c5 fase 3 comfort Elektrische rem/caravan rijden in bergen/audiosignaal
helder2010
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 14 oktober 2010 11:22 AM

C5 fase 3   6-bak met hydraulische vering heeft een automatische elektrische handrem.In instructieboek staat:uitschakelen met caravan en vorst.
Ook vermeld:elektrische handrem via configuratie scherm in/uitschakelen. NEEN dus!
Dealer heeft autom. rem uitgeschakeld en is als icoon zichtbaar op instrumenten panel.Bij uitzetten motor ,verwijderen contactsleutel,stallen in mijn garage,gaat vervolgens bij openen van deur een zeer irritante toeter tekeer dat handrem niet is vastgezet.

Weer naar dealer en is alles uitgeschakeld [geen icoon,geen geluid] en geen indicatie meer dat handrem al of niet aangetrokken is.Ook geen mogelijkheden om via configuratie scherm instellingen te doen,daar alles nmm. is gewist.

Met name met caravan[1450kg]in de bergen moest ik wel eens bij mijn vorige c5 met normale handrem, gebruik maken van de aangeleerde hellingproef[wordt bij rijschool nog steeds geleerd:koppeling in- versn. in zijn 1-handremlossen en gasgeven ]

Zoals nu ingesteld :moet gelijktijdig voetrem intrappen en kan handrem worden vrij gezet.Op een helling van bv 10 % en een caravan van 1450 kg lijkt mij dit riskant.

Vragen :  -  Is de software zodanig in te stellen dat:
A wegrijden op helling zoals bedoeld met de hellingproef mogelijk is.
B indicatie op instrumentenpaneel /handremled of de rem al of niet geaktiveerd is.                                                                                                                              C alle instel mogelijkheden via het configuratie scherm mogelijk zijn en zodoende het zelf te regelen is.

Profiel  
 
DP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 10-10-2010

Gepost: 15 oktober 2010 12:09 AM
  [ # 1 ]

Onderstaande tekst komt uit de handleiding.
Het betreft een specifieke toepassing voor “Hellingen”,
ik heb zelf ook een caravan en ben benieuwd in hoeverre dit systeem zal werken met caravan.
Het is alesinds zo goed als niet mogelijk om de handrem manueel gedosserd onder controle te houden.
De functie “Hill holder” is niet uit te schakelen.

HILL HOLDER
Dit systeem houdt bij het wegrijden op een helling uw auto ongeveer
2 seconden op zijn plaats. In die tijd kunt u uw voet van het rempedaal
naar het gaspedaal verplaatsen.
Deze functie is alleen actief:
- als de auto volledig stilstaat met
het rempedaal ingetrapt,
- bij bepaalde hellingcondities,
- als het bestuurdersportier is gesloten.
De hill holder kan niet worden uitgeschakeld.
Werking
Als de auto bergopwaarts stilstaat,
wordt deze even op zijn plaats gehouden wanneer u het rempedaal
loslaat:
- als bij de handgeschakelde versnellingsbak de eerste versnelling of de
neutraalstand is ingeschakeld,
- als bij de automatische versnellingsbak de stand D of M is ingeschakeld.
Als de auto bergafwaarts stilstaat en de achteruitversnelling ingeschakeld
is, wordt de auto even op zijn plaats gehouden wanneer u het rempedaal loslaat.

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 15 oktober 2010 01:06 AM
  [ # 2 ]

Ik ben net terug van een week in de Elzas (geen echte bergen, meer heuvels), zonder caravan.
Dit was mijn eerste ervaring met de electrische handrem, en ik heb af en toe peentjes gezweet.

Nu weet ik hoe het moet. Gewoon wegrijden met de handrem erop, vooruit of achteruit. Je moet ‘m er even doorheentrekken, maar de handrem wordt automatisch vrijgegeven.

Je moet maar blijven vertrouwen op de juiste werking van het systeem als je je auto op een helling parkeert. Ik heb nu standaard een blokje hout (nog van de besteleend) achterin liggen. Die gaat onder een wiel als ik de auto nog eens op een helling moet parkeren.

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
c5driver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 05 november 2010 11:20 PM
  [ # 3 ]

De hill holder is niet hetzelfde als de zelflossende handrem. Hillholder houdt de auto zo’n 2 seconden op z’n plek, terwijl de zelflossende handrem dat doet totdat je iets gas geeft.

Als je het op een helling niet helemaal vertrouwd: handgreep van de electrische handrem optillen en beethouden totdat de handrem maximaal aangetrokken is - dat duurt een paar seconden en wordt gemeld in het display en met een geluidje. Als het tijd is om te vertrekken: gas geven en wegwezen.

