accu loskoppelen
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126

Gepost: 15 oktober 2010 07:48 PM

Hallo, onze auto gaat zes maanden de garage in. De garage raadde me aan de accu los te koppelen. Is het dan voldoende om één van de klemmen los te maken of moeten ze per se allebei los? Bij de C4 zit een klem die met de hand losgeklikt kan worden en een waar sleutels aan te pas moeten komen. Ik dacht dat ze dat speciaal hebben gedaan om het makkelijk te maken.

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 17 oktober 2010 10:47 AM
  [ # 1 ]

Over het algemeen gezegd kan je de minpool loshalen.
Een druppellader om de accu af en toe te trainen is eigenlijk een must. Anders start je later de auto weer en zal de accu een stuk minder fit zijn en kan je alsnog snel een nieuwe kopen.

In de motorfietswereld staan de motoren in de winter ook een half jaar stil vaak voor de winterstop.
De accu regelmatig bijladen (en natuurlijk ontladen daarom is een druppelaar zo handig) is nodig om straks weer fris te starten.

Ikzelf haal nooit de polen los maar zet de accu-druppellader zo op de polen bij de motorfiets.

Het kan zijn dat je garagist meer weet over de C4 en dat het dan misschien is aan te raden om een pool los te halen bij lange stilstand, dat weet ik niet.

Soms is het beter om een accu niet op te laden terwijl alle electronica van de auto er nog op is aangesloten.
Dan is het misschien handig om de polen los te halen en de lader enkel contact te laten maken via de (kabels van/naar) de accu.

Een accu kan je losgekoppeld makkelijk één maand zonder op te laden laten staan.

Let op; Als je alarm op de auto hebt heeft loskoppelen geen zin (alarm zal niet werken), of er zijn bepaalde handelingen waarmee je het alarm kan uitschakelen en daarna veilig de accu uit kan nemen.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook