4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
BX vs CX?
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 18 oktober 2010 01:57 PM
  [ # 46 ]
Tinfoil schreef:

Echter de verhalen tot zover leiden mij voor alsnog niet tot de aanschaf van een BX; als ik daar net zoveel (achterstallig en preventief) onderhoud aan heb als aan een CX, dan besteed ik dat geld liever aan de CX.

Dat ligt aan jezelf. Als je voor 250 euro of minder een BX koopt kun je ellende verwachten.

Maar koop je voor normaal geld een BX die er goed uitziet en netjes onderhouden is heb je daar totaal geen last van.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 18 oktober 2010 02:01 PM
  [ # 47 ]

Verschil is denk ik wel dat ‘normaal geld’ in BX-termen hetzelfde bedrag is waarvoor je een CX-met-ellende koopt.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 18 oktober 2010 02:54 PM
  [ # 48 ]
Mulder schreef:

Verschil is denk ik wel dat ‘normaal geld’ in BX-termen hetzelfde bedrag is waarvoor je een CX-met-ellende koopt.

dat is in elk geval wat ik er ook uit filter ...
en daar mijn CX nu redelijk op orde is, dus gewoon door met de straks weer strakke CX.

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 18 oktober 2010 04:18 PM
  [ # 49 ]

clap

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 oktober 2010 04:26 PM
  [ # 50 ]

Tjonge, ik heb wat losgemaakt hier… Laughing

Een opmerking: met “geen specifieke punten” doelde ik op een goed onderhouden, met bekende onderhoudshistorie, BX diesel van het laatste type. Daarbij heb ik eerder (eerste post van mij in dit topic) gezegd dat BX-en best kunnen roesten en rotten, en dat je dat altijd moet bekijken zoals je een CX zou gaan bekijken, maar daar is overheen gelezen blijkbaar. Daarom zou ik, als ik in de markt was voor zoiets, in Frankrijk gaan kijken.
Verder heeft Patje natuurlijk gelijk met zijn punten, maar zoals gezegd, daar refereerde ik zelf ook al aan.

En ja, een goede BX heeft ook z’n prijs… Very Happy

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 18 oktober 2010 08:20 PM
  [ # 51 ]

[quote author=“patje74” date=“1287329477
uitzakkende konten waardoor op den duur de hoedenplank tussen de zijkanten door naar beneden valt

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wie kan me daar eens wat meer van vertellen?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 oktober 2010 08:21 PM
  [ # 52 ]

Komt voornamelijk voor bij BX-en met trekhaak, die vervolgens te zwaar belast wordt.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 oktober 2010 08:27 PM
  [ # 53 ]

In het kort;
De wagen wordt platter en breder, hij zakt letterlijk in. Hierdoor komen de achterlichten dus verder uit elkaar te staan en de kofferbak verliest zijn eens best strakke aansluiting met de rest van de koets. En de hoedenplank valt dus tussen zijn randjes door waar hij eens zo netjes op kon rusten.
Overigens had ik dit ook bij een BX welke aantoonbaar nimmer iets had getrokken. Er zat weliswaar een haak onder, maar die was echt nimmer gebruikt! Verder kwam deze BX van een oud dametje die haar nieuw had gekocht en voor mijn aanschaf echt jaaaaren stil gestaan had en slechts 90.000km op de klok had.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 oktober 2010 08:32 PM
  [ # 54 ]

Meer bij BX-en die wat te trekken hadden, nog meer bij breaks. Eigen ervaring in een BX of 8.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 oktober 2010 08:37 PM
  [ # 55 ]
patje74 schreef:
citro-power schreef:
patje74 schreef:
Hilko16TZI schreef:

Echt specifieke problemen heeft de BX niet, een ADAL of lekke leiding daargelaten.

knip verhaaltje…

Elke auto heeft zijn specifieke problemen, ook de BX. Zo’n lijstje kan ik bij elk type auto wel maken.

Maar jij overdrijft hierbij wel erg.

Neen, ik noem volstrekt correcte specifieke punten op. Hieraan is niets overdreven.
En ja, iedere auto heeft specifieke punten, alleen de ene iets meer dan de andere.

En v.w.b. de roestgevoeligheid, een type 2 kan prima rotten. Gezien de verhalen vind ik de rot-gevoeligheid van een type 1 t.o.v. een type 2 nog meevallen.

Als je een goede wagen wil voor wat dagelijks gooi en smijtwerk, dan is een BX prima te doen. Maar als je met een beperkt budget meer kwaliteit wil dan kan je beter omkijken naar een Xantia of een ZX.
Kortom, je moet voor een BX kiezen omdat je voor een BX kiest, bewust met al zijn nadelen, gewoon omdat je ze leuk vind. En dan is er niets aan de hand.

Het zou niet correct zijn om deze specifieke BX-punten hier te verzwijgen in een topic van iemand die een BX wil aanschaffen. Of zou je dat wel willen?

Toch nog even op terugkomen: je noemt inderdaad correcte punten, die allemaal kunnen voorkomen. Je doet echter alsof echt elke BX al deze punten heeft of gaat krijgen.
Ik durf te stellen dat een goed onderhouden exemplaar deze zaken niet, of in te verwaarlozen mate heeft of gaat krijgen.
En zo’n goed exemplaar bedoelde ik dus als in “geen specifieke punten”. Afegzien van een ADAL of een lekkage dan. Voor het goed had ik alleen beter geschreven: “echt specifieke punten heeft een BX dan niet” - uitgaande van een met zorg onderhouden auto.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 oktober 2010 08:51 PM
  [ # 56 ]

Nog drie pagina’s verder en ik heb geschreven dat alle BX-en rondrijden met mijn genoemde punten!
Kom op, oordeel over wat ik geschreven heb en niet over wat je gevoel zegt over mijn teksten. Want het is duidelijk dat je gevoel geen betrouwbare bron is om vanuit te gaan.

Nog een keer voor de duidelijkheid. Ik noemde, zoals je terecht opmerkt,correcte punten die allemaal voor kunnen komen bij een BX, en dan dus vooral bij een BX. Ik noem dat BX-specifieke-punten.
Een andere kar heeft ook zijn punten, dat noem ik dan andere-kar-specifieke punten. Waarmee ik in geval van een andere kar net zo min wil doen voorkomen dat elke andere kar die punten heeft of zal krijgen.
Mijn bedoeling met een opsomming van die BX-specifieke punten is het aan de TS duidelijk maken waar hij op moet letten bij een BX, en dat is dus niet volledig zoals hij naar een CX moet kijken, want een CX heeft weer een eigen rijtje CX-specifieke punten.

Capice?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 20 oktober 2010 03:56 PM
  [ # 58 ]

Mijn eerste BX was een krijgertje. Goede kennis van me had een 16RS automaat uit 1987 in de stalling staan die weg moest, omdat hij die ruimte voor een andere auto nodig had. Kon hem gratis meenemen. Had eigenlijk niet zoveel met BX’en (op de 16V na) en al helemaal niets met automaten. Toch wezen kijken. Auto had pas zo’n 130.000 gelopen, startte meteen na een lange stilstand en liep perfect. Om kort te gaan: ik heb hier zo’n 4 jaar met veel plezier mee gereden, zonder veel ellende op inderdaad het scharnier van het rechter voorportier na dat laswerk nodig had, een kreeg zeer veel waardering voor de BX en zelfs ook voor een automaat. Ging weg omdat het differentieel bij de bak aan gort was en ik hem kon inruilen voor een GTi. GTi kende helemaal geen roestprobleem en het enige wat ik merk bij auto’s van zo’n 18 jaar oud is dat alle koelslangen de een na de ander beginnen te lekken. Normaal onderhoud zul je altijd moeten plegen, maar dat vond ik bij de BX (en Hegru) juist stukken goedkoper dan bij vorige auto’s die ik had. Nu heb ik eindelijk mijn favoriete BX, de 16V, met een nog goede koets maar wat motormanagement nukken en ga ik alle koelslangen in 1 keer vervangen, om daarvan ik elk geval af te zijn. Ik rij nu dus dik zes jaar BX en als je een wagen koopt waarvan de basis okay is, doe je dat met veel plezier.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 22 oktober 2010 08:48 AM
  [ # 59 ]
McDean schreef:

Daarbij, de 19TZI break van citroville rijd inderdaad wel erg lekker! Maar dat is dan ook eigenlijk een GTI break.

... tot grote verbazing (en ergernis) van een kaalkop in een BMW 3 coupé, die erg verbaasd was over de snelheid van het hok (ik niet minder ...)

Is het 1.9 TZI blok identiek aan het GTI blok, of ligt er in deze auto een ander, niet standaard, blok?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 oktober 2010 09:02 AM
  [ # 60 ]

In een bx 19TZi berline ligt een 110 pk mono-point injectie motor, maar in de break met dezelfde aanduiding ligt de 122 pk sterke multi-point injectie motor uit de Bx 19 Gti.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook