1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
BX vs CX?
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 17 oktober 2010 11:31 AM

als leenauto tijdens de reparatie van mijn CX heb ik van Citroville een BX break meegekregen.
Om precies te zijn een BX 19 TZI. Ik rijd nu een week met het ding en moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Het veercomfort van een echte Citroën, met de combinatie van een redelijk alledaagse auto met een enorme bak ruimte (zeker een break). De 1.9 trekt best aardig en kan goed meekomen, al zou ik bij een BX eerder voor een diesel gaan.
De BX heeft op z’n minst mijn aandacht getrokken.

Als ik dan ook nog dit soort advertenties tegenkom; komen er vragen op. De betreffende auto staat praktisch bij mijn collega in de achtertuin (we hebben een zusterbedrijf in Echirolles), dus een check is snel gedaan.

Maar:
- is een BX minder roestgevoelig dan een CX? (Ik heb altijd begrepen dat een BX grotendeels van plastic is)
- is er ooit een BX met airco geleverd?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 oktober 2010 11:33 AM
  [ # 1 ]

Die kar uit de advertentie heeft een gebroken distributieriem Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 17 oktober 2010 11:34 AM
  [ # 2 ]

dat vroeg ik me al af ...
Afblijven dus ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 oktober 2010 11:40 AM
  [ # 3 ]

Dan stop je er toch een nieuwe in. Zo kregen wij onze BX 1.9 diesel ook.

BX bestaat met airco, maar de Image heeft dat niet.
En roest en staat van zo’n auto hangt natuurlijk van het onderhoud van die auto af.

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 17 oktober 2010 11:43 AM
  [ # 4 ]
garagestmarien schreef:

Dan stop je er toch een nieuwe in. Zo kregen wij onze BX 1.9 diesel ook.

quanta costa? (ongeveer)

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 oktober 2010 11:46 AM
  [ # 5 ]

Een kleine 4 uur werk en een snaar.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 17 oktober 2010 11:48 AM
  [ # 6 ]

Reken maar op een koprevisie, kleppen vervangen, koppakkingset, vloeistoffen.

Emiel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 oktober 2010 11:49 AM
  [ # 7 ]
garagestmarien schreef:

Een kleine 4 uur werk en een snaar.

??? in 4 uur wissel je écht geen kop van een XU blok hoor!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 oktober 2010 12:07 PM
  [ # 8 ]

Waarom wil je die kop wisselen?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 oktober 2010 12:19 PM
  [ # 9 ]

Omdat de riem gebroken is. En je waarschijnlijk een nokkenas in een paar stukken zult aantreffen. Of kleppensoep. Of een combinatie.

Zoek een BX met lage kilometerstand in France, liefst een waarbij iets van de onderhoudshistorie bekend is, en ga vandaar uit verder. Hoe zuidelijker de BX, hoe minder roest.
Airco is op BX-en geleverd maar of je er ook één kan vinden is vraag twee, het is behoorlijk zeldzaam en zeker op de diesels komt het maar weinig voor.

Verder kan de XUD met gemak meer dan 5 ton maken, dus daar geen zorgen over. Verder lijkt me dat je zo’n auto moet beoordelen zoals je met een CX zou doen.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 oktober 2010 12:24 PM
  [ # 10 ]

Voor zover ik weet is dit een free running engine dus moet de boel alleen op tijd gezet worden.
En als dat niet zo is, dan rijden we toch al dik vier jaar met een gare motor.

Maar je hebt gelijk, het is eenvoudiger een goed exemplaar te zoeken. Zo duur zijn ze nou ook weer niet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 oktober 2010 12:47 PM
  [ # 11 ]
garagestmarien schreef:

Voor zover ik weet is dit een free running engine dus moet de boel alleen op tijd gezet worden.

Bijna geen enkele dieselmotor is “free running” en een XUD al helemaal niet. Dat komt door de zeer hoge compressieverhoudingen die dieselmotoren nodig hebben. Een heel enkele keer kan de kop van een BX diesel zo’n knappende riem overleven, maar ik heb dat in 15 jaar maar één keer gezien. Normaal breekt de nokkenas of gaan de kleppen gewoon krom.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 17 oktober 2010 01:11 PM
  [ # 12 ]
Hilko16TZI schreef:

Verder lijkt me dat je zo’n auto moet beoordelen zoals je met een CX zou doen.

ergo: een BX is dus “gewoon” een Citroën, met bijbehorende nukken, net als een CX.
(Ik had gedacht dat een BX wellicht iets minder karakter zou hebben ...)

De gedachte aan een BX kwam op omdat ik me dan niet bij elke idioot op de weg (mijzelf incluis) zorgen hoef te maken over een deukje of een krasje; gewoon een lekkere dagelijkse auto, zonder de sores van de CX.

Mis?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 oktober 2010 01:14 PM
  [ # 13 ]
Tinfoil schreef:

De gedachte aan een BX kwam op omdat ik me dan niet bij elke idioot op de weg (mijzelf incluis) zorgen hoef te maken over een deukje of een krasje..

Mis?

Ja, één tikkie op de goede plek bij een BX en je bent DOOD.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 17 oktober 2010 01:18 PM
  [ # 14 ]

nou viel de kreukelzone van een CX me ook tegen;
met 10 km/u tegen een paal en de hele deur is naar de kl***
Ik kan me alleen maar voorstellen wat er gebeurt als daar een moderne auto naar binnen zeilt met 50 ofzo ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 oktober 2010 03:10 PM
  [ # 15 ]

De BX roest minder dan een CX. Maar ook de BX kan wel goed roesten, dat zien we, nu ze op leeftijd komen, steeds vaker. Is allemaal geen ramp, echt rotten is het meestal niet, maar er zijn (zo goed als) roestvrije exemplaren te koop. Daarvoor zou ik in Frankrijk gaan kijken, hoewel ze hier ook wel voorkomen. In Fr heb je echter meer kans om een diesel met lage kilometerstand aan te treffen.

Qua kreukelzone: tja, dat is naar huidige maatstaven bedroevend, maar in de tijd dat de BX ontwikkeld werd was ie juist erg goed qua kreukeligheid. Overigens bots je liever met geen enkele auto… Very Happy

Ik kan je een BX diesel als dagelijkse auto van harte aanbevelen. Mits je goed op onderhoud blijft letten zul je er een zo goed als probleemloze auto aan hebben. Echt specifieke problemen heeft de BX niet, een ADAL of lekke leiding daargelaten. Elektronica moet je gewoon bijhouden, maar dat geldt voor elke Citroën. Voor de rest zijn het prima kilometervreters!

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook