![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9996.jpg)
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Mede BX liefhebbers,
Sinds enkele dagen heb ik een probleem met mijn BX, een 1.6 TZI automaat uit 1992, welke zich ook al een paar weken/maanden geleden voordeed.
Na een paar kilometer gereden te hebben, wil je gas geven om iets in te halen of bij een stoplicht weg te rijden en dan ‘smort’ de wagen.
Je kan een beetje gas geven, maar dan ook met een fluwelen teen, geef je meer gas dan is het direct over.
Na de luchtslang verwijderd te hebben kon je ook duidelijk zien dat de injector niet mooi sproeide en gewoonweg te weinig benzine gaf, na alles eens schoongemaakt te hebben, alle stekkertje los en schoongemaakt te hebben , was het probleem weg en reed de wagen weer als vanouds.
Tot verleden week, weer het zelfde probleem, geen gas meer kunnen geven.
na weer alls eens nagezien, schoongemaakt te hebben, kwam er een ander probleem omhoog.
De wagen krijgt nu veel te veel benzine, en dan bedoel ik ook VEEL TE VEEL, het spuit gewoon uit het injectorhuis of hoe je dat ding ook mag noemen.
Zelfs zoveel dat de cilinders vol lopen.
Conclusie, injector kapot…??? Of….....
Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen, anders weet ik niet wat het lot van deze mooie en technisch zeer goede BX (dit jaar, nieuwe remmen, veerbollen, distrubutie en adals) gaat worden, gezien ik stiekum de overstap naar een Xantia wil gaan maken.
(voor iemand die interesse heeft is de wagen te koop)
Groet Misha
if you believe in it you can make it happen
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zou eerst beginnen met de computer resetten. Als de boel langzaam dicht is gaan zitten regelt de computer de kraan langzaam verder open. Krijg je als de boel schoon is een hele boel te veel. Anders idd de injector.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9996.jpg)
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Wagen al div malen gereset maar helpt niets helaas, (beide polen los en met elkaar verbonden)
if you believe in it you can make it happen
Gaat het beroemde gele lampje op het dashboard branden? Dan de computer ook uitlezen voordat je de reset doet.
Voor een reset laat ik de polen altijd 15 minuten loshangen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9996.jpg)
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Jep het beroemde gele lampje ging branden, maar helaas heb ik inmiddels uit div. bronnen vernomen dat de 1.6 tzi niet uit te lezen is (ook civer meld dit) en daarbij zijn er nog maar weinig garages die de apperatuur nog hebben staan.
En ja dat is ook een manier om te resetten, beter is het om de polen ook even met elkaar te verbinden, zodat de aanwezige condensatoren ook leeg kunnen lopen.
if you believe in it you can make it happen
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ander injectiehuis halen op de sloop? Ik heb er denk ik ook nog wel een voor je, maar dan moet je even geduld hebben.
Als je de auto echt wilt verkopen mag je me wel een PB sturen, ik heb wel interesse.
Uuhmm?
Ik heb toch echt mijn TZI 1,6 uit 91 een paar keer uitgelezen.
Wel met de knutsel methode maar toch.
De knutsel methode is dan een elektra draad met schakelaar verbinden met de uitlees verbinding en de accupool. ( ik weet even niet welke ) Uitlezen doe je dan in de cockpit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9996.jpg)
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
@ citrus, ik zal eens een speurtje op het www doen of er mogelijkheden zijn op jou manier en dan hoe natuurlijk.
@ Hilco, ik geef je vanaaf ff belletje…
if you believe in it you can make it happen
Probeer eens de temperatuur sensor, al een paar keer meegemaakt dat die defect is, niet bij een bx maar een ander merk. als die niet de juiste waarde geeft denkt de computer dat het erg koud is en gaat op de choke stand, daarbij geeft hij geen foutmelding want het kan idd zo koud zijn.
Maar zo te horen bij jou denk ik toch dat de injector lek is.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Ben het met Hilko en Rozema eensch…
Ik denk dat je een ander monopointhuis (gasklephuis en injector) moet gaan kopen en monteren.
Heb je verder alle benzineleidingen gecontroleerd op lekkage, en heb je in je monopointhuis gecontroleerd of er ook iets anders benzine spuit buiten de injector om?
Emie
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9996.jpg)
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Net even contact gehad met een andee citrofiel, zijn gedachten gaan ook uit naar de koelwatertemperatuursensor..( 3 x woordwaarde)of eventueel de ecu die, maar inderdaad niet geheel naar de monopoint, dus dat bevestigd de gedachten hier ook wel een beetje.
Helaas nog geen geluk met het vinden van het monopointhuis dus als jullie nog wat weten of ideeen hebben waar ik hem kan halen dan graag. (Hilco ik bel je zo even)
Het zou trouwens gaan om de Solex F16135 PSA 579 CIM-XU5M3
Verder komt er geen benzine uit plekken waar het er niet uit zou mogen komen, alle slangen zijn dicht en er lekt niets naast dus daar zit het probleem niet. wel is het vreemd dat er benzine ook langs de injector gaat maar gezien de hoeveelheid zou dat kunnen en er komt eventueel een ander op dus dat probleem mocht dat een probleem zijn wordt dan ook opgelost…
Misha
if you believe in it you can make it happen
Eey dat probleem ken ik.
Mijn BX gti automaat had er enorm last van. Die gooide gewoon de cilinders vol met peut. Dan was zelfs starten onmogelijk geworden.
Ik heb vervolgens complete injectiesysteem laten vervangen en sindsdien is dat geen probleem meer. De auto reed altijd briljant.
Ik zou er trouwens eerst een andere ecu inhangen. Daar zou het probleem wel eens in kunnen zitten.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je snel bent: Bij autosloperij “Hans” aan de Osdorperweg in Amsterdam staat een Bx met zo’n motortje en het ding zowaar nog bijna 100% compleet. Misschien moet je morgen even bellen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1275.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Mijn buurman had dit laatst met zijn 16tgi. Dit was het drukmembraam dat naast de injector zit.
Dit is defect dus komt de volle druk op de injector (werkt op vacuum, als je gas geeft, meer druk naar de injector).
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9996.jpg)
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Heren tot zo ver bedankt, inmiddels een paar lijntjes lopen voor het monopointhuis dus dat is even afwachten, andere ecu wordt ook naar gekeken en een watertemp sensor is makkelijk te komen dus er wordt aan gewerkt.
Helaas heb ik wel besloten dat de wagen op zeer kort termijn plaats gaat maken, rijdend of niet voor een Xantia.
Maar eerlijk is eerlijk, ik hoop dat ik hem gewoon weer goed rijdend krijg zodat ik iemand met een goede BX kan blij maken.
if you believe in it you can make it happen