Heb in de 2 jaar dat ik de C5-3 rij, de handrem nog maar zelden handmatig eraf gehaald. Zeker in een automaat is het veel makkelijker gewoon iets gas te geven Wink

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 07 november 2010 12:10 AM
  [ # 4 ]

De handrem van de C5 lost idd vanzelf vanaf er genoeg koppel is. Is ook zo bij de C4 picasso als ik me niet vergis.

Bij de C6 lost die niet vanzelf. Daar mag ik zoveel gas geven als ik wil, ik kom niet van de plaats. Maar die heeft dan weer een automatische versnellingsbak, dus daar speelt zo’n probleem niet echt

Profiel  
 
helder2010
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 02 december 2010 03:33 PM
  [ # 5 ]
DP schreef:

Onderstaande tekst komt uit de handleiding.
Het betreft een specifieke toepassing voor “Hellingen”,
ik heb zelf ook een caravan en ben benieuwd in hoeverre dit systeem zal werken met caravan.
Het is alesinds zo goed als niet mogelijk om de handrem manueel gedosserd onder controle te houden.
De functie “Hill holder” is niet uit te schakelen.

HILL HOLDER
Dit systeem houdt bij het wegrijden op een helling uw auto ongeveer
2 seconden op zijn plaats. In die tijd kunt u uw voet van het rempedaal
naar het gaspedaal verplaatsen.
Deze functie is alleen actief:
- als de auto volledig stilstaat met
het rempedaal ingetrapt,
- bij bepaalde hellingcondities,
- als het bestuurdersportier is gesloten.
De hill holder kan niet worden uitgeschakeld.
Werking
Als de auto bergopwaarts stilstaat,
wordt deze even op zijn plaats gehouden wanneer u het rempedaal
loslaat:
- als bij de handgeschakelde versnellingsbak de eerste versnelling of de
neutraalstand is ingeschakeld,
- als bij de automatische versnellingsbak de stand D of M is ingeschakeld.
Als de auto bergafwaarts stilstaat en de achteruitversnelling ingeschakeld
is, wordt de auto even op zijn plaats gehouden wanneer u het rempedaal loslaat.

Profiel  
 
helder2010
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 02 december 2010 04:11 PM
  [ # 6 ]

Op mijn gestelde vragen op het forum heb ik helaas geen antwoord kunnen krijgen.


In eerste instantie naar dealer gegaan en die heeft de software zodanig aangepast dat ik de automatisch bediende handrem nu kan aktiveren en de-aktiveren.In de laatste situatie is dan een icoontje zichtbaar op het instrumentenpaneel.

Bij deze situatie klinkt een zeer irritant audiosignaal [vrij luide toeter] bij geopende linkerdeur en melding op display dat handrem niet is aangetrokken.

De dealer heeft niet de technische mogelijkheid om dit signaal software matig uit te schakelen.

In het instructieboek op blz 125 staat vermeld dat je de automatische werking moet uitschakelen bij lage temperaturen en trekken van een caravan.Beide situaties komen bij mij voor.

Het probleem van het audiosignaal doet zich niet voor bij een automaat.


Aan de hand van de bevindingen van de dealer heb ik Citroen NL gevraagd of zij een mogelijkheid hebben om de software zodanig aan te passen dat alleen de toeter wordt uitgeschakeld en was het antwoord,dat het niet mogelijk is.

CONCLUSIE:Ik moet er mee leren leven dat iedere keer dat ik de linkervoordeur open doe, het getoeter begint!!!!!! en ben hierover slecht te spreken.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 02 december 2010 04:42 PM
  [ # 7 ]

Hm. vreemd. Ik wist niet dat je bij rijden met caravan de electr. handrem eraf moest halen.
Ik heb ook nog nooit problemen gehad met de combinatie caravan en electr.handrem. Vindt het reuze handig werken.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
donald
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 13-04-2008

Gepost: 02 december 2010 05:44 PM
  [ # 8 ]

Ik gebruik ook altijd gewoon de automatische handrem met mijn C4GP. Bij wegrijden lost de handrem automatisch. Ik heb begrepen als je met de caravan stil staat op een helling dat je dan de handrem langer moet vasthouden zodat de handrem strakker wordt aangetrokken.
(dan zou ik ook een wig achter de wielen leggen)

Met de winter nog steeds geen problemen gehad.
Ik zou de automatische rem niet laten uitschakelen, kun je altijd nog handmatig doen. bij contact aan ontgrendelen en in de versnelling laten staan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook