9 van de 30
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
“Egberts” ID break: Verkocht aan Gelaleo
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 16 augustus 2011 06:41 PM
  [ # 121 ]

Samen sleutelen heeft een voordeel: ééntje sleutelt en stelt kleppen, de ander controleert de speling en de borging.
Zo ooit geleerd van mijn paps…

knuffel

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 augustus 2011 07:30 PM
  [ # 122 ]

Ja ja, maar niet iedereen heeft een partner die wil leven naar de wijze les van jouw paps.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 augustus 2011 08:21 PM
  [ # 123 ]

Samen klussen heeft ook nadelen. Je praat meer en dat is slecht voor de productie en je bier is sneller op. Vooral dat laatste is irritant.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 augustus 2011 10:16 PM
  [ # 124 ]

Het moet bij mij ver komen voordat ik iemand vraag te helpen of iets vast te houden. Ik maak liever een hulpstukje zodat ik het zelf kan.
Kleppen stellen is voor mij echt een eenmans klus: meten met de voelermaar, ringsleutel 10 op de moer en mat andere hand een schroevendraaier, schroef tegen houden, moer stukje los, schroef fractie verdraaien, moer vast terwijl je de schroef tegen houdt. gereedschap er af, voelermaat schoonvegen aan overall en meten. etc. Ik heb schat ik zo’n 3000 keer kleppen gesteld en dit is de eerste keer dat ik het moertje niet goed geborgd heb. Daarom extra frusterend, omdat het een soort automatische routine handeling is.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 16 augustus 2011 10:24 PM
  [ # 125 ]

In de routine schuilt het gevaar.

Andere wijsheid: na werkzaamheden aan/rond de wielen veertien dagen zónder wieldop rijden om je te herinneren aan eventuele controles die je nog zou kunnen uitvoeren.

- wielmoeren natrekken
- reserveband (laten) repareren of ophalen bij de bandenboer
- klembanden controleren
- bandenspanning controleren
enz.

knuffel

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 december 2011 12:52 AM
  [ # 126 ]

Laatste maanden niets geschreven maar wel bezig geweest.

Motor:
Ik heb de knoop doorgehakt vij mijn DX4 in revisie: De gebruikte zuigers en bussen toch niet hermonteerd, maar bij CTA nwe gekocht. Daarna alles netjes inelkaar gezet. Nwe hoofd en drijfstanglagers, goede gebruikte nokkenas, goede gebruikte stoterbussen, oliepomp de vlakken afgedraaid zodat het binnenwerk speloingsvrij is, ook 2 groeven in de hals van de oliepomp gedraaid voor o-ring ivm betere afsluiting op het blok.
Cyl kop: Ik was begonnen met revisie van de kop door er zelf nwe klepgeleiders in te persen. Daarna zaten de zitting behoorlijk scheef. Bij Heinekamp mee geweest: werd een volledige revisie.
Ik had een erg goede 21ie kop. Kleppen opnieiuw ingeslepen. Aan inlaat kant een paar modificaties gemaakt zodat het het inlaatspruitsuk er op kan.
Blok zit nu in elkaar en staat klaar voor montage.

V-bak:
wil er een lange bak in. CeesB heeft mij overtuigd er een 5 bak in te doen. Hij had nog een 5 bak. Deze uit elkaar: was veel mee loos: differeintieel zat vast en gebroken asje, lagers bij deksel slecht enhet bleek een korte bak te zijn.
Een defecte lange 5bak bij Huub gekocht: bleek het naaldlager van de 1 volledig uitgelopen en de lagerbus vastgesmolten aan de pignon as. Met veel vloeken, voorzichtig slijpen en daarna afdraaien deze pignon as weer helemaal goed gekregen. Met de bak van Cees er bij heb ik nu zat onderdelen om een mooie lange 5 bak te maken. Vandaag alles schoon gemaakt. Komende weken monteren en afstellen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 25 december 2011 10:52 AM
  [ # 127 ]

Goede kerstgedachte met al dat mooie spul Smile

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 december 2011 09:31 PM
  [ # 128 ]

Hier een paar foto’s van het uitgelopen V-bak lager:

De schilfers zijn de resten van het lager.


Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 december 2011 01:42 PM
  [ # 129 ]

En zo ziet een onverwoestbare bak er dus uit als het dan toch een keer kapot gaat. Nog steeds genoeg goede onderdelen om één goede bak samen te stellen?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 januari 2012 09:01 PM
  [ # 130 ]

Hier een verslag van de opbouw van de 5 bak.

Eerst zorgen dat alles mooi schoon is

Meten wat de beste sunchro ringen zijn die ik heb

Pignon as vast zetten om de moer/v-kabelmoer goed vast te zetten

De pignon diepte moet gemeten en afgelde worden

Pignon lag te diep, dus een dikkere stel ring nodig. Die ringen waren in een hele reeks te koop, maar nu? Heb er een vulring bijgemaakt zodat de totale dikte goed is. De oorspronkelijke ring geplaatst aan de kant waar een draaiend deel is

Dan afstellen van de vul ringen van diff assen. Met een unster meet je of de lagerspanning goed is. Ook moet de li-Re locatie van kroonwiel goed zijn voor de goede tandspeling

Primaier as kan je alleen monteren als de pignon as los ligt. Prim as zit er in, moer pignon as snoei vast gezet en ook met loctite geborgd. Shit, vergeten de schakelvork 1-2 er in te leggen voordat de prim as er in gaat ( ja wel zorgvuldig de Manual lezen). Dus pign as moet er weer uit, prim as er uit, vork monteren etc.


Zo dat ziet er netjes uit, nu alleen nog deksel monteren. Past niet!!!. Blijkt het blokkeer blokje voor 3/4 verkeerdgedraaid te zitten en tegen de deksel aan te komen. Even verdraaien en de deksel kan er op.

Bak zit nu netjes in elkaar. Schakel mechanisme werkt goed.

Volgende keer mbv de draaibank een test opstelling maken en kijken of synchro’s goed werken en er geen bijgeluiden zijn

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 januari 2012 09:18 PM
  [ # 131 ]

Mooi werk Egbert! Ik zie dat je voor het meten van de pignon-as-diepte een tooltje geklust hebt. Je had de originele tool zo van me mogen lenen, evenals de afstelkalibers voor de schakelvork en synchro’s… heb ‘t allemaal liggen…

Maare: ziet er top uit! heb je het diff zelf niet uit elkaar gehaald?

Zo zagen de interne assen van mijn diff er uit…

en de tandwieltjes…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 januari 2012 10:02 PM
  [ # 132 ]

Ja hoor diff heb ik ook uitelkaar gehaald, zag er goed uit. Maar van de andere (korte) 5 bak die ik deels als donor gebruikt heb, was 1 as zelfs vastgelopen en afgebroken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 januari 2012 10:03 PM
  [ # 133 ]

Ik ben erg benieuwd of die bak mooi stil is en lekker zal schakelen. Houd je ons even op de hoogte?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 januari 2012 06:17 PM
  [ # 134 ]

Poeh - mooi werk hoor. Later, als ik groot ben, wil ik dit ook leren. En mooi setje tooltjes, Waterman.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 januari 2012 05:35 PM
  [ # 135 ]

Vandaag de bak getest:


Hij doet het goed, schakelt goed, de synchros werken goed en geen bijgeluiden.

Dus de bak is klaar.

Mijn revisie kenmerk in geslagen:

En nu de oude motor en bak demonteren en deze gerevisieerde set er in gaan zetten

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
9 van de 30
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook