gaspedaalpotmeter is, dan moet je ook een storing in je VC hebben. Brandt het hydractieflampje linksboven bij het op contact zetten en na het starten?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
ECU en veercomputer hebben allebij een eigen sensor
Ouwe mopperkont
Mathijs en Brian,
Mijn hydro-actief-lampje brand niet, maar dat komt hoogst waarschijnlijk door de stuurhoeksensor. Ik heb de computer wel eens uit laten lezen en resetten, en dan kwam iedere keer deze sensor naar boven. Gaat het weer een tijdje goed en dan was het weer gebeurt met het lampje. En Brian, jij was het dacht ik, die zei dat de vering daar niet onder te lijden heeft.
Groet Manus.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat klopt in zoverre, dat de vering niet naar de harde stand gaat bij een aantal storingen, ik weet even niet zeker of de gaspedaalsensor daar ook bij hoorde, maar ik dacht het wel.
Maar dan heeft de VC nog wel een storing, en dan zal dus ook het lampje niet branden. De performance van de vering zal ook wel minder zijn, omdat de VC input van eensensor mist.
Maar als de beide computers een eigen sensor hebben, is bovenstaande nu even volstrekt irrelevant
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
manus schreef:Mathijs en Brian,
Mijn hydro-actief-lampje brand niet, maar dat komt hoogst waarschijnlijk door de stuurhoeksensor. Ik heb de computer wel eens uit laten lezen en resetten, en dan kwam iedere keer deze sensor naar boven. Gaat het weer een tijdje goed en dan was het weer gebeurt met het lampje. En Brian, jij was het dacht ik, die zei dat de vering daar niet onder te lijden heeft.
Groet Manus.
Grappig, da’s bij mij ook het probleem.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Heb ik ook heel af en toe. Waarschijnlijk zit er gewoon wat viezigheid in de sensor, waardoor die soms even geen goede meting geeft.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Even een update,
Als ik aan de stekker bij de gasklep volgens de eerder genoemde manier meet, dan reageert de multimeter niet (zou de gaspedaalpotmeter stuk zijn). Toen de gaspedaalpotmeter er uitgehaald en gemeten volgens de aangegeven methode: Volgens het boekje! Na veel lichamelijk ongemak weer ingebouwd.
Daarna aan de veercomputer gemeten: Ook goed! Helaas heb ik, achteraf, de verkeerde volgorde genomen.
De gaspedaalpotmeter lijkt gewoon goed. Misschien kun je hem toch niet bij de gasklep doormeten.Of er is nog iets anders aan de hand…
Groet Manus.