Hallo! Ik heb een probleempje met mijn AX en vraag me af of het gewoon een versleten koppeling is of dat er toch iets meer aan de hand is… Ben bij de garage geweest maar die zeiden wel erg snel “moet vervangen, 400 euro.”... Is mijn eerste auto dus misschien is dit echt triviaal, maar vind het toch vreemd:
Tijdens het rijden viel eigenlijk vrij plotseling een groot deel van de druk op mijn koppelingspedaal weg. Het aangrijppunt zat altijd al vrij hoog (de 25.000 km dat ik m rijd) maar nu hoef ik maar het minste beetje kracht te zetten en hij ontkoppelt. Bij veel gas slipt ie, maar ook in de lagere versnellingen. Bij een koude start is er niets aan de hand, tot na enkele km’s.
Dit betreft een Citroen AX 1.1 first uit 1995, 5-bak.
Misschien dat iemand zich hierin herkent?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik vrees dat de garage gelijk heeft…
Als je de koppeling opstelt om plaatslijtage te compenseren, grijpt de koppeling hoger aan.
Maar je drukt ook het lager verder tegen het diafragma.
Wanneer het spul nóg verder slijt zal de koppeling gaan slippen, zoals bij jou het geval is.
Een koppelingsetje voor een AX hoeft niet veel te kosten, en een beetje handige giechel verwisselt het spul zelf.
Bij een garage ben je inderdaad al snel 3-400 euri kwijt, en da’s louter door de 4 à 5 uur arbeidsloon van 50-75 euri/uur…
Hier en hier een paar Ebay-voorbeelden voor een drukgroepset.
‘Spirit of avant-garde’