Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik kan erg weinig info vinden over waterpomp problemen bij de Xantia.
Ik vraag me af of iemand wel eens problemen met de citroen waterpomp heeft gehad.
Ik rijd inmiddels met vervanging a € 38,00 (dus niet origineel citroen!) en vraag me af of ik die pomp elke keer als de distributieriem vervangen wordt, die pomp moet meenemen. In mijn oudste xantia is de pomp nog nooit vervangen (!) ondanks vrij hoge km. stand van 280000km.
Bij sommige auto’s met sommige pompen is dit zinvol maar de originele pomp van de xantia lijkt erg betrouwbaar?
Ben benieuwd.
Gewoon vervangen bij elke D-riem wissel, het zijn de kosten en het werk niet als alles toch al open ligt. Als achteraf de boel weer open moet, ben je duurder uit, aangezien je een D-riem niet een 2e keer mag opspannen. Waterpomp voor een XU motor kost tegenwoordig c.a. 60 euro, smeer dat eens uit over 120K/10 jaar en de kosten van de riemwissel, waar praat je dan over? over onverstandig omgaan met het onderhoud, om een paar dubbeltjes te besparen.
Wat lekkage betreft, vaak gaat de waterpomp geen 2 riemen mee, na 120K zie je al sporen van lichte lekkage, zowel met origineel als imitatie. Wat imitatie betreft, ik heb diverse merken in mijn handen gehad en gemonteerd, nooit echt problemen mee gehad.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Je hebt gelijk natuurlijk, behalve dan dat ik er nu achter kom dat mijn waterpomp nog steeds origineel is na 280000 km. .......Bij de vorige wissel ben ik belazerd zeg maar.
Geen enkele lekkage maar er gaat nu een nieuwe in, dat wel.
Op mijn ander Xant overigens hetzelfde verhaal: originele pomp en spanrollen bij 180000 km. inmiddels zelf nu vervangen. Geluk gehad misschien. In elk geval kan het dus wel.
Hoe ben je erachter gekomen dat het nog de originele pomp is?
280K met dezelfde pomp en geen spoortje van lekkage???
Dat belazeren met een D-riem wissel komt overigens vrij vaak voor, zogenaamd de waterpomp en spanrollen vervangen is snel verdiend, de gemiddelde klant kan het toch niet controleren.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Precies, je hebt het open liggen en het zijn ( gloof ik 3 ) een paar boutjes en er zit een nieuwe in…
Bij elke wissel dus vervangen!
Ik weet dat er zat bedrijven zijn die al dan niet “zeggen"hem te vervangen maar het niet doen…
Mijn distry zit er echt aan te komen en ik heb hem liever gisteren dan morgen vervangen ( maar brood is belangrijker ) maar als hij er af gaat is het wel MET waterpomp en spanrollen !
(ik zit zo’n 4000 van een wissel af en tegen de leeftijds grens)
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik weet dit omdat ik de auto al lang heb en de meeste kilometers ermee gereden heb. nl. circa 240.000km.
De distributie heb ik bij deze auto 2 x gedaan zonder de pomp te vervangen en nu 1 keer met pomp dus. Stom dus? Misschien.
Haynes als ik me het goed herinner adviseert het ook niet, in elk geval niet het vervangen van de spanrollen.
Maar het niet vervangen was dan wel het advies van de Citroen dealer/ en 2 lokale garagisten waar ik wel eens wat spulletjes leende/kocht of om advies vroeg.
Nu is ie dus wel vervangen.
Je kunt er overigens gevoegelijk van uitgaan dat de lokale monteur hier ‘maar wat doet.’ Die raadpleegt geen Haynes manual of werkplaatshandboek. Zet bouten vast met het idee vast is vast etc.
Ik heb daar meer dan genoeg voorbeelden van gezien. Maar ze zijn ook vaak enorm handig, dat dan weer wel.
Je kan niet alles weten als hobby monteur, en niet alles staat in de Haynes, of het staat er heel summier in. Er staat in, controleer de pomp en vervang deze indien je sporen van lekkage ziet, die zijn er altijd wel na 120K, ik heb het nooit anders gezien. Voor de spanrollen staat er ook, controleer of ze vrij kunnen draaien zonder bijgeluiden, en monteer zonodig nieuwe. Bij dit soort klusjes staan ook 4 sleuteltjes als moeilijkheidsgraad, bedoeld voor een monteur met ervaring, waarbij e.e.a. neerkomt algemene kennis van techniek.
@Traindriver, niet te lang mee doorrijden, de 16-kleppers hebben hun riemwissel op tijd nodig.
Over 8-kleppers en de diesels zijn er minder horrorverhalen over een gebroken riem dan bij de 16-kleppers.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Het nieuwe model spanrollen kan dus WEL gewoon gebruikt worden.
Kluns als ik ben: op zoek naar postzegels notabene, vind ik de gebruiksaanwijzing van de distributieset die ik in NL had gekocht.
Hierin staat overigens heel duidelijk de procedure omschreven. Waaronder het verwijderen van de spie die ik eerder noemde, waardoor je de andere spanrol dus wel kunt gebruiken. Strakzetten gaat nu anders. Ook staan alle aanhaalmomenten erbij. (da’s makkelijk want mijn Hayes is digitaal en mijn computer staat NIET in de garage dus…)
Mijn xantia’s hebben het nieuwere type krukaspoelies, dus te fixeren middels 1 gat.
Ik weet dat als ik het laat doen, men niet deze poelies losdraait. De hele Haynes omschrijving van de poelies lossen, weer vast zetten etc.etc. slaat men hier in elk geval over. Wel gebruikt men oude lakstiften om de tanden te fixeren ten opzichte van een ander vast component. Waarom zou je de timing veranderen als de motor goed liep met de oude riem?
Ik fixeer de poelies wel, controleer altijd met 2 verstippen die ik in het verleden al zette, maar los de krukaspoelies niet. Tot dusver is dit altijd goed gegaan, zo ook gister weer. Het ontgaat me een beetje tenzij je de timing wenst te veranderen?
Krukaspoelies? er zit maar één krukaspoellie en deze moet je demonteren om de onderste D-riem kap te verwijderen.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
crankshaft is krukkenas, camshaft is nokkenas. Ik gooi die altijd door elkaar. Maar je hebt gelijk, ik bedoelde dus niet dat ding met die damper die met 130nm vast moet en zo lastig los te krijgen is.
Ik heb overigens zonder succes een spuitbus loctitie freeze and release gebruikt. De brander gaf uitkomst.
Nokkenastandwielen bedoelde ik dus.
Geeft niet, vroeger haalde ik ze ook door elkaar
Door de 3 boutjes van de nokkenas-riemwielen los te draaien, verander je niets aan de timing, die word door het plaatje erachter bepaald, welke je geborgd heb met een paspen (M6 boutje). Door deze boutjes los te draaien, kun je de riem er makkelijker op leggen, zonder dat je deze moet forceren, wat de riem niet fijn vind.
Dat freeze spul is meer voor spul dat vastgeroest zit, als er een dikke klodder loctite gebruikt is, dan is verwarmen inderdaad de enige oplossing. Wat ik vaak doe, is het vliegwiel blokkeren met het speciale gereedschapje, zo een ding met tandje, dat in het vliegwiel grijpt. Een dop op de bout, en een lang verlengstuk, zodat ik buiten de wielkast kom en hier een T-stuk op. Ondersteun het verlengstuk met een assteun, hier zul je 1 a 2 stoeptegels onder moeten leggen, de standaard assteunen zijn niet hoog genoeg. Aan het T-stuk een flinke pijp en draaien maar, eventueel op gaan staan wil ook helpen.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Enig idee of die krukaspoelies ook online te bestellen zijn? Ik weet dat ze bij SKF ook gemaakt zijn. Een origineel citroen exemplaar, daar heb ik een andere Xantia voor hier.
Bij Xantia nummer 2 moet deze vervangen zo ik net heb vastgesteld (centreergat zit verschoven)
Xantia nummer 1 heeft het deze weer prima gedaan met de nieuwe set.
Geen idee of SKF ze ook maakt, ik weet wel dat er (veel goedkopere) imitatie te koop is, maar die zijn van slechte kwaliteit. Origineel is iets van 140 a 150 euro, is veel geld, maar nog altijd een fractie van de kosten die je gaat maken als de buitenste ring loslaat en de multie-riem in je D-riem loopt.
Over 15K is de riem van mijn TD weer aan de beurt, ik vervang deze poellie preventief, wat echt nodig is gezien het hoge koppel bij lage toeren van een TD en HDI.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gisteren voor de 4e en denkelijk laatste maal de distributieriem, spanrollen, en waterpomp vervangen.Ook de krukaspoelie was nu aan de beurt, origineel 140 euro bij de citroendealer.
(deze citroendealer loodste mij direct naar een nieuwe Kia en vond dat ik per direct de Xant weg moest doen, een autolening moest aangaan en direct een Kia nogwat moest gaan kopen.._
Gelukkig kon hij mijn zwarte cx wel waarderen die even als boodschappenwagen ingezet was.
Deze 4e operatie aan die snertriemenzooi was overigens niet de vlotste maal. Mede door het nieuwe model zelfspannende spanrol. Zelfs oude fiesta’s hadden gewoon kettingen. Is toch veel beter.
De spanrollen die er af kwamen zagen er overigens PERFECT uit (SKF, geen speling en circa 2,5 jaar oud en plusminus 100.000km) en ook de riem. Ik kan echt geen enkele slijtage vinden aan de riem. Ook was de waterpomp dus gortdroog. Nou rijd ik geen file, enkel lange afstanden en komt de auto zelden boven de 100 km. per uur uit i.v.m. het Ierse wegennet.. Dat zal best wel wat kunnen schelen?
Wel lijkt het voor de eerste keer overigens, dat de motor wat rustiger en lekkerder loopt. Dat is dus positief.
Het is de bedoeling nog 1,5 jaar met deze berline door te rijden. Dan denk ik wel dat de auto aardig versleten is en zien we wel weer verder.
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
puffel schreef:Gisteren voor de 4e en denkelijk laatste maal de distributieriem, spanrollen, en waterpomp vervangen.
kun jij mij vertellen of je de nokkenas en krukas kunt fixeren d.m.v. boutjes? ik wil de riem van mijn picasso vervangen en ik vroeg me af of je er speciaal gereedschap voor nodig bent.
mvg Henk
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
In de krukas en nokkenaspoelies zit een gat waarmee de betreffende poelie door middel van een paspen (8mm) wordt gefixeerd tov een eendere boring in het achterliggende blok. Maar let op! Om de riem te vervangen moet de krukas poelie eraf. Dit mag je niet doen met de genoemde fixatie. Om de poelie van de krukas te verwijderen moet een fixatie op het vliegwiel-starterkrans worden aangebracht. Deze kun je eventueel zelf maken, een voorbeeld staat in Haynes omschreven/afgebeeld.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton