Ziet er prachtig uit, complimenten! Hoeveel lagen heb je er op gesmeerd?
JanO schreef:Met een rollertje gaat prima, zie onderstaande foto. Ik heb voor het dak tweecomponentenlak voor polyester boten gebruikt. Na uitharden vlakgeschuurd met p2000 en vervolgens machinaal gepolijst met oplopende pasta’s en schijven. Zo glad dat je door de spiegeling soms niet meer ziet dat het diep zwart is ....
Dat dak is echt schitterend.
Zo ver ga ik niet met mijn break
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Zo’n zwart dakje moet glimmen als een spiegel. De rest van het plaatwerk wordt wit, dat is wat mij betreft minder ktitisch.
@ Han S, ik heb er vier dunne strakke lagen op gerold. Dat was al behoorlijk glad maar achteraf had ik er net zo goed twee dikke lagen op kunnen blubberen; schuren moet je toch vanwege stofjes ed. Er gaat wel veel tijd in zitten, maar dat houdt ons uit de kroeg natuurlijk… Het geeft ook minder romslomp dan spuiten in een geïmproviseerde cabine van plastic, ik kom nog steeds gele spuitnevel van m’n eend tegen in de verste uithoeken van de werkplaats.
Overigens, ik ben door jouw topic op het idee gekomen om het op deze manier te doen (schuren en polijsten); zo zie je maar weer waar dit forum goed voor is!
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Het ziet er op de foto heel mooi strak uit en idd maakt het niet uit hoe de lak er op komt, een roller smeert ook heel gelijkmatig en het kost je minder lak. Ik heb zoals je weet een slaapkamer tijdelijk omgebouwd naar spuitcabine, maar je ontkomt niet aan stofjes en andere kleine ongerechtigheden, daarvoor moet je echt een professionele cabine hebben.
Zelfs een zakker haal ik weg met korrel 2000, kwestie van een klein vlak blokje met dat 2000 er omheen en voorzichtig nat schuren. Het schuurpapier moet het werk doen dus drukken heeft weinig zin en werkt krasjes in de hand. Ik heb ook gemerkt dat de lak even goed moet doorharden en het ligt aan de lak zelf hoeveel tijd dat vergt.
Ik ben blij om te lezen dat het geneuzel op dit forum toch zin heeft, het is een goed forum met een scheepslading aan relevante kennis. Je dak ziet er geweldig mooi uit.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Even een vraag aan JanO, was dat lak van de Ijssel?
Het is erg goed gelukt, voor zover zichtbaar op de foto.
Nu is het dak natuurlijk van polyester, maar zou jij het ook op je plaatwerk gebruiken?
Groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
double coat van de ijssel houdt denk ik niet goed op metaal.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb inderdaad Double Coat van de IJssel gebruikt. Volgens de fabrikant hecht het ook op metaal en oude verflagen, maar voor het plaatwerk zou ik het niet zo gauw gebruiken. Bovendien een vrij beperkt kleurengamma.
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Van boven naar onderen werken heeft wel een bezwaar:
Vandaag de onderkant van de kofferbakbodem schoon gemaakt. tectyl er af gestoken. Blijkt een deel behoorlijk gatenkaas te zijn. 1/3 deel van de kofferbakbodem moest vervangen. Op de zetbank een stuk golfplaat gevouwen wat er redelijk uit ziet. Oude stuk er uit en nwe deel er in gelast. De lasnaden netjes afgewerkt met Epoxy. Had ik dit gelijk gezien, dan had ik dit gecombineerd met de wig die ik in de kofferbakbodem gezet heb om mijn LPG ringtank vlak te krijgen.
Geen foto’s gemaakt, was zo bezig met die vieze tectyl, slijpen etc, dat ik niet naar binnen wilde gaan met vuile handen, haren, gezicht en kleren om fototoestel te pakken. Smerige klus dat tectyl verwijderen onder de auto.
Ook dacht ik het dak te gaan monteren, blijkt dat CTA mij een nw dakrubber van een berline ipv een break geleverd heeft.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kun je eindelijk eens een heerlijke zondagmiddagwandeling maken door de bossen
De kriksteun en longeron Re Voor bleken niet helemaal fris meer te zijn:
Na een aantal dagen bijtelen, slijpen, knippen, zetten en lassen ziet het er weer een stuk beter uit:
Ik geloof dat ik nu al het grove werk aan het chassis gehad heb.
Nu de boel afwerken: Zichtbare delen in Rx5 en dan Rx7.
Daarna ga ik ook de holle delen goed behandelen: Heb 2 grote bussen Mike Sanders Fett besteld.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dat ziet er goed uit, gaat de goede kant op!
Dak dak op de vorige pagina is wel heel erg strak geworden, met de roller? Ik ga binnenkort met m’n voorschermen aan de gang,
in plaats van spuiten zou ik het deel onder de koplamp dus ook kunnen plamuren, in de primer en met een kwastje van een paar laagjes rode lak kunnen voorzien, en dit vervolgens polijsten? Ik heb geen polijstmachine, wat voor gereedschap/middeltjes zijn aan te raden hiervoor?
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Mooi werk! Ongelofelijk hoe rot het daar was geworden…
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Degelijk bak en braad werk!
Maar, waarom heb je geen overzet plaatwerk genomen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Waarom heb je het afdekplaatje van de stab.stang omgebogen en niet losgeschroefd?
Hier kun je je nog aardig aan openhalen!
vlietmansje schreef:Waarom heb je het afdekplaatje van de stab.stang omgebogen en niet losgeschroefd?
Hier kun je je nog aardig aan openhalen!
Omdat het steunpootje op de boutjes stond en ik re voor geen vlees meer had om de krik onder te zetten om het steuntje te verzetten.
@Bogerd:
Ik had toevallig nog een kriksteun liggen, overgehouden van het cabrio project. Verder gaat een stuk plaat zetten veel sneller dan bestellen op de post wachten etc. Daarnaast kon ik nu lekker 1,5 mm plaat gebruiken, reparatie delen zijn veel dunner, en dat rot echt niet meer door.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper