29 van de 30
« Eerste  < Vorige 27 28 29 30 Volgende > 
   
“Egberts” ID break: Verkocht aan Gelaleo
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7570
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 03 juni 2024 03:19 PM
  [ # 421 ]

Precies, de IDF is een ID met het ingewikkelde remsysteem van de DS. Maar zelfs als er DS23 op de achterklep staat is het een IDF. Van de Break 21 bestaan inderdaad exemplaren met een hydraulisch bediende bak.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25489
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juni 2024 04:07 PM
  [ # 422 ]

Ik heb er ook nog een tijdje in gereden. Had een enorme LHM lekkage in/uit het stuurhuis. Net het huis gehaald…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 03 juni 2024 10:47 PM
  [ # 423 ]

Egbert heeft heel mooi de ‘laadvloer’ van de Break vlak gehouden door een platte LPG tank en door de kofferbakvloer iets te verlagen (zie zijn post van 2 december 2010 op pag. 4). En waarom zou je op benzine rijden als ze zelfs prima start op LPG, nietwaar?
Nou, het tankje is wel wat klein, dus ik wilde toch even kijken of ze het ook deed op benzine.
En warempel, maar liefst 500 hele meters! Ik heb al eens eerder een DS gekocht die al tijden niet meer op benzine was bereden, dus ik wist wat dit betekende ...

Benzine compleet vertroubeld en veel roestgruis: brandstoffiltertje bij ingang carburateur compleet verstopt. Toch ook even de pompdruk gemeten, deze was ca. 0,3 bar en daarmee niet de oorzaak.

Dus, brandstof uit tank en tank uit wagen.

Afbeelding Bijlagen
2024-06-03_pic1.JPG2024-06-03_pic2.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 03 juni 2024 11:00 PM
  [ # 424 ]

Uit de ca. 28 liter benzine kwam een lekkere hoeveelheid gruis.

En de tank is lekker verroest, boven het brandstofniveau. Zie ook de hoeveelheid roest op de vlotterstang!
Zo te zien is het ook alleen blank staal, geen coating of wat dan ook.

Ik heb al eens een tank ontroest met steensplit, ontroester en daarna tanksealer aangebracht, maar dat was een aardige klus qua tijd en qua spierkracht (een tank is op zich al ca. 12 kg, plus steentjes erbij en dan hard schudden…), dus ik zit even hardop te denken ...

...door midden zagen in een linker en rechter helft, alles goed zandstralen (schotten beetje ombuigen) en dan niet weer aan elkaar lassen maar er een plaat op lassen zodat je effectief een halve tank overhoud? Alle appendages (aansluitingen, tankfilter en brandstofmeter zitten tenslotte rechts… Als we dan toch op LPG rijden hoeven we geen grote tank, ververst de benzine ook nog eens sneller en kan je toch met een volle tank rijden (tegen roestvorming) zonder dat je onnodig veel gewicht meesleept.
En natuurlijk 98 tanken ipv. de 95 E10. Daarmee is de ellende natuurlijk begonnen ...

Afbeelding Bijlagen
2024-06-03_pic3.JPG2024-06-03_pic4.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43185
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 juni 2024 08:46 AM
  [ # 425 ]

Tank op een betonmolen binden. Werkt heel goed. Vullen met wat je wil, goed dichtstoppen en draaien maar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2221
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 juni 2024 10:06 AM
  [ # 426 ]
gelaleo schreef:

En de tank is lekker verroest, boven het brandstofniveau.
.........
En natuurlijk 98 tanken ipv. de 95 E10. Daarmee is de ellende natuurlijk begonnen ...

Ik heb dat destijds ook gehad bij een GS Break.
Die liep altijd op LPG, maar toen ik een keer benzine moest tanken omdat ik in Duitsland geen LPG kon vinden op m’n route, bleek de tank te lekken, doorgeroest.
Toen was er nog geen 95-E10, het kan dus ook met gewone benzine gebeuren.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10118
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 juni 2024 04:22 PM
  [ # 427 ]

Ja, want die roest komt niet door de benzine, maar door condens op het deel dat boven de benzine zit.
Vandaar ook vaak het advies om de tank zo vol mogelijk te houden.
Maar dat staat dan weer een beetje haaks op het rijden op LPG.
Of dan toch maar elk half jaar of zo tank vrijwel leeg rijden en weer vullen met 98.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27840
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 juni 2024 10:21 PM
  [ # 428 ]

Je kan de tank ook van een coating laten voorzien aan de binnenkant.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9322
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 juni 2024 07:54 AM
  [ # 429 ]

Kan je ook zelf doen. https://tankcure.nl/nl/home/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1332
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 05 juni 2024 06:58 PM
  [ # 430 ]

Misschien als idee: de eend ging van een stalen tank naar een kunststof tank. Is er wellicht een passende benzinetank van kunststof ter vervanging van de stalen tank te installeren? Dan heb je nooit meer roest in de tank. Een DS heeft zelf een keuzevoordeel: de tank hangt niet onder de auto maar ligt in een bak.
Verder dan de automotive is bijvoorbeeld te denken aan:
https://www.nauticgear.nl/bootaccessoires/bootonderdelen/brandstoftank-boot/inbouw-brandstoftank-kunststof.html

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27840
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 juni 2024 08:12 PM
  [ # 431 ]

Om dezelfde tankinhoud te hebben ben je al snel 200 Euro kwijt voor een andere tank, de maat moet dan ook weer precies in de bak passen. Dan moet je nog gaan klooien om het ding netjes vast te zetten en de alle aansluitingen goed vastzetten.

Dan zou ik eerst eens informeren wat het ontroesten en coaten van een tank kost, dat kan dan best een aantrekkelijke optie worden. Past alles weer netjes zoals origineel.

Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 06 juni 2024 10:23 AM
  [ # 432 ]

Een aantal alternatieven voor het roest-in-de-tank probleem had ik al overwogen:

1. Ontroesten + intern coaten:
Heb ik een paar jaar terug gedaan voor een Break Familiale tank, omdat dit een zeldzamer type is die tussen de achterwielen ligt. Heel veel werk om zelf te doen, de truk met de betonmixer die Waterman noemde kende ik, maar ik was eigenwijs (bovendien, zo’n ding huren en een dag laten draaien in de voortuin…)

2. Tank laten maken, bijv. uit RVS of aluminium:
Technisch een super oplossing, maar duur en geen snelle D.I.Y. oplossing, mijn TIG-las vaardigheden zijn niet op het benodigde niveau.

3. Universele full-size tank uit kunststof:
Al gegoogled, is niet te vinden in de juiste afmetingen. Een DS tank is ca. 15 cm hoog, eventueel is iets hoger wel om te bouwen, maar ook dan wordt je begrenst door de hoogte van de longerons van ca. 18 cm. Kunststof lost het roestprobleem absoluut op, maar heeft door de productiemethode ervan nooit anti-slingerschotten. Daarvan heeft een DS tank er best veel, zowel in lengte als in breedte-richting. Doordat de tank extreem plat is, is-ie ook heel breed/lang. Die schotten zijn echt nodig, anders klotst er 1 sec nadat je een bocht in duikt ineens 40-50 kg benzine naar links of rechts.

4. Kleine nautische tank uit kunststof:
Ik heb een 12L tankje van een buitenboordmotor, die ik al eens gebruikt heb om een wagen te verplaatsen waarvan de toestand van tank/brandstof dubieus was. Er handig, er zit een handvat op, een ontluchting (anders sta je na een paar minuten alsnog stil) en een pompbalg. Die balg is handig om de carburateur te vullen voor de eerste start, of zelfs als de brandstofpomp als die het niet doet. En met 12 liter kan je toch nog 100km afleggen, maar het is niet zo veel dat klotzen een probleem wordt.
Op zich zou ik deze best als ‘permanente’ back-up voor LPG kunnen accepteren, maar waar laat ik deze. Hij moet permanent aangesloten zijn, past ook niet onder de achterbank, helemaal achterin ligt de LPG cirkeltank en je wilt geen benzineluchten in het interieur.

5. Andere DS tank:
Ik ben een andere Break aan het restaureren, daarvan heb ik een roestvrije tank liggen. In ieder geval een snelle oplossing, al zeul ik daarna wel 65 kg benzine (ron 98!) voor nop mee ...

6. Bestaande tank halveren:
Misschien dan toch terug naar het oorspronkelijke plan: doorzagen, dus makkelijk ontroesten, plaat er op lassen en daarna heb je een volle tank (tegen het roesten) met minder onnodig gewicht in de wagen. En wat extra ruimte voor mijn beauty-case…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10118
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 juni 2024 11:26 AM
  [ # 433 ]

Wel er op letten dat je de rechterhelft neemt!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 06 juni 2024 12:43 PM
  [ # 434 ]

Laughing
Precies zoals de Engelsen altijd zeggen: take the right half.

Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 10 juni 2024 11:07 PM
  [ # 435 ]

Heerlijk, zo’n gebruikerswagen tot het randje van het onderhoud gereden ... deze blauwe Break is een trouwe werker.

Gitzwarte olie (ondanks alleen LPG) maar geen enkel stukje vuil in de zeef.
En met nog maar op 3 van de 8 kleppen een voelbare speling ... oeps! Dat is dus maar net goed gegaan! Shocked

Ik vond d’r ook al een beetje sloopjes. Het verschil in vermogen is heel duidelijk te merken want alle kleppen kunnen nu tenminste weer goed sluiten! En dus zo te zien gelukkig geen verbrande uitlaatkleppen.

Alhoewel deze kleppen er toch uit moeten, want het zijn natriumgevulde kleppen van een injectie. Die kunnen spontaan afbreken, met name als deze lang stil hebben gestaan. Onlangs zo’n motor gedemonteerd: 2 uitlaatkleppen lagen gewoon los bovenop de zuiger (zie foto)! En vreemd genoeg was het niet eens een IE motor…
Natriumgevulde uitlaatkleppen zijn makkelijk te herkennen aan de vlakke klep. De massieve kleppen hebben een holte in het midden.

Maar deze vervangen is weer een klusje voor de volgende keer.

Afbeelding Bijlagen
2024-06-10_pic1.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
29 van de 30
« Eerste  < Vorige 27 28 29 30 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook