vanmorgen wilde auto niet starten (16hdi) auto starte , maar viel direct stil, naar garage gesleept (citroen dealer) ze vinden het niet, eerst sprak hij van goedkope diesel, maar brandstofpomp krijgt druk, roetfilter eraf maar is nog goed, compressie ok, verstuivers ok, lexia kan ook niets vinden, iemand een idee ? de sensors die de lexia erkent zijn ok, auto heeft 96 000km en nog nooit problemen gehad buiten de lagers vanachter die vervangen zijn , of gaat dit een speld in een hooiberg zoeken zijn ?
xm 21td 95’
euvel gevonden, spanner ketting nokkenas gebroken, gelijk distributieriem vervangen , kostelijk grap, 1200 euro inclusief
xm 21td 95’
blijft de vraag , hoe komt dit ? iemand ervaring met soortgelijk probleem ?
xm 21td 95’
De nieuwe keggingspanners zijn iets sterker gemaakt. De onderkant was maar dunne nylon en nu is het veel dikker en anders gemonteerd op de kettingspanner.
Bij mij was de ketting uitgerokken en is die plastick er gewoon afgeslagen en zater er stukjes vast in de olieafvoer.
Als je het in het vervolg zelf wil herstellen: het valt goed mee ondanks de kleine probleempjes en opzoekingen.
Ik heb er een item van gemaakt. Was wel niet de bedoeling, maar niemand reageerde en zo is het een ganse vertelling geworden.
Kostprijs van de materialen (zonder gereedschap en zo):
-kettingspanner met ketting: rond de 80
-brandplaatjes injectoren: rond de 3 voor 4 (hoeven niet perse vervangen te worden als ze k zijn)
-rubber dichtingen: rond de 4 per stuk (ook niet vervangen als ze nog gied zijn)
-distributierie en looprollen: 190 ongeveer
Dat is het. Tel zelf maar samen.
En je leert een pak bij.