Over het droogleggen heb ik inmiddels al een hoop gelezen, maar het viel me op dat er geen eenduidig topic over bestaat vandaar dat ik deze open.
Het moet een soort van checklist worden zodat je niet alle topics hoeft door te zoeken naar info over dit veelvoorkomende onderwerp.
Ik heb nog geen ervaring met het droogleggen en daarom zal ik mijn toekomstige ervaring hier even delen.
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Wat zijn de typische lekplekken:
-De olieretourpijpjes
-Oliekoeler rubbers
-Oliedrukzender
-T-Mof HD pomp
-Nokkenaskeeringen voorzijde
-Nokkenaskeerring achterzijde
-Nokkenaspakkingen
-Benzinepomppakkingen
-Kleppendeksels (tja, ik zet hem er maar bij)
-carterontluchting rubberring
Wat is raadzaam om in huis te halen wanneer je start met deze inpoldering:
Benodigdheden:
-5 Viton O-ringen (24x4 mm Viton 80) 4 voor de retourpijpjes en 1 voor de HD pomp
-2 Oliekoeler rubberringen (maat?)
-Oliepomp O-Ring (maat?)
-Keerringen:
. 2 Nokkenaskeerringen voorzijde (26*28*52*10)
. 1 Nokkenaskeerring achterzijde (30x42x8, zelfde maat als krukas 2CV voorzijde)
. 1 toplager keerring (12x18x3, zelfde maat als 2CV priseas keerring)
-Toplager (12x18x16, brons ook zelfde als 2CV maat)
-Pakkingen:
. 4 Inlaatspruitstukpakkingen (let op motortype)
. 4 uitlaatspruitstukpakkingen (let op motortype)
. 2 benzinepomppakkingen
. 2 nokkenaspakkingen
-8 Uitlaatmoeren M7
-Kleppendekselpakkingen:
. 2 inlaat kant
. 2 uitlaat kant
-Oliedruk zender
-Oliefilter
-Distributieriemen (let op motortype)
-2 x Distributiespanrollen
-T-mof rubber
-Ligarex om de T-Mof te klemmen (dus geen slangenklemmen!)
klepseals (dezelfde maat als de 2CV):
. 4 inlaatklepseals
. 4 uitlaatklepseals
-Carterplugring (16*22)
-5 liter olie 20W50 (of zoals voorgeschreven bij de GSA 15W40)
-Carterontluchting rubberring (maat?)
En als je toch bezig bent kun je ook overwegen om het volgende aan te pakken:
-2 hotspot spruitstuk pakkingen (maat van Solex en Weber is gelijk!)
-Onstekingsetje:
. Verdelerkap
. Rotor
. Set puntjes met condensator
. 4 Bougies
. Bougiekabelset
-Frictieset
-2 nokkenaspakkingingen
-2 benzinepomppakkingen (alleen als je hem los hebt gehad)
-Krukaskeering (ik heb begrepen dat deze vrijwel nooit lekken, dus deze hoef je niet preventief te vervangen)
. Voorzijde (van een 1130 motor zonder microturbines 57,5 *120 *10. Overige maten?)
. Achterzijde (maat?)
-V-snaar (tbv Dynamo) 9,5 x 600La/550Li
Als je het blok er toch uit hebt liggen zou ik ook zeker overwegen om ook de bak te voorzien van nieuwe keerringen:
-Differentieelkeerringen (34*52*7,5. 34*52*8 past ook en is wel verkrijgbaar)
-Prise-as keerring (iesh 17.5 * 34 * 8 * 13) (voor de LNA en VISA versnellingsbak is dit iesh 20 * 36 * 5 * 8 * 15) maar dat is hier natuurlijk niet relevant
-2 liter versnellingsbakolie (ca. 1.4 liter voor een 4 en ca. 1.5 of 1.6 voor een 5 bak, de boeken verschillen hierover!)
-2 Carterplugringen extra (16*22)
Benodigd gereedschap:
-Standaard gereedschapset
-voelermaatjes
-Kleppenslijptooltje
-Momentsleutel
-grote dop (42) voor ventilator moer (of dop 44 welke ook prima werkt en makkelijker te verkrijgen is!)
-ligarex klemtang
Naar mijn weten zijn alle onderdelen via de club te verkrijgen.
Wie vult mijn ontbrekende maten aan en heeft nog toevoegingen/verbeteringen?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Benzinepomp pakkingen lekken wel vaak en dus altijd meenemen.
Nokkenas pakkingen achterzijde ook altijd doen.
Oliedrukzender lekage komt niet zo vaak voor en zo wel kom je er makkelijk bij.
weet iemand toevallig de afmetingen van de overige ringen, met name die van de oliekoeler?
leuk zo’n topic, maar in reactie daarop. Mij ontgaat altijd de logica om preventief een hd-pompmof of krukaskeerringen te vervangen. Als het exemplaar in orde is, laat ik het zitten.
Ook bij klassiekers sluipt blijkbaar in toenemende mate de moderne benadering van auto-onderhoud. We gaan alles preventief vervangen, want stel je voor dat er iets kapot gaat. Zaken die bekend staan als notoir probleem geval daar kan ik mij iets bij voorstellen, maar dan houdt het ook wel op.
Wat de maat van de oliekoeler pakkingringen is, weet ik zo niet, maar het is geen standaard maat. Een alternatief is het toepassen van 0-ringen van viton(2 per zijde op elkaar). daar het een statische verbinding is levert dit geen problemen op.
teveel citroenen
Ik beschrijf enkel de overwegingen en controle punten, of je het wel of niet vervangt moet je natuurlijk zelf weten!
Ik had achteraf gezien liever direct mijn nokkenaskeerringen vervangen tijdens het doen van de distributie, want nu moet ik na 6000 km het alsnog doen. Van een HD pomprubber kan je vaak wel zien of die goed is of niet. Maar van de keerringen is het vaak een ander verhaal.
Zo zijn er ook mensen die liever enkel een koppelingsplaat vervangen ipv de hele set. Onder het mom van “het werkt toch nog”.... Dat kan natuurlijk ook, maar dan doe ik dingen liever goed en voor die paar extra centen min of meer de garantie dat het voorlopig niet stuk gaat (op dat punt), dan hou ik weer tijd over om bijvoorbeeld mijn remleidingen te vervangen (welke nog prima lekvrij zijn op het moment).
Je oplossing van twee viton ringen op elkaar, heb je dat al gedaan? en weet je daar toevallig dan ook maten van?
Handige lijst!
Weet je ook waar je deze onderdelen in een keer kunt aanschaffen zonder dat het een enorme zoektocht wordt?
zou je je ervaringen nog even willen delen? even aangenomen dat je inmiddels klaar bent, dan weet ik waar ik straks rekening mee moet houden.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
die twee ringen op elkaar, zijn er meer die dat al hebben gedaan?
en welke afmetingen hebben die ringen dan?
zijn de ringen voor de oliekoeler net zo slecht als die van de lekkende pijpjes wanneer je een complete set koopt? of zijn die wel duurzaam?
pmd (verbannen), heb jij die wel gebruikt of heb je die voor viton vervangen?
Groet’n
Karel
Beter één eend op straat dan tien in het water….
De oliekoeler ringen zijn prima van een standaard pakkingset. Alleen die retourpijpringen zou je beter kunnen vervangen voor Viton exemplaren. De rest van de standaard pakkingset is prima.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Als je je motor wil laten droogleggen bij een garage (welke ervaring heeft met de GS-A) op wat voor een bedrag moet je dan ongeveer rekenen?
en is dat dan inclusief of exclusief materiaal?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Denk dat het snel de 1500 passeerd als je alles mee neemt zoals koppeling enz.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, daar zit je snel aan. Ga maar eens uurtjes tellen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